‌آب سخت ترین بحران سیستان و بلوچستان

27

1399/8/1

10:55


‌آب سخت ترین بحران سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز:به بهانه سخنان نماینده چابهار در مجلس در مورد بی‌آبی در استان سیستان و بلوچستان به بررسی این مشکل در این استان پرداختیم فعالین از سوء مدیریت می‌گویند و مسئولان از سختی‌های خدمت‌رسانی به استان روز سه شنبه معین الدینسعیدی، نماینده چابهار در مجلس در جلسه‌ای که وزیر نیرو هم حضور داشت با نوشیدن آب منطقه هوتک و تعارف کردن آن به سایر مقامات کشور، از آنها برای رفع مشکلات آب در استان سیستان و بلوچستان درخواست کمک کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،سال هاست که مردمان این استان با مشکلات زیادی مواجه هستند که معضل آب یکی از سخت‌ترین بحران‌هاست.زیرا از اولیه‌ترین نیاز‌های هر شهروند در دسترس داشتن آب آشامیدنی مناسب است. وی همچنین خاطرنشان کرد راه‌های نرفته در این استان از راه‌های رفته بسیار زیادتر است.این موضوع با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

مشکلات عدیده

در برخی نقاط این استان افراد برای دستیابی به آب باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند تا بتوانند از آب شرب استفاده کنند. سیستم تامین آب در برخی از نقاط این استان به صورت سیار است که خانواده‌ها برای تامین آب مجبور به ترک محل زندگی خودشان هستند. همچنین در برخی نقاط تنها آب شور در دسترس است که این نوع آب برای آشامیدن مناسب نیست و تنها می‌توان برای شست و شو از آب شور استفاده کرد. این استان با مشکلات بهداشت هم مواجه است از جمله تعداد اندک بیمارستان ها.

در این استان بعضا به ناچار افراد برای تامین آب به برکه‌هایی به نام هوتک رجوع می‌کنند که محل زندگی گاندوهاست. بارها در رسانه‌ها اخباری مبنی بر کشته شدن افراد آن اهالی بر اثر حمله گاندوها منتشر شده است.

اصطلاح جدید برای وصف مظلومیت

اما نماینده چابهار در جلسه کمیسیون چه گفته بود که بازتاب بسیاری داشت؟ این نماینده گفته: « آقای رئیس جمهور چرا فریاد تشنگی مردم سرزمین من را نمی‌شنوید؟ بحران بی‌آبی غیزانیه در برابر فاجعه آب سیستان و بلوچستان یک رویای دست نیافتنی است.

گرامی باد یاد آنان که رفتند تا اسلام و ایران بماند. خداوند به درجات امام امت بیافزاید و به مقام معظم رهبری عزت و سلامت روزافزون عطا فرماید، همچنین نعمت امنیت و جهادگران عرصه امنیت را ارج می‌نهیم.»سعیدی ادامه داد: « من از سرزمینی می‌آیم که سرشار از تناقض‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها است.

از یک سو دارای نعماتی است که ذات باری تعالی و نظام مقدس به مردمانش ارزانی داشته است و از سوی دیگر از پایین‌ترین شاخص‌های توسعه انسانی اعم از حوزه بهداشت، آموزش، راه روستایی، فضای ورزشی، جاده مواصلاتی، اجرای طرح هادی، پوشش مخابراتی و بزرگترین حاشیه نشینی آن هم در کنار مناطق آزاد و بنادر برخوردار است.از آقای حداد عادل می‌خواهم اصطلاح جدیدی برای وصف این مظلومیت بیابد.»

عدل یعنی گذاشتن هر چیزی در جای خودش

سعیدی خطاب به نمایندگان ادامه داد: « شما چگونه خود را نماینده تمام ملت می‌دانید در حالی که 81 درصد مردم به صورت سقایی و آن هم با سهمیه بسیار رقت بار آبرسانی می‌شوند. چگونه سر خود را در برابر وجدان خویش و در برابر پیشگاه عدل الهی و در برابر تاریخ بلند می‌کنید در حالی کههم وطن بلوچ شما از همان جایی آب می‌نوشد که گاو و گوسفند و شتر.

هر کدام از این کلان شهرها باید معین محروم‌ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان باشند. در سال «جهش تولید» هر روز به بهانه‌ای، سوخت کشاورز را قطع می‌کنید و به صیاد عزیز مجوز صید نمی‌دهید اما کشتی‌های ترال نه تنها ذخایر آبزیان بلکه ‌آش را با جاش می‌برند. »وی ادامه داد: « حدود 90 درصد از اراضی جنوب استان سیستان و بلوچستان که زمین‌های آب و اجدادی مردم بودند به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست منابع طبیعیدر ادوار گذشته ملی شده‌اند.

اگر در شمال کشورمحدودیت زمین داریم چرا باید همان نسخه را برای اراضی دشتیاری و... بپیچیم؟عزیزان زیباترین تعریف از عدل را مولای متقیان حضرت علی مرتضی(ع) دارد که می‌فرمایند؛ «عدل یعنی گذاشتن هر چیز در جای خودش»، بنابراین طبق موافقت مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت مقابله با کرونا به یقین باید سهم مناسبی از این ردیف به ایجاد ساختارهای بهداشتی جنوب استان و همچنین بیمارستان 540 تخت خوابی چابهار تعلق گیرد چراکه استان سیستان و بلوچستان خط مقدم جبهه بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ما است.

خط مقدم را تضعیف نفرمایید. عزیزان با روش‌های ناعادلانه فعلی بودجه‌ریزی، فاصله‌ نجومی استان سیستان و بلوچستان با دیگر استان‌ها تا قیام قیامت هم برطرف نخواهد شد. کشتی‌بان را باید سیاست دیگر آید.مشکل نه، معضل کمبود آبدر همین خصوص اسماعیل حسین زهی نماینده خاش گفت: « استان ما یک استان کویری است. از اوایل انقلاب پروژه‌های سدسازی بر برخی از رودخانه‌ها انجام گرفته است اما سدها نتوانستند مشکلاب کمبود آب را جبران کنند.

مشکل آب ما مربوط به سوء مدیریت است. در روستاهایی که حتی به شهر‌ها نزدیک هستند آب وجود ندارد و به صورت سیار آب‌رسانی انجام می‌شود.این استان نیازمند توجه‌ای ویژه از سمت مسئولین است. امروز مشکل کمبود آب به معضل تبدیل شده است.

همچنین ما با معضل راه هم مواجه هستیم.در بعضی از شهر‌های این استان مطالعاتی برای حل معضلات انجام شده است. در این سال‌ها آنچنان که باید و شاید در استان ما کاری برای حل معضلات انجام نشده است. همچنین انتظار مردم هم برآورده نشده است. مردم سال هاست انتظار آب را می‌کشند و این در شان کشور ما نیست. متاسفانه آب آشامیدنی نامناسب افراد را به بسیاری از بیماری‌ها دچار کرده است. »

36 کیلومتر فاصله خانه از مدرسه

ناصر کلمتی فعال فضای مجازی این استان هم به ما گفت: « آب سهمیه‌بندی است و جوابگوی نیاز مردم نیست. درگذشته امکان استفاده از آب باران بود که متاسفانه چند سالی است که این امکان از بین رفته است.در بسیاری از روستا‌ها حتی لوله‌گذاری هم انجام نشده است و مردم اصلا دسترسی به آب ندارند و گاهی آب شور وجود دارد که برای شرب مناسب نیست و تنها می‌توان برای شستشو از این آب استفاده کنند.

در استان ما مشکلات زیادی وجود دارد مثلا بیمارستان در مرکز استان قرار دارد که فاصله‌اش با روستا‌ها بسیار زیاد است. ما برای دسترسی به مخابرات و اینترنت هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم. مشکلات آموزشی همیشه در این استان وجود داشته است. تعدادی از دانش‌آموزان باید 36 کیلومتر برای رسیدن به مدرسه طی کنند و حتی برای این دانش‌آموزان سرویس هم در نظر گرفته نشده است. »

خدمت‌رسانی به این استان دشوار است

در این ارتباط با علی زینی وند معاون استاندارسیستان و بلوچستان نیز گفتگو کردیم.وی هم گفت: « تعدادی از مشکلات این استان مربوط به موقعیت جغرافیایی از جمله فاصله زیاد و پراکندگی روستاها است. کار‌های زیادی برای رفع مشکلات این استان انجام شده است اما نتوانستند پاسخگوی مشکلات این استان باشند. از ابتدای دولت تدبیر و امید تا به امروز 10 درصد کل بودجه امور روستایی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. این استان گسترده‌ترین استان کشور است و همچنین تراکم جمعیت بسیار کمی دارد.

خدمات‌رسانی در این استان خیلی دشوار است.در حوزه راه، آب، گاز و توسعه بنادر فعالیت‌های زیادی انجام شده است و بی‌انصافی است که این فعالیت‌ها نادیده گرفته شوند. »

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو