فیلم سازهای ناکوک

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

هنگامه قاضیانی که بیشتر او را با فیلم « به همین سادگی » به خاطر می آوریم، در فیلم حضور دارد. غزل شاکری که دختر تهیه کننده فیلم یعنی فرشته طائرپور است، دیگر بازیگر فیلم است. حامد کمیلی هم که از بازیگران پرکار سینما در چند سال اخیر بوده نیز بازیگر فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

هدیه ( غزل شاکری ) مشکلات روحی و روانی متعددی را تجربه می کند و این در حالی است که خواهرش هلیا ( هنگامه قاضیانی ) سعی دارد شرایط را مدیریت کند اما...

کارگردان کیست ؟

علی حضرتی که فرزند الیاس حضرتی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی است. حضرتی پیش از این تهیه کننده تئاتر و فیلمهای سینمایی بوده است و « سازهای ناکوک » اولین فیلم بلند او در مقام کارگردان به شمار می رود.

نکات مثبت فیلم ؟

ساز هدیه در فیلم " چنگ " است. خود فیلم که چنگی به دل نمی زند اما ساز چنگ، دلنواز است و می تواند آنچه که تماشاگر دیده را بشورد و ببرد!

فیلم سازهای ناکوک

نکات منفی فیلم ؟

خلاصه داستان فیلم در 3 خط قابل روایت است و نکته تعجب برانگیز اینکه مدت زمان 90 دقیقه ای فیلم چیزی بیشتر از همان 3 خط به مخاطب تحویل نمی دهد!

شخصیت هلیا روانشناس است اما هیچ ویژگی که بتوانیم او را روانشناس بدانیم وجود ندارد. در تمام دقایق فیلم بر دکتر و روانشناس بودن این شخصیت تاکید می شود اما او در عمل اگر بیکار هم بود تغییری در روند قصه ایجاد نمی کرد!

خواهر روانشناس که هدیه نام دارد نیز وضعیت بهتری از هلیا ندارد. او از ابتدای فیلم فردی با مشکلات روحی و روانی معرفی می شود اما در طول فیلم نه گذشته او که منجر به مشکلات روحی اش شده شکافته می شود و نه در طول فیلم چیزی بیشتر در مورد او می فهمیم!

قصه « سازهای ناکوک » بسط و گسترش داده نمی شود و دائم در حال تکرار است. این خلاصه وضعیت فیلم است:« اون مشکل روانی داره و باید ازش محافظت بشه! » و فیلم نیز سکانس های تکراری برای توجه به هدیه ترتیب می دهد!

بازی بازیگران « سازهای ناکوک » نیز ضعیف و ناامید کننده است. غزل شاکری به طور مشخص بدترین بازیگر فیلم است و هنگامه قاضیانی نیز وضعیت بهتری از او ندارد.

( دو پاراگراف بعدی می تواند داستان را لو بدهد ) هدیه در طول قصه عاشق سازش است و فیلم تاکید بسیاری بر تعهد به اجرایی که هدیه قولش را داده دارد. اما در انتهای قصه و در کمتر از یک دقیقه، هدیه با فردی تماس می گیرد و می گوید:« حال اجرا ندارم! بمونه برای بعد! »

پایان بندی فیلم فاجعه بار است. « سازهای ناکوک » در حالی که هیچکدام از گره های فیلمنامه باز نشده و هیچکدام از شخصیت ها به بلوغی نرسیده اند ناگهان به خوبی و خوشی به پایان می رسد! در این پایان بندی ترسی که نمی دانیم چه بوده خوب می شود، مشکل روحی و روانی هدیه درمان شده و عشق زبانه می کشد و هلیا هم می رود که برای خودش آدم باشد! شاید باید آب و هوای شمال را در برطرف شدن مشکلات فیلم دخیل بدانیم!

فیلم سازهای ناکوک

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

بیکاری!

حرف آخر :

« سازهای ناکوک » فقط مشکلش ناکوکی نیست، این یکی رسما فالش است!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : سازهای ناکوک

دانلود فیلم سازهای ناکوک

کارگردان : علی حضرتی

نویسنده : علی حضرتی، اصغر عبداللهی

تهیه کننده : فرشته طائرپور

بازیگران :

هنگامه قاضیانی

غزل شاکری

حامد کمیلی

مرتضی ضرابی