به گزارش تریدینگ اکونومیکس، نرخ بیکاری نروژ در سه ماهه منتهی به سپتامبر در شرایطی به ۵.۳ درصد رسیده است که در مقایسه با سه ماهه منتهی به ماه قبل، نرخ بیکاری در این کشور ۰.۱ درصد افزایش یافته است. این نرخ بیکاری که ۰.۲ درصد بیشتر از برآورد قبلی کارشناسان است، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از زمان ثبت آمارهای مربوطه در سال ۱۹۹۷ محسوب می‌شود.

طی این مدت شمار بیکاران نروژی با ۱۹ هزار نفر افزایش به ۱۵۰ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش هزار نفری شمار شاغلان، دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر در این کشور شاغل هستند.

متوسط نرخ بیکاری در نروژ در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ژانویه ۲۰۱۶ با ۵.۱ درصد و پایین‌ترین نرخ ثبت شده نیز متعلق به اکتبر ۲۰۰۷ با ۲.۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ بیکاری در دیگر اقتصاد منطقه اسکاندیناوی یعنی فنلاند افزایشی بوده است و نرخ بیکاری تا پایان ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۱.۸ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته به ۷.۶  درصد رسیده است.

طی این مدت شمار افراد بیکار فنلاندی با ۴۷ هزار نفر افزایش به ۲۰۸ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش ۳۴ هزار نفری شمار شاغلان، اکنون دو میلیون و ۵۴۰ هزار نفر در این کشور شاغل هستند.

در همین مدت نرخ اشتغال با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به سطح ۷۲ درصد رسیده و نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۱۵ تا ۲۴ سال را اندازه می گیرد با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۴.۳ درصد رسیده است.

متوسط نرخ بیکاری در فنلاند در بازه زمانی ۱۹۵۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۶.۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به می ۱۹۹۴ با ۱۹.۹ درصد و پایین‌ترین نرخ ثبت شده نیز متعلق به سپتامبر ۱۹۶۱ با ۰.۷ درصد بوده است.