پیوند تاریخ با معنویت در ابرکوه

منبع: همگردی

55

1399/8/1

15:33


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، منزلگاه امام رضا(ع) پیوند تاریخ با معنویت در ابرکوه هست.

قضیه چیست؟

در مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو در سال 195 هجری شمسی، برابر با روز هشتم ربیع الاخر سال 201 هجری قمری آن امام همام چند روزی را در مسجد بیرون ابرکوه و منزلگاهی که برای ایشان در این مکان مهیا شده بود، گذرانده اند.

مسجد بیرون ابرکوه در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد و شیراز قرار دارد که شامل 2 ایوان با حیاط مرکزی است، کتیبه کاشی معرق درسه رشته خط به عرض تقریبی 65 سانتیمتر به رنگهای سفید و آبی بر پیشانی سردر ورودی این مسجد نصب شده که از نوع خطوط کتیبه های دوران تیموری در قرن نهم هجری و پانزدهم میلادی است.

این اثر تاریخی علاوه بر ارزش میراث فرهنگی، یادآور حضور و بیتوته کوتاه حضرت امام رضا علیه السلام در شهر ابرکوه است، به همین دلیل روح معنوی خاصی بر آن حاکم بوده و شهروندان ابرکوهی نسبت به آن احترام ویژه ای قائل هستند.

مردم ابرکوه از متولیان میراث فرهنگی و آستان قدس رضوی درخواست دارند برای توسعه وبازسازی این مکان مقدس که مورد توجه احاد مردم و گردشگران است، بیش از پیش تلاش کنند.

امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه گفت: حضور حضرت امام رضا علیه السلام در ایران که در مسیر حرکت خود بیتوته ای نیز در ابرکوه داشته اند، منشا برکات فراوانی بوده و در تقویت تشیع در ایران نقش بسیار زیادی داشته است

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگ امام رضا علیه السلام این بود که پس از هارون الرشید در دوران مأمون در قلمرو وسیع سلطنت عباسیان، موقعیت تشیع را در جهان اسلام تثبیت کرد، زیرا دوران پرخفقان حکومت هارون عرصه را بر امامان شیعه تنگ کرده بودند.

وی افزود: دوران زندگی پرفراز و نشیب امام رضا علیه السلام فرصتی برای ایجاد تحول در سیر حیات و پویایی مکتب ولایت و اهل بیت شد و موقعیت پیروان مکتب ولایت را بخصوص در ایران گسترش دادند.

حسینی اضافه کرد: به لطف خدا، امام رضا علیه السلام در مقام قانونی و حکومتی خود فریاد بلند حقانیت مکتب اهل بیت (ع) شدند.

پیوند تاریخ با معنویت در ابرکوه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو