علیرضا رزم‌حسینی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور تصریح کرد: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت‌پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار را فراهم کنیم.

 

وی با بیان این که با توجه به علاقه‌مندی مردم برای سرمایه‌گذاری در خودرو به عنوان یک کالای مصرفی بادوام، ضروری است که این محصول مهم با استراتژی مشخصی در میزان تولیدات و کیفیت، عرضه شود، تصریح کرد: درباره هر یک از این موضوعات به صورت مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی و برنامه‌ریزی لازم هستیم. رزم حسینی تاکید کرد: با توجه به اهداف تعیین شده در این طرح مشترک، جای امیدواری است که وضعیت بازار خودرو بهبود یابد و بتوانیم  از این وضعیت نابه سامانی که وجود دارد عبور کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اولویت نخست این وزارتخانه را حمایت ویژه واحدهای توانمند و افزایش تولیدات رقابتی در حوزه خودروی کشور دانست و گفت: تقویت شرکت‌هایی که توانمندی لازم را در این عرصه دارند در دستور کار است تا بتوانیم انحصار موجود را از بین ببریم.

به گزارش خراسان، شاید بتوان جدی ترین گمانه در خصوص اقدامات آینده مجلس و دولت را عرضه خودرو از طریق بورس کالا دانست. موضوعی که البته تاکنون بدون چالش هم نبوده است.

 به عنوان مثال رئیس شورای رقابت با استناد به انحصاری بودن بازار خودرو، در نتیجه عواملی نظیر ممنوعیت واردات خودرو، تعیین قیمت دستوری را لازمه کنترل انحصارگر برای جلوگیری از رواج قیمت های انحصاری در بازار دانسته و گفته است: ورود خودرو به بورس با وجود محدودیت عرضه نه تنها نمی‌تواند مشکل این بازار را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس، تا حدود حاشیه بازار کشف شود اما از سوی دیگر، کارشناسان بر مزایای عرضه خودرو از طریق بورس کالا تاکید می کنند. آن ها به این نکته اشاره می کنند که بورس کالا می تواند بازار ناشفاف دلالان خودرو را از بین ببرد و سودی را که هم اینک در بازار سیاه نصیب این افراد می شود لااقل نصیب خودروسازان کند تا در مراحل بعدی، منجر به تقویت رشد صنعت و تولید شود.

از سوی دیگر، باید گفت موضوع خروج صنعت خودرو از انحصار که وزیر صمت مطرح کرده، منوط به اضافه شدن تعداد عرضه کنندگان خودرو در کشور است. در این میان، برخی موضوع واردات خودروهای کارکرده یا آزادتر کردن واردات خودرو را مطرح کرده اند. با این حال، شاید بتوان تقویت شرکت های عرضه کننده خودرو در سال های گذشته را  که در دور جدید تحریم ها به حاشیه رانده شده اند محتمل ترین گزینه دانست.