محمد رحمانی: در ایران به آرت تراپی و هنر درمانی بهایی داده نمی‌شود / درمان معتادان متجاهر با نمایش

40

1399/8/2

09:18


محمد رحمانی گفت: از طریق تلفیق هنر و روانشناسی این امکان وجود دارد تا هر آسیبی درمان شود و درصورتی‌که به این امر از کودکی توجه نشان داده شود نوجوانان و جوانان سالمی تحویل جامعه خواهیم داد.

محمد رحمانی: در ایران به آرت تراپی و هنر درمانی بهایی داده نمی‌شود / درمان معتادان متجاهر با نمایش

سرویس تئاتر هنرآنلاین: هفته جهانی دراماتراپی از 27 مهرماه تا 4 آبان‌ماه در حال برگزاری است و محمد رحمانی که بیش از دو دهه در زمینه تئاتر و بازیگری به صورت حرفه‌ای و بین‌المللی در گروه تئاتر زندگی  فعالیت می‌کند؛ از متخصصین عرصه سایکودرام است که به مدت 4 سال در این زمینه به صورت تخصصی کار می‌کند. او درباره فعالیت خود گفت: من اکنون مشغول کار با معتادان متجاهر هستم. این معتادان توسط بهزیستی و با نظارت قوه ‌قضاییه و همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری شده و به کمپ‌های مختلف برای درمان منتقل می‌شوند.

او که دوره‌های آموزشی سایکودرام و هنردرمانی را در فرانسه و آلمان گذرانده در ادامه عنوان کرد: اکنون در مرکز اخوان که یکی از مراکز بزرگ با 1800 مددجو در فازهای مختلف است، مشغول به فعالیت آرت‌تراپی و درمان هستم.

محمد رحمانی درباره شیوه فعالیت خود گفت: آرت‌تراپی تشکیل شده از چند شاخه چون نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، حرکت درمانی وبازی درمانی و تئاتر درمانی (سایکودرام) که به وسیله این هنرها، مددجو به لحاظ جسمی و روحی تحت درمان قرار می‌گیرد تا در طول درمان تمرینی باشد و بستری فراهم شود تا در آینده نیز زندگی سالمی را تجربه کنند. کاری که من بر روی مددجو انجام می‌دهم روشی نوین است زیرا آرت‌تراپی ترکیبی از درمان روح و جسم و ذهن بیمار است تا با تمرین‌های زیاد مواد را از ذهن بیمار دور کند و او را آماده حضور در جامعه کند.

او همچنین عنوان کرد: از طریق تلفیق هنر و و روانشناسی این امکان وجود دارد تا هر آسیبی درمان شود و در صورتی‌که به این امر از کودکی توجه نشان داده شود، نوجوانان و جوانان سالمی تحویل جامعه خواهیم داد.

این بازیگر و مدرس تئاتر ضمن ابراز تاسف نسبت به اینکه در کشور ما به آرت‌تراپی و هنر درمانی بهایی داده نمی‌شود، اظهار کرد: بسیار از مدیریت موسسه بانیان طلوع فجر، دکتر ابراهیم عرب خزائلی و دکتر مهرناز عزیزی که به این سیستم درمانی و من اطمینان کردند،  سپاسگزارم  که  این فرصت را در اختیارم قرار دادند تا در این نوع درمان شرکت داشته باشم و خوشبختانه بازخورد مثبتی از آن تاکنون از مددجویان دریافت کرده‌ایم.

e48b050a-9968-4d3f-badf-cd9c4677831a

او در ادامه یادآور شد: با تشکر از ریاست محترم قوه قضائیه برای فراهم کردن چنین شرایط مناسبی با هماهنگی ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه سعی‌مان بر این است تا این جریان را گسترش دهیم تا امکان کمک به معتادان و خانواده‌های آسیب‌دیده ایجاد شود چراکه در سراسر دنیا به بهترین شکل ممکن از این امکان بهره‌برداری می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه اولین فردی در ایران بوده که آرت‌تراپی را با معتادان انجام داده است و استقبال خوبی از آن شده، گفت: در کنار آرت‌تراپی و سایکودرام سیستمی به نام "ذهن برتر من" را ابداع کردم که تلفیقی از شیوه بازیگری استانیسلاوسکی، اگاهی ذهن و آرت‌تراپی است. این متد مورد استقبال بسیار معتادان و خانواده‌های آسیب دیده قرار گرفته و پاسخ‌های خوبی از آن دریافت کرده‌ایم. از این رو از مسئولان به خصوص مسئولان قوه قضائیه درخواست دارم به منظور کمک به معتادان، بستری فراهم شود تا این نوع درمان به صورت ملی در کل جامعه آموزش داده شود تا خانواده‌های آسیب‌دیده کمتری داشته باشیم. ضمن اینکه فرهنگ‌سازی میان افراد جامعه انجام شود تا پذیرای معتادانی باشند که اعتیاد را ترک کرده‌اند و اکنون پاک هستند.

او همچنین اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم مرکز اخوان 1800 مددجو دارد که روی 200 تا 300 نفر از آن‌ها به درخواست خودشان آرت‌تراپی به صورت علمی و با همکاری روانشناسان و کادر درمان انجام می‌شود و امیدوارم تا در پی این درمان اتفاقات خوبی برایشان روی دهد و سعی کنیم دیگر مددجویان از این امکان بهره ببرند.

رحمانی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در این راستا کمک و حمایت قوه قضاییه، مجلس، دادستانی، شهرداری و تمامی ارگان‌های دولتی و غیردولتی و مراکز اشتغال‌زایی و خیریه‌ها به منظور گسترش این آموزش و درمان مثمرثمر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو