چگونه از زردی نوزاد جلوگیری کنیم؟

منبع: نی نی بان

124

1399/8/2

21:01


زردی یا هیپربیلی روبینمی، یک بیماری پزشکی رایج است که در نوزادان تازه متولد شده در طی دو تا چهار روز اول زندگی ایجاد می شود.
این نتیجه از مقادیر زیاد بیلی روبین ، ماده زائد حاصل از تجزیه سلولهای خونی است که در خون و صفرا یافت می شود. کبد کاملاً بالغ می تواند بیلی روبین را فیلتر کرده و از بین ببرد ، اما کبد نارس نوزادان می تواند باعث ایجاد زردی شود.

جلوگیری از زردی نوزاد بعد تولد
اگرچه راهی مطمئن برای جلوگیری کامل از زردی وجود ندارد ، اما دانستن عوامل خطر به شما کمک می کند تا تعیین کنید برای جلوگیری و آماده شدن زردی نوزاد چه کاری می توانید انجام دهید.
در دوران بارداری آزمایش خون دهید. برخی از ناسازگاریهای خون باعث تجزیه سلولهای خونی بیشتر و تولید بیلی روبین بیشتر می شود.
مادرانی که دارای خون منفی Rh یا گروه خونی O + هستند ، باید آزمایش خون اضافی برای نوزادان خود انجام دهند زیرا ناسازگاری Rh و ناسازگاری ABO از جمله بالاترین عوامل خطر محسوب می شوند.
کمبود آنزیم ژنتیکی ، مانند کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز ، همچنین می تواند منجر به خطر بیشتری برای زردی شود زیرا آنها می توانند سلول های خونی خاص را از بین ببرند و بیلی روبین بیشتری در جریان خون ایجاد کنند.
علاوه بر آزمایش خون قبل از تولد ، پزشکان اکنون قبل از خروج کودک از بیمارستان ، به طور معمول کودک را از نظر زردی آزمایش می کنند.
خطر زایمان زودرس را کاهش دهید. نوزادانی که قبل از 38 هفته به دنیا می آیند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زردی قرار دارند. کبد نوزاد نارس در مقایسه با نوزاد ترم رشد کمتری دارد و حتی از بین بردن بیلی روبین برای کبد نوزاد دشوارتر است.
برخی از عوامل خطر زودرس ، مانند سن یا زایمان های متعدد ، قابل تغییر نیستند ، اما بسیاری از خطرات زیست محیطی می توانند.
مراقبت های دوران بارداری خود را به روز نگه دارید. مراقبت های زودرس و مداوم قبل از تولد اطمینان حاصل خواهد کرد که شما و کودک در طول بارداری تا حد ممکن سالم هستید ، که می تواند هر مشکلی را که منجر به زایمان زودرس می شود مشخص کند.
از آلودگی های شیمیایی خودداری کنید. تنباکو ، الکل ، داروهای خیابانی و برخی داروها می توانند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهند. اگر به ترک کمک نیاز دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. آلاینده های محیطی نیز می توانند خطری ایجاد کنند.
تا آنجا که ممکن است آرام باشید. استرس یک عامل اصلی در زایمان های زودرس است. فقدان حمایت اجتماعی ، کارهایی که از نظر جسمی یا روحی طاقت فرسا هستند و خشونت خانگی ، چه جسمی و چه عاطفی ، همه می توانند در استرس نقش داشته و منجر به زایمان زودرس شوند.
خطر ابتلا به عفونت های خاص را کنترل یا کاهش دهید. عفونت هایی مانند تبخال ، سیفلیس ، CMV و توکسوپلاسموز می تواند منجر به زایمان زودرس و همچنین زردی شود.
نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بیشتر به زردی مبتلا می شوند. با این حال ، معمولاً به راحتی قابل درمان و کوتاه مدت است.
شیر مادر به طور طبیعی تا چند روز پس از زایمان نوزاد وارد نمی شود. در چند روز اول زندگی ، نوزادان شیرده از ماده ای پیش شیر به نام آغوز استفاده می کنند که مقدار آن بسیار کمی است اما از نظر مواد مغذی متراکم است.
از آنجا که آنها در روزهای اول تولد به اندازه نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند نمی نوشند ، دستگاه گوارش آنها به سرعت تخلیه نمی شود و همین امر باعث تجمع بیلی روبین در سیستم می شود. این مسئله به طور کلی جای نگرانی نیست و هنوز هم متخصصان ، شیردهی را توصیه می کنند.
از آنجا که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً یک مورد زردی خفیف دارند ، بنابراین اگر نوزاد در معرض خطر بیشتری برای زردی قرار دارد .، توصیه می شود در صورت ابتلا به شیر مادر ، مکمل آنها را با شیرخشک در روزهای اولیه تولد توصیه کند.

درمان زردی در نوزادان
شیردهی را بلافاصله شروع کنید. شیردهی بلافاصله پس از تولد می تواند به کاهش خطر ابتلا به زردی کمک کند و همچنین اگر کودک قبلاً به آن مبتلا شده است ، شروع به درمان می کند.
مادرانی که در چند ساعت اول پس از تولد شیردهی را شروع می کنند بیشتر از کسانی که صبر می کنند موفق می شوند. افزایش وزن زود هنگام می تواند به رشد کودک کمک کند و کبد کار خود را راحت تر انجام دهد.
علاوه بر این ، آغوز مادر در اوایل تولید سیستم هضم کودک را برای از بین بردن ضایعات ، که به دفع بیلی روبین اضافی از روده کمک می کند ، تحریک می کند. به عبارت دیگر ، هرچه کودک شما زودتر شروع به پوپینگ کند ، زردی زودتر از بین می رود.
به طور مرتب به کودک خود شیر دهید. تأمین مداوم شیر باعث افزایش وزن و رشد کودک شما می شود ، از جمله رشد کبد. این امر هم برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند و هم شیر خشک تغذیه می شود. در حالت ایده آل ، نوزادان تازه متولد شده باید در طی چند روز اول حداقل هشت تا 12 بار در روز غذا بخورند ، به خصوص اگر در معرض خطر زردی قرار داشته باشند.
تغذیه مکرر در چند روز اول زندگی (حداقل هشت تا 12 بار در روز) شیر شما را تشویق می کند که زودتر وارد شود و یک منبع تغذیه قوی ایجاد کند.
نور ماورا بنفش با بیلی روبین واکنش نشان می دهد و آن را به شکلی تغییر می دهد که برای دفع نیازی به عبور از کبد نداشته باشد ، در نتیجه بیلی روبین اضافی را از بدن دفع کرده و خطر زردی را کاهش می دهد.
یک کودک برهنه یا پوشک را بیش از یک بار در روز ، یک یا دو بار در روز در معرض نور آفتاب قرار دهید. از این مقدار بیشتر نکنید ، زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت باعث می شود که کودک به راحتی بسوزد و عوارض بعدی ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که کودک هنگام آفتاب زدگی با بالا بردن درجه حرارت در اتاق و / یا قرار دادن کودک روی سینه خود هنگام آفتاب ، سرد نمی شود.
روش دیگر ، سعی کنید تخت کودک را نزدیک پنجره آفتابی و پرده قرار دهید . پرده ها و پنجره ها بسیاری از اشعه ماورا بنفش را که می تواند باعث مشکلات کمکی شود فیلتر می کند و به کودک شما اجازه می دهد بدون اینکه بسوزد نور خورشید را دریافت کند.
نحوه ایجاد زردی را بفهمید. زردی به طور معمول در روز دوم یا سوم زندگی ایجاد می شود و به طور کلی از الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند.

علائم زردی در نوزادان تازه متولد شده
در بدن های سالم ، بیلی روبین یک محصول جانبی طبیعی است که با تجزیه سلول های قرمز خون در جریان خون ایجاد می شود. بیلی روبین به کبد می رود و در آنجا از طریق مجاری صفراوی و در نهایت از مدفوع دفع می شود. در موارد نوزادان تازه متولد شده با زردی ، کبد هنوز به طور کارآمد شروع به کار نکرده است ، بنابراین بیلی روبین به جای اینکه به مجرای صفرا سفر کند ، در کبد و خون جمع می شود.
نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان ها به طور معمول از نظر زردی مورد آزمایش قرار می گیرند. این بسیار رایج است – حدود 60٪ از نوزادان ترم به زردی مبتلا می شوند ، و حتی بیشتر از کسانی که نارس به دنیا می آیند. در یک سناریوی معمول ، نوزاد تازه متولد شده با خاراندن پاشنه کودک و فشردن مقدار کمی خون ، از نظر سطح بیلی روبین آزمایش می شود.
نوزادی با سطح بیلی روبین زیر 5 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) طبیعی تلقی می شود ، در حالی که هر چیزی بیش از 5 میلی گرم در دسی لیتر سطح بالا در نظر گرفته می شود.
بیشتر نوزادانی که میزان زردی آنها کم و متوسط ​​است نیازی به درمان نخواهند داشت و پس از یکی دو هفته زردی برطرف می شود.
بعضی اوقات ، اگر سطح خیلی بالا باشد ، خیلی سریع بالا برود یا بعد از دو هفته پایین نیاید ، پزشکان ممکن است نور درمانی (یک درمان با اشعه ماورا UV بنفش که بی خطر است و بیشتر نوزادان از آن لذت می برند) تجویز می کنند.
در موارد نادر ، ممکن است کودک شما برای کاهش زردی شدید به انتقال خون نیاز داشته باشد.
علائم زردی را بدانید. اکثر نوزادان متولد شده در بیمارستان یک یا چند بار از نظر میزان بیلی روبین مورد آزمایش قرار می گیرند ، اما برخی علائم می توانند زردی را نشان دهند:
یک رنگ زرد برای پوست و سفیدی چشم. این رایج ترین ویژگی زردی است.
خواب آلودگی و مشکل در تغذیه. گاهی اوقات سطح بیلی روبین باعث خواب آلودگی نوزاد می شود که این امر می تواند شیردهی کودک را با مشکل روبرو کند.
تحقیقات همچنین نشان داده است که شیردهی می تواند به هوشمند شدن کودک شما کمک کند. نشان داده شده است که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نمره IQ بالاتری دارند و این ممکن است به دلیل اسیدهای چرب موجود در شیر مادر شما باشد.
محققان همچنین کشف کرده اند که شیردهی می تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند. نوزادانی که تحت شیردهی قرار می گیرند ، در سنین بالاتر چاقی کمتری دارند. اکنون انتخاب غذای سالم ، الگوی تغذیه سالم را نیز در پی خواهد داشت تا کودک شما پس از شروع خوردن غذای جامد ، عادت های سالمی پیدا کند.

آیا ویتامین K می تواند زردی ایجاد کند؟
از سال 1961 ، آکادمی اطفال آمریکا آمپول ویتامین K را بلافاصله پس از تولد برای جلوگیری از یک بیماری خونریزی نادر ، اما خطرناک (VKDB) ناشی از کم بودن ویتامین K در نوزادان ، توصیه کرده است.
اما برخی والدین تردید دارند. این تزریق حاوی 20،000 برابر ویتامین K نوزاد با 5،000 برابر توصیه شده روزانه است. از آنجا که ویتامین K توسط کبد پردازش می شود ، که تا 3-4 روز پس از تولد شروع به کار نمی کند ، برخی از والدین نگرانند که این مقدار بیش از حد برای سیستم نارس کودک است. (فقط یک مورد شوک ناشی از تزریق ویتامین K گزارش شده است.)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو