با فرزند ناتنی چطور رفتار کنیم؟

با فرزند ناتنی چطور رفتار کنیم؟


منبع: آرگا

82

1399/8/1

22:04


در رابطه رفتار با فرزند ناتنی باید قدرت تحمل و توانایی برقراری ارتباط را در خود افزایش دهید تا در صورت مواجه مشکل با فرزند خوانده بتوانید به راحتی با راه حل اصولی از پس آن برآیید که ما نکاتی را به همین موضوع در این مقاله آورده ایم تا بتوانیم به بهترین شکل شما را راهنمایی نماییم.

با فرزند ناتنی چطور رفتار کنیم؟

در ازدواج برای نخستین بار زن و شوهر وقت کافی برای آشنایی بیشتر دارند که با یکدیگر تنها باشند تا به درک مناسب از هم برسند. ولی در زمان ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند همچین فرصتی وجود ندارد. هنگام شروع زندگی زناشویی بچه ها به عنوان عضوی از اعضا خانواده حضور دارند که در کنار نامادری یا ناپدری به درستی نمی توانند با این واقعیت کنار بیایند. اگر شما هم به تازگی جزو همچین خانواده ایی شده اید و می خواهید اطلاعات زیادی کسب کنید تا با کودکان آن خانواده آشنا شوید و ارتباط صمیمانه ایی برقرار کنید. با مجله آرگا همراه باشید تا روش درست برقراری رفتار دوستانه با فرزندان آن خانواده را بیاموزید و با قدم های موثرتری اوضاع را سامان ببخشید.

چطور رفتار با فرزند ناتنی

اصولی ترین روش های رفتار با فرزند ناتنی

یکی از بااهمیت ترین کردار ها روش های درست رفتار کردن با فرزند ناتنی است که ارزش زیادی دارد تا بهترین راه برای زندگی با این گونه شرایط باشد. نحوه صحیح برخورد پدر و مادر با بچه نیاز به آگاهی و رفتار مدبرانه ای است که شرایط را برای داشتن خانواده ای جدید مسطح کند. شما با کمی صبر می توانید اصول اولیه را رعایت کنید تا بتوانید با بهتر شدن رابطه هر دو طرف با برگزاری مهمانی های دو نفره بهترین شیوه را داشته باشید. در حال حاضر رفتار با این گونه فرزندان نسبت به قبل که یکی از طرفین باید زندگی را با یک بچه جدید شروع می کرد و کمی غیرتحمل بود، بهتر شده است. امروزه با فرهنگ سازی هایی که صورت گرفته رفتار والدین با این سری کودکان منطقی تر بوده و با وجود یکسری مشکلات بهتر می توانند از پس آن برآیند. که ما در این مقاله اصولی ترین روش های صحیح رفتاری را برای شما همراهان عزیز به اشترک می گذاریم در ادامه همراه ما باشید.

بهترین رفتار با فرزند ناتنی

  • بچه ناتنی را همانند فرزند خود بدانید:

در هنگام ورود به زندگی این خانواده فرزند ناتنی بسیار حساس تر از بچه خودتان رفتار خواهد کرد. پس او حتی کوچک ترین رفتار و اخلاق شما را زیر نظر خواهد گرفت. این بچه ها با حس کم محلی یا کم توجی به خودشان رفتار هایی مثل: قهر، نخوردن غذا، دعوا و بی محلی کردن را از خود بروز می دهند. پس تا می توانید همان گونه که با فرزند خود عمل می کنید با او هم همان رفتار را داشته باشید.

  • واکنش مثبت نسبت به فرزند خوانده داشته باشید:

می توان برای راهی اصولی بهترین قدم را برداشت شما با وجود داشتن رفتار و افکار مثبت می توانید برای ارتباطی بهتر به سمت او بروید. او همانند شما می خواهد با شما ارتباط برقرار کند که با ایجاد تعاملی سازنده این راه حل خواهد شد. شما با پرس و جویی ساده که روز خود را چگونه گذرانده است این واکنش را خلق کنید و صمیمانه حرف بزنید.

نحوه کردار با بچه ناتنی

  • با توجه به رفتارش امور درسی اش را کنترل کنید:

او همچنان میل به توجه شما دارد از او بخواهید تا درباره امور درسی اش و وضعیت تحصیلی اش با شما سخن بگویید. اگر بداند کسی برای درس خواندنش اهمیتی قائل نمی شود امکان دارد با نرفتن به مدرسه و لج بازی و دعوا با همکلاسی هایش و درس نخواندن اعتراضش را نشان دهد. پس لازم است پیش از این که به این مشکل برخورد کنید وضعیت تحصیلی او را پیگیری کنید.

نحوه کردار با بچه ناتنی

  • به مهمانی های ۲ نفره بروید:

شما به عنوان مادر یا پدر می توانید زمانی را اختصاص به میهمانی رفتن با او بگذارید. یکی از راه های اصولی در رفتار با فرزند ناتنی صرف وقت گذاشتن با یکدیگر است. شما با این حرکت بیشتر می توانید از روحیات و اخلاقیات و سلایق او با خبر شوید تا در برخورد روابطش بیشتر متوجه شما شود.

  • توضیحات لازم به فرزندان خود بدهید:

برای متوجه ساختن بچه های خود بهتر است به این نکته که فرزند ناتنی بیشتر به محبت و توجه احتیاج دارد تا کمبود محبت او جبران شود توضیح دهید. شما می توانید حسادت و حساسیت آن ها را کم کنید و فرزند جدید را در این شرایط به جایگاه اصلی خود در خانواده برسانید. با ارائه توضیحات و حس همدلی در برخورد با او بین فرزندان می توانید بهبود ببخشید.

کردار و رفتار با فرزند ناتنی

  • تحمل در برخورد با فرزندخوانده داشته باشید:

در هنگام رفتار با فرزند ناتنی باید این را بدانید که احتیاج به زمان بیشتری دارد تا جایگاهش را در خانواده پیدا کند. امکان دارد در این مدت زمان اخلاقیات هیجانی از خود بروز دهد مثل: جیغ زدن، دعوا کردن، غذا نخوردن، بهانه گیری، بحث و پرخاشگری بچه یا گفتن جمله تو پدر یا مادر واقعی من نیستی. با چنین رفتارهایی با صبر و تحمل می توانید به او محبت کنید تا وجود او و خانواده سرشار از آرامش شود که به مرور زمان کمتر چنین کارهایی را خواهد کرد و گارد کمتری می گیرد.

راه اصولی در رفتار با فرزند ناتنی

  • مکانی را برای گفت و گو در نظر بگیرید:

در خانه محیطی را برای صحبت کردن مسالمت آمیز در نظر بگیرید که به شکل یک والدین نباید فقط متکلم وحده باشید. شما با اجازه دادن به او می توانید بگذارید حرف هایش را بزند و حرف هایش شنیده شود. با شنیده شدن تنش ها می خوابد و همه اختلاف های بحرانی بزرگ به راحتی قابل حل خواهد بود.

رفتار با فرزند ناتنی چگونه است؟

نکته هایی کاربردی در رابطه با فرزند ناتنی

باید گفت همه بچه ها این گونه نیستند و بعضی از آن ها بدون هیچ استرس و اضطرابی به راحتی می توانند، با شرایط زندگی جدید کنار بیایند بدون این که مشکلی داشته باشند. پس این در فرزند به فرزند دیگر متفاوت خواهد بود و به طوری نسبی به اخلاقیات هیجانی اوست. باید گفت پذیرفتن یک فرزند جدید به خانواده در ابتدا کار مشکلی خواهد بود که برای والدین کمی ناراحت کننده هم می باشد. شما با این روش هایی که گفته شد می توانید بهترین راه حل را اجرا کنید تا در برقرار و حفظ رابطه در رفتار با فرزند ناتنی موفق شوید. همچنین می توانید با کمک یک مشاوره خانواده در جهت کمک به شما و خانواده رفتار های حرفه ایی پیش راه تان بگذارد.

  1. شما می توانید با نادیده گرفتن رفتار های نامطلوب و جزئی این بچه او را حساس نکنید.
  2. با رفتار و روشی کاربردی در تربیت مثبت اصولی او کمک بگیرید.
  3. شما به شکل والدین در وضعیت هیجانی خودتان مسلط باشید.
  4. نسبت به فرزند خوانده بی اعتنایی نکنید و دلخور نشوید.
  5. از راه های مطالعه و مراجعه به مشاوره در رفتار و شیوه با این گونه فرزندان را بیاموزید.

برخورد و رفتار با فرزند ناتنی

اگر بچه ناخوانده با شما به دشنام سخن گفت باید چکار کرد؟

در صورتی که با چنین شرایطی روبرو شدید می توانید بفمید او از وضعیت جدید خود اعتراض دارد. پس با کمال خونسردی و صبر می توانید در مقابل او با کلمات محبت آمیز او را آرام سازید. اگر بتوانید فحش دادن او را نادیده بگیرید بهتر است بعد او به حالت اولیه خود بر می گردد. همچنین با رویکرد مثبت در رفتار با فرزند ناتنی برای راهنمایی بیشتر با یک روانشناس مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو