بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم

بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم


منبع: مینویسم

153

1399/8/1

10:43


بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم

چرا بدن به کلسیم نیاز دارد؟ ( فواید کلسیم در بدن و عوارض مصرف مکمل های کلسیم)

هدف از انتشار این مقاله “بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم” می باشد.  کلسیم ماده مغذی مورد نیاز همه موجودات زنده از جمله انسان می باشد. کلسیم، فراوان ترین ماده معدنی در بدن بوده و وجود آن برای سلامتی استخوان ها، حیاتی است. انسان ها برای داشتن استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارند و ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود.

وجود کلسیم برای ارتباط سالم مغز با دیگر قسمت های بدن نیز ضروری است. همچنین این ماده نقشی در حرکت ماهیچه ها و عملکردهای قلبی-عروقی دارد و در اکثر مواد غذایی موجود است و تولید کننده های مواد غذایی نیز کلسیم را به برخی محصولات خاص خود اضافه می کنند. مکمل های حاوی کلسیم نیز، برای استفاده وجود دارند.

در کنار کلسیم، افراد به ویتامین D هم نیاز دارند، زیرا این ویتامین به جذب کلسیم توسط بدن کمک می کند. ویتامین D از روغن ماهی، محصولات غنی شده و قرار گرفتن در نور آفتاب تامین می شود.

بدن انسان به طور میانگین به چه میزان سدیم (نمک) در طول روز نیاز دارد؟

فواید مصرف کلسیم و چرا بدن انسان به کلسیم نیاز دارد؟

مصرف کلسیم برای سلامت استخوان ها، کمک به انقباض ماهیچه ها، کنترل فشار خونه در دوران بارداری و… بسیار مفید می باشد که در ادامه به شرح کامل آنها می پردازیم.

فواید مصرف کلسیم برای انقباض ماهیچه ها

کلسیم به انقباض منظم ماهیچه کمک می کند. وقتی یک ماهیچه توسط عصب تحریک می شود، بدن کلسیم ترشح می کند. کلسیم به پروتئین های ماهیچه کمک می کند تا عمل انقباض را انجام دهند. وقتی بدن کلسیم را از ماهیچه خارج کند، ماهیچه ها را شل می کند.

فواید کلسیم برای سیستم قلب و عروق

کلسیم نقش مهمی در لخته شدن خون دارد. روند لخته شدن خون پیچیده است و طی چند مرحله صورت می گیرد. این مراحل به وجود برخی مواد، از جمله کلسیم نیازمند هستند.

نقش کلسیم در عملکرد ماهیچه ها، حفظ عملکرد عضله را نیز شامل می شود. کلسیم، ماهیچه های صاف اطراف رگ های خونی را شل می کند. مطالعات اخیر وجود ارتباطی بین مصرف بالای کلسیم و فشار خون پایین را اثبات کرده اند. وجود ویتامین D نیز برای سلامتی استخوان ضروری است و به جذب بهتر کلسیم کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ویتامین D در چه غذاهایی وجود دارد؟

فواید کلسیم برای استخوان ها

حدود ۹۹ درصد کلسیم بدن انسان در استخوان ها و دندان ها است. کلسیم برای تولید، رشد و حفظ استخوان، بسیار ضروری است. همزمان با رشد کودکان، کلسیم به رشد استخوان های کودکان کمک می کند. پس از آنکه رشد یک فرد متوقف شد، کلسیم همچنان به حفظ استخوان ها و جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ها که بخشی طبیعی از روند پیری است، کمک میکند.

زنانی که یائسگی را تجربه میکنند، ممکن است تراکم استخوان بیشتری از مرد ها یا افراد جوان، از دست بدهند. از این رو زن ها بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند و احتمالا پزشک، مکمل های کلسیم را برایشان تجویز می کند.

سایر فواید مصرف کلسیم

بدون مصرف کلسیم برخی از آنزیم های اصلی بردن نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند و تحقیقات متعددی نشان می دهد که مصرف کلسیم باعث :

  • باعث کاهش خطر ابتلا به آدنوم کولورکتال که نوعی تومور غیر سرطانی است.
  • موجب فشار خون پایین در افرادی می شود که مادرشان هنگام حاملگی کلسیم کافی مصرف کرده اند.
  • خطر فشار خون بالا هنگام حاملگی را کاهش می دهد.
  • باعث فشار خون پایین در افراد جوان می شود.
  • مقدار کلسترول را بهبود می یخشد.

سایر فواید مصرف کلسیم

غذاهای سرشاز از کلسیم

چه مواد غذایی حاوی کلسیم می باشند؟

کلسیم را می توان با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های مختلف تامین کرد. از جمله موادی که، بهترین منابع کلسیم هستند می توان لبنیات همچون ماست ، شیر و پنیر، پنیر سویا،مواد غذایی غنی شده مانند شیر سویا، آرد ذرت و نان ذرت، آجیل ها و مغز ها مخصوصا بادام، کنجد و چیا، حبوبات و جو، آبمیوه های غنی شده، سبزیجات برگ دار سبز مانند بروکلی، برگ های شلغم، شاهی و کلم، ماهی های ساردین و سالمون و انواع غلات صبحانه غنی شده!

برخی سبزیجات تیره مثل اسفناج حاوی کلسیم هستند. با این حال، این سبزیجات دارای مقدار زیادی اسید اکسالیک نیز هستند و بر اساس مطالعات انجام شده، اکسالیک اسید مقدار جذب کلسیم را کاهش می دهد.

کلسیم مورد نیاز بدن در روز چه مقدار است؟

کلسیم مورد نیاز افراد بر اساس اعلام اداره ی مکمل های تغذیه ای (ODS) روزانه به شرح زیر می باشد :

  • ۰ تا ۶ ۶ ماه : ۲۰۰ میلی گرم
  • ۷ تا ۱۲ ماه : ۲۶۰ میلی گرم
  • ۱ تا ۳ سال : ۷۰۰ میلی گرم
  • ۴ تا ۸ سال : ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۹ تا ۱۸ سال : ۱۳۰۰ میلی گرم
  • ۱۹ تا ۵۰ سال : ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۵۱ تا ۷۰ سال : ۱۰۰۰ میلی گرم برای مرد ها و ۱۲۰۰ میلی گرم برای زن ها
  • ۷۱ سال و بالاتر : ۱۲۰۰ میلی گرم

ممکن است پزشکان برای برخیافرادی که قاعدگی آن ها به دلیل آنورکسی نروزا یا ورزش بیش از حد، متوقف شده است و افرادی که نارسایی لاکتوز داشته و یا به شیر گاو حساسیت دارند و کسانیکه که رژیم گیاهی دارند و زنان یائسه مقدار کلسیم بیشتری را تجویز کنند.

  • زنان حامله و شیرده بر اساس سنشان به ۱۰۰۰ الی ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد.

خواص بومادران در قاعدگی چیست ؟

دلایل کمبود کلسیم (هیپوکالمی)

از جمله دلایل کمبود کلسیم یا هیپوکالمی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری های التهابی روده، بیماری کرون و برخی بیماری های گوارشی دیگر…
  • استفاده طولانی مدت از داروها مانند شیمی درمانی یا کوتیکواستروئید
  • کلاتین درمانی (chelation therapy) که برای مسمومیت های فلز استفاده می شود
  • بولیمیا، آنورکسی و برخی نارسایی های تغذیه ای دیگر
  • افرادی که به دلیل مصرف بیش از حد پروتئین و سدیم، کلسیم را دفع می کنند.

سایر دلایل کمبود کلسیم می تواند استفاده طولانی مدت از ملین ها، مسمومیت جیوه،مصرف بیش از حد کافئین، نوشابه یا الکل، مصرف بیش از حد منیزیم، برخی جراحی ها مانند برداشتن معده، کمبود هومون پاراتیروئید، برخی سرطان ها، آماس لوزالمعده، کمبود فسفات، کمبود ویتامین D و از کار افتادن کلیه ها باشد.

بدن مقداری از کلسیم را در عرق، ادرار و مدفوع دفع می کند. غذاها و فعالیت هایی که این موارد را افزایش می دهند، ممکن است باعث کاهش سطح کلسیم در بدن شوند.

نکات مهم برای استفاده از مکمل ها و قرص کلسیم

نکات مهم برای استفاده از مکمل ها و قرص کلسیم

نکات مهم برای استفاده از مکمل ها و قرص کلسیم

پزشکان ممکن است برای افرادی که از کمبود کلسیم رنج می برند مکمل های کلسیم تجویز کند. افرادی که از مکمل های کسیم استفاده می کنند باید به نکات زیر توجه نمایند :

  1. با پزشک خود مشورت کنند که آیا نیاز به مکلمل دارند یا نه ؟
  2. به مقدار تجویز شده توسط دکتر اکتفا کنند
  3. برای جذب کامل و کاهش عوارض احتمالی آن ها، مکمل ها را به همراه غذاها مصرف کنند
  4. ملکمل ها را به فاصله و حدودا روزی ۲ الی ۳ بار مصرف کنند

بر اساس اداره مکمل های تغذیه ای، حدود ۴۳ درصد افراد بالغ و ۷۳ درصد زنان بزرگسال در ایالات متحده از مکمل کلسیم استفاده میکنند. استفاده از مکمل کلسم به طور میانگین مقدار کلسیم روزانه را حدود ۳۰۰ میلی گرم افزایش میدهد.

اکثر مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D هستند. ویتامین D به سنتز پروتئین ها در بدن و جذب کلسیم کمک میکند. منیزیم نیز در استحکام استخوان ها نقش دارند و ملکمل های کلسیم ممکن است حاوی منیزیم هم باشند.

انواع مکمل ها و قرص های کلسیم

انواع مختلفی از مکمل های کلسیم وجود دارند. با توجه به نیاز ها و ترجیحات، شرایط پزشکی و داروهای مورد استفاده ی افراد، پزشک می تواند بهترین گزینه را برای فرد تجویز کند. مکمل های کلسیم ممکن است حاوی مقادیر مختلفی از ترکیبات کلسیم دار و کلسیم المنتال باشند. برای مثال :

کلسیم سیترات : حاوی ۲۱ درصد کلسیم المنتال است. همراه غذا و یا بدون غذا قابل استفاده است. برای افرادی دچار بیماری های التهابی روده، آکلرهیدریا و دیگر بیماری های گوارشی هستند، مفید است.

کلسیم کربنات : حاوی ۴۰ درصد کلسیم المنتال است. این نوع، معمولا ارزان و به آسانی در دسترس بوده و استفاده از آن متداول است. افراد باید این مکمل را به همراه غذا مصرف کنند زیرا اسید معده به جذب آن کمک میکند.

کلسیم لاکتات : حاوی ۱۳ درصد کلسیم المنتال است.

کلسیم گلوکونات : حاوی ۹ درصد کلسیم المنتال است.

عوارض مصرف مکمل و قرص کلسیم

شواهد متناقضی مبنی بر فواید و مضرات استفاده از مکمل های کلسیم وجود دارد. اکثر متخصصان معتقدند که بهتر است مواد مغذی، از مواذ غذایی طبیعی گرفته شوند، اگرچه گاهی این عمل ممکن نیست. برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های کلسیم میتوانند خطرناک و مضر باشند.

برخی افراد هنگام استفاده از مکمل های کلسیم، سمپتوم های گاسترواینتستینال مانند نفخ، یبوست، گاز و یا ترکیبی از هر سه را گزارش داده اند. کلسیم سیترات معمولا دارای عوارض کمتری از کلسیم کربنات است. استفاده همراه غذا و یا افزایش فاصله بین دفعات استفاده، می تواند از بروز عوارض جلوگیری کرده و یا از شدت آن بکاهد.

عوارض تزریق آمپول سفازولین که بهتر است بدانید

عوارض احتمالی مصرف مکمل های کلسیم

برخی از مطالعات نشان دادند که مصرف مکمل های کلسیم باعث افزایش خطر حمله قلبی، ابتلای افراد به سنگ های کلیه و کاهش جذب آهن می شود. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که احتمال بروز این عوارض کم است.

تداخل دارویی مصرف قرص کلسیم

کلسیم ممکن است تداخلاتی با برخی داروهای داشته باشد. متخصصان توصیه می کنند از مصرف قرص کلسیم به همراه  آنتی بیوتیک ها خودداری کنید و هنگام استفاده از مسدود کننده کانال های کلسیم که درمانی متدوال برای فشار خون است، از مکمل ها استفاده نکنید.

تداخل دارویی مصرف قرص کلسیم

تداخل دارویی مصرف قرص کلسیم

سایر عوارض مصرف مکمل های کلسیم

سطح بسیار بالای کلسیم ممکن است منجر به مشکلات کلیوی نظیر سنگ های کلیه، یبوست و کلسیفیکاسیون ( انباشتگی کلسیم ) در بافت های نرم و رگ های خونی شود.

بر اساس اعلام اداره مکمل های تغذیه ای، اگرچه سطح بالای کلسیم به دلیل استفاده بیش از حد از مکمل ها می تواند این عوارض را ایجاد کند، اما این عوارض اکثرا نتایج سرطان و مشکلات تیروئید هستند.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله با ضرورت مصرف کلسیم و میزان مجاز مصرف ان در روز و همچنین فواید و عوارض مصرف مکمل کلسیم آشنا شدید مصرف کلسیم برای حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها ضروری است و کلسیم به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. بهتر است کلسیم از منابع غذایی مانند لبنیات ها، سبزیجات برگ دار سبز و پنیر سویا، دریافت شود.

با این حال ممکن است پزشک برای برخی افراد، مکمل کلسیم تجویز کند. به دلیل تفاوت نیازهای افراد با یکدیگر، متخصصین مکمل های کلسیم را برای همه توصیه نمی کنند. برای استفاده از مکمل های کلسیم، حتما باید با متخصصان مشورت شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو