کشف یک عضو جدید و مفید در بدن انسان + عکس

155

1399/8/1

14:26


دانشمندان هلندی موفق شدند یک اندام جدید و جالب را در بدن انسان کشف کنند.

کشف یک عضو جدید و مفید در بدن انسان + عکس

به گزارش بهداشت نیوز، بدن انسان دارای ۷۸ اندام اصلی است. از این میان وجود ۵ اندام برای زنده ماندن انسان حیاتی بوده و انسان‌ها نمی‌توانند بدون وجود آن‌ها به زندگی ادامه دهند. این ۵ اندام شامل قلب، مغز، کلیه ها، کبد و ریه‌ها می‌شود. با این حال، سایر اندام‌های انسان نیز دارای اهمیت خاص خود هستند. با این وجود، دانشمندان در تحقیقات جدید خود موفق شدند یک اندام جدید را در بدن انسان کشف کنند.

بر این اساس، دانشمندان هلندی به تازگی کشف کردند در منطقه نازوفارنکس (پشت بینی) یک اندام جدید وجود دارد که نزدیک به ۴ سانتی متر است. این اندام مجموعه‌ای از غدد بزاقی لوله‌ای است که درست در بالای حلق قرار دارد. دانشمندان می‌گویند این اندام احتمالاً وظیفه نرم و مرطوب کردن قسمت بالایی پشت گلو، و دهان و بینی را دارد.

محققان این اندام را به طور تصادفی کشف کردند. دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان هلند با ترکیب سی تی اسکن و پوزیترون درمانی (اشعه درمانی) در حال مطالعه سرطان پروستات بودند که اقدام به تزریق یک ماده رادیواکتیو (ردیاب) به بدن بیمار کردند. این ردیاب به پروتئین PSMA متصل می‌شود و باعث مشخص شدن سلول‌های سرطانی پروستات در عکس برداری می‌شود. این روش یکی از بهترین راهکار‌ها برای شناسایی سرطان پروستات در آقایان است.

دانشمندان متوجه شدند که می‌توان از این روش با سهولت بیشتر برای تشخیص سایر اندام‌ها به ویژه غدد بزاقی بهره برد.آن‌ها تاکنون تصور می‌کردند تنها در سه منطقه دهان انسان غدد بزاقی عمده وجود دارد: یک غده زیر زبان، دو عدد زیر و پشت فک، و یک عدد پشت گونه. حال با این کشف مشخص شدن که شمار غدد بزاقی بسیار بیشتر است. دانشمندان می‌گویند احتمالاً یک هزار غدد بزاقی میکروسکوپی در اندام‌های مخاطی دهان و گلو وجود دارد.

کشف یک عضو جدید و مفید در بدن انسان + عکس


در این تحقیقات دانشمندان برای تایید یافته‌های خود اقدام به بررسی ۱۰۰ بیمار کردند. بررسی‌ها نشان داد تمامی این افراد دارای این غدد بزاقی بودند. محققان همچنین پس از کالبد شکافی جسد یک انسان که به این تحقیقات اهدا شده بود شاهد وجود این اندام در منطقه نازوفارنکس بودند.


این یافته‌ها برای درمان بیماران سرطانی بسیار مفید است. پزشکان برای درمان سرطان از اشعه در سر و گردن استفاده می‌کنند. با این حال، این پزشکان باید از تاباندن اشعه به غدد بزاقی لوله‌ای خودداری کنند، زیرا این امر می‌تواند باعث آسیب به این اندام‌ها شود. آسیب به این غدد بزاقی می‌تواند در زندگی فرد ایجاد مشکل کند. بیمارانی که دچار آسیب به غدد بزاقی شده اند با مشکل غذا می‌خورند، عمل بلع را به سختی انجام می‌دهند و نیز با مشقت صحبت می‌کنند.

به دلیل آنکه دانشمندان از وجود این اندام بزاقی لوله‌ای بی خبر بودند، از تاباندن اشعه به آن خودداری نمی‌کردند. تحقیقات بر روی ۷۰۰ بیمار سرطانی که به اشتباه اشعه بر روی این اندام آن‌ها تابیده شده بود نشان داد این بیماران از عوارض جانبی زیاد اشعه درمانی گلایه داشته اند. کشف این اندام می‌تواند به پزشکان برای کاهش عوارض جانبی درمان سرطان در بیماران کمک شایان توجهی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو