نقاشی عجیبی که بیش از 100 ضرب المثل را به تصویر کشیده + عکس

نقاشی عجیبی که بیش از 100 ضرب المثل را به تصویر کشیده + عکس


منبع: سیمرغ

205

1399/8/1

09:35


نقاشی عجیبی که بیش از 100 ضرب المثل را به تصویر کشیده + عکس

ضرب‌المثل‌های هلندی Nederlandse Spreekwoorden‎ یک نقاشی رنگ روغن سال ۱۵۵۹ اثر پیتر بروگل است که انسان‌ها، کمتر حیوانات و اشیاء، تصاویری از اصطلاحات و ضرب ‌المثل‌های هلندی را در آن نشان می‌دهد

دلیل کشیدن این نقاشی عجیب چیست؟ تابلوی ضرب المثل های هلندی 

به موزه گالری عکس های هنری موزه برلین که بروید نقاشی عجیبی چشمتان را می گیرد: تابلویی در ابعاد حدود ۱٫۵ در ۱ متر که در قرن شانزدهم بر روی چوب بلوط کشیده شده و پر از تصاویر مینیاتوری از مردان، زنان و بچه ها و حیواناتی هستند که یک سری کارهای عجیب و غریب و غیرعادی انجام می دهد که آدم سر در نمی آورد هدفشان از این کارها چیست! در ادامه با الی گشت  همراه باشید تا از نقاشی عجیب موزه برلین بیشتر سر در بیاوریم.

در این تابلو تصاویری عجیب و در عین حال جالبی را می بینید. مثلا مردی در حال گاز گرفتن یک ستون چوبی است و یا مردی دیگر، کاسه غذایش را ناگهان برمی گرداند تا غذا بر روی زمین بریزد. این نقاشی عجیب کار «پیتر بروگل»، نقاش معروف هلندی است که یکی از مهم ترین هنرمندان دروه رنسانس بوده است. اسم این تابلو «ضرب مثل های هلندی» است و در واقع بیش از ۱۰۰ ضرب المثل هلندی را به صورت تصویری و ملموس در  خود آورده است. در ابتدا اسم این تابلو «حماقت آدم ها» بود و هدف «بروگل» از کشیدن آن ها نه فقط به تصویر در آوردن ضرب المثل ها بلکه، کشیدن کارهای احمقانه آدم ها بوده است. خیلی از این ضرب المثل ها بر روی رفتارهای عجیب و غریب و بی هدف آدم ها تاکید دارند و تعدادی از آن ها هم پا را فراتر گذاشته اند و روی آن دسته از حماقت آدم ها تمرکز کرده اند که در نهایت دودش به چشم خودشان می رود.

تابلوی ضرب المثل های هلندی اثر پیتر بروگل


تابلوی ضرب المثل های هلندی اثر پیتر بروگل

شاید بپرسید چرا برای بروگل ضرب المثل ها تا این حد اهمیت داشته اند که وی تصمیم گرفت آن ها را بر روی تابلو نقاشی کند؟ در زمان «بروگل» و سال های قبل از آن، مردم در صحبت های روز مره زیاد از ضرب المثل ها استفاده می کردند و نوشته های نویسنده های هلندی و فنلاندی پر بود از ضرب المثل های مختلف! تعداد این ضرب المثل ها آن قدر زیاد بود که حدود ۸۰۰ تای آن ها در یک کتاب به چاپ رسید و ۸ سال بعد هم تعداد این مجموعه به بیش از ۳ هزار عدد رسید. البته این روند افزایشی همچنان ادامه داشت و در سال ۱۵۳۶ که نویسنده این کتاب از دنیا رفت تعداد این ضرب المثل ها به ۴ هزار عدد رسیده بود. این کتاب هلندی امروز یکی از جامع ترین و معتبرترین کتاب های هلندی در زمینه ضرب المثل هاست.

چند ضرب المثل روی تابلو کشیده شده؟

این تابلو اولین و تنها اثر بروگل درباره ضرب المثل ها نیست، او در سال ۱۵۵۸ یعنی یک سال قبل از کشیدن این تابلو، تصمیم گرفت تا ۱۲ ضرب المثل معروف را بر روی ۱۲ تابلوی جداگانه رسم کند. اما در میان این آثار، تابلوی «ضرب المثل های هلندی» چیز دیگری است و بزرگ ترین اثر او درباره بحث داغ ضرب المثل هاست! با تماشای این تابلو احتمالا برایتان جالب می شود که بدانید دقیقا چند تا ضرب المثل در آن کشیده شده است. نمی توانیم به طور دقیق بگوییم چند ضرب المثل در آن کشیده شده. به نظرتان چرا؟ چون ممکن است با دیدن یک نفر، تفسیرهای دیگری به غیر از چیزی که هدف نقاش بوده به ذهنمان برسد و یا ممکن است با دیدن یک نفر، در آن واحد «چندین» ضرب المثل دیگر به ذهنمان برسد در حالی که قصد نقاش فقط به تصویر در آوردن «یک» ضرب المثل بوده! 

جزئیات تابلوی ضرب المثل های هلندی


جزئیات تابلوی ضرب المثل های هلندی

ولی با این حال کسانی که به طور تخصصی بر روی این تابلو کار کردند می گویند؛ تعداد ضرب المثل هایی که در آن به کار رفته ۱۱۲ تا است هر چند که شاید «بروگل» تعداد بیشتری ضرب المثل به کار برده و دیگران نتوانسته اند تشخیص دهند چون ناسلامتی این تابلو حدود ۵۰۰ سال قبل کشیده شده و شاید بعضی از ضرب المثل های آن زمان برای امروزی ها دیگر معنی و مفهومی نداشته باشد.

اثر مشهور پیتر بروگل


اثر مشهور پیتر بروگل

جزئیات تابلو ضرب المثل های هلندی اثر پیتر بروگل

بروگل ضرب المثل ها را توسط آدم ها، ساختمان ها و یا مناظر به تصویر در می آورد آن هم به صورت کاملا تخیلی! در این تابلو مردی را می بینید که در حال گاز زدن میله است فکرمی کنید این تصویر می خواسته چه ضرب المثلی را نشان دهد؟ این که این مرد دورو است و شخصیت صاف و یکدستی ندارد. در قست بالای این تابلو مردی نقاشی شده که بعد از غرق شدن گوساله اش در استخر، دارد آن را با خاک پر می کند. ضرب المثل پشت این تصویر همان ضرب المثل معروف ما ایرانی هاست: نوشدارو بعد از مرگ سهراب! در ادامه ضرب المثل هایی که پشت طراحی قسمت هایی از تابلو هست را می گوییم:
 

تابلوی نقاشی ضرب المثل های هلندی


تابلوی نقاشی ضرب المثل های هلندی

ضرب المثل: گاز گرفتن ستون
معنی: داشتن شخصیت دو رو

ضرب المثل: هیچ وقت کسی که یک دستش آب و یک دستش آتش است را باور نکنید.
معنی: کسی که رو راست نیست و دردسر ساز است.

گاز زدن ستون و آب و آتش در دست


گاز زدن ستون و آب و آتش در دست

ضرب المثل: ریختن پول درون آب
معنی: حیف و میل کردن پول

پول به آب ریختن


پول به آب ریختن

ضرب المثل: به گربه زنگوله بستن
معنی: یک نقشه خطرناک و غیر عملی را انجام دادن

زنگوله بستن به گربه


زنگوله بستن به گربه

ضرب المثل: اهمیت ندادن به سوختن یک خانه و گرم کردن خود با آتش آن.
معنی: از هر فرصتی استفاده کردن بدون توجه به پیامدهای بد آن برای دیگران.

ضرب المثل: کشیدن بار سنگین.
معنی: کار بیهوده انجام دادن.

سوختن خانه در تابلوی ضرب المثل های هلندی


سوختن خانه و کشیدن بار سنگین در تابلوی ضرب المثل های هلندی

ضرب المثل: از روی یک گاو نر بر روی پشت یک الاغ افتادن.
معنی: کسی که زیاد به سختی می افتد.

ضرب المثل: بوسه زدن بر روی حلقه در.
معنی: چاپلوس و متملق بودن.

همه عکس هایی که در این نوشته دیدید در واقع قسمت هایی از «یک» تابلو بودندکه در همان اول متن، عکس آن را آوردیم. 

 

بیشتر بدانید : شاهکارهای نقاشی هنرمندان بزرگ جهان+تصاویر

بیشتر بدانید : خشونت و جنون تعمق‌برانگیز

بیشتر بدانید : 10 تابلوی برتر جهان به انتخاب لوور +عکس

بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eligasht.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو