آبشار آلوچال شاهرود؛ زیبایی طبیعی در بطن سمنان

آبشار آلوچال شاهرود؛ زیبایی طبیعی در بطن سمنان


منبع: همگردی

193

1399/8/2

10:00


آبشار آلوچال شاهرود یکی از بی مثال ترین آبشارها بوده که هر ساله گردشگران زیادی برای تماشایش به سمنان می آیند. در این مقاله جذاب و خواندنی ما را همراهی کنید تا بدانید آبشار آلوچال کجاست و با دیدنی های اسرارآمیزش بیش از پیش آشنا شوید.

آبشار آلوچال

پوشش گیاهی و حیوانی

منطقه ای که آبشار آلوچال شاهرود در آن قرار دارد، دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است. اگر بخواهیم به چند مورد از گونه های گیاهی موجود در این منطقه اشاره نماییم، می توانیم مواردی مانند شبدر، ممرز، افر، بلوط، دم روباهی، اسپرس، چوبک، آویشن، گونه های کلاه میرحسن را ذکر کنیم. این منطقه گونه های جانوری متنوعی را نیز در دل خود جای داده که از جمله آنها می توانیم به خرگوش، خوک وحشی، روباه، بلدرچین، گرگ، فاخته، خرس قهوه ای، عقاب جنگلی، بز، کبک، کبوتر جنگلی، شوکا اشاره کنیم.

پوشش گیاهی و حیوانی آلوچال

شاهرود زیبا و دیدنی

شاهرود یکی از شهرهای زیبای سمنان بوده که اقلیمی متفاوت و شگفت انگیز دارد؛ بگونه ای که شمالش دارای اقلیمی معتدل و خزری و جنوب و جنوب شرقی آن اقلیمی متفاوت یعنی بیابانی و کویری دارد. این ویژگی باعث شده تا شاهرود جاذبه های بی مثال بسیاری داشته باشد. بعنوان مثال، در قسمت شمالی این شهر جنگل، آبشار و رودهای بی مثالی به سبب آب و هوای معتدل و مرطوب بچشم می خورند. همچنین، در قسمت جنوبی آن هم می توانید کویرهای بی آب و زمینهای بیابانی را مشاهده نمایید. از میان همه جاذبه های طبیعی شاهرود، جنگل ابر بسیار معروف است. این جنگل آبشارهای فراوانی داشته که یکی از آنها آبشار بی مثال آلوچال است.

بیشتر بخوانیدجنگل ابر شاهرود | نگینی سرسبز با هوایی آسمانی

جنگل ابر شاهرود

موقعیت مکانی

آبشار آلوچال شاهرود در جنگل ابر واقع شده و رسیدن به آن از طریق یک بخش پاکوب صورت می گیرد. این آبشار از شمال به جنگلهای گلستان راه دارد. آبشار اصلی در واقع شامل دو آبشار بزرگ بوده که از فاصله چند متری روی یکدیگر فرود می آیند. این آبشار از جنوب با کوه قاسم، کوه ابر و قطری در ارتباط بوده و از قسمت غربی می توان به کوه تکیانو و کوه یخام دسترسی داشت. طول آبشار به چیزی حدود 25 متر می رسد و از قسمت شرق به منطقه اولنگ طو منتهی می شود.

توصیه های مهم

در ابتدا به شما توصیه می کنیم که قبل از سفر، شرایط آب و هوایی منطقه را چک کنید. برای مثال، کسی که تصمیم می گیرد در فصل پاییز به شاهرود سفر کند، می داند که احتمال بارش باران در این فصل بسیار زیاد است. پس، پیش از سفر به این موضوع توجه خاصی داشته باشید. هنگام پیاده روی در جنگل و محیط اطراف آبشار توصیه می کنیم که با صدای آهسته با یکدیگر حرف بزنید، چرا که ممکن است در اطراف یا کمی دورتر، حیواناتی بوده که چندان از وجود شما در آنجا خوشحال نباشند.

براساس مقاله آبشار آلوچال کجاست به شما پیشنهاد می کنیم که از مسیرهای پاکوب برای دسترسی به آبشار استفاده کنید، چرا که در غیر اینصورت احتمال دارد بر روی لانه برخی حیوانات پا بگذارید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید شب را در این جنگل و نزدیک آبشار بگذرانید، بهتر هست که به پوشش گیاهی محیط اطراف توجه خاصی داشته باشید و زباله هایتان را در آنجا رها نکنید.

چگونگی دسترسی و زمان ایده آل سفر

اول می بایست خود را به روستای ابر برسانید. سپس، باید به منطقه شیرین آباد رفته و پس از آن، باید کمی پیاده روی کنید و راهی مسیری شوید که به کوه رستم منتهی می شود. در نهایت، با چیزی حدود یک ساعت پیاده روی به مقصد خود می رسید. البته، لازم است بگوییم که برای دسترسی به این آبشار باید از مسیرهایی عبور کنید که برخی از آنها نیازمند آمادگی جسمانی کافی بوده و همچنین، وجود یک راهنمای محلی در کنار شما می تواند راحت تر شما را به مقصد برساند. متأسفانه، در قسمتهایی از مسیر هیچ علامت و نشانه ای وجود ندارد که شما را راهنمایی کند. پس، وجود یک راهنمای محلی در کنارتان می تواند کمک قابل توجهی به شما بکند که مسیر را به درستی بپیمائید.

پیشنهاد می کنیم از تورهای گردشگری که به صورت کمپینگ هستند، برای رفتن به آبشار آلوچال بهره ببرید. در صورت شرکت در تورهای گردشگری، این امکان برای شما وجود دارد که شب را با صدای گوش نواز آبشار بگذرانید و در طول روز می توانید از مسیر نهایت لذت را ببرید.

براساس مقاله آبشار آلوچال کجاست، باید بدانید که فصل بهار، اواخر تابستان یا اوایل پاییز می تواند زمان ایده آلی برای سفر به این منطقه باشد. جنگل ها در هر فصل زیبایی خاص خود را دارند اما، معمولا در فصل هایی که در متن به آنها اشاره کردیم، احتمال خطر برای تماشای آبشار بسیار پایین است. اگر می خواهید که اقیانوس ابرها را در این مکان مشاهده کنید، باید خودتان را به نقاط مرتفع برسانید.

چگونگی دسترسی و زمان ایده آل سفر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو