روش های درمان جوش کیستی و علل بروز این جوش ها

روش های درمان جوش کیستی و علل بروز این جوش ها


منبع: آرگا

153

1399/8/2

23:04


به طور کلی روند درمان جوش کیستی چندان آسان نیست و شما باید برخی از اصول و راهکار ها را در این روند یاد بگیرید که به همین خاطر به بیان برخی از آن ها در این مقاله پرداخته ایم با ما همراه باشید.

روش های درمان جوش کیستی و علل بروز این جوش ها

بهتر است بدانید درحالی که جوش یا آکنه یکی از رایج ترین اختلالات پوستی در سراسر نقاط دنیا محسوب می شود اما بخش کوچک تری از افراد به جوش کیستی مبتلا می شوند و این نوع جوش در واقع به دلیل دردناک بودن و ظاهر قابل توجهی که دارد می تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. در این مقاله به روش های درمان جوش کیستی می پردازیم.

نحوه درمان جوش کیستی

به طور کلی جوش کیستی یا جوش کیستیک در واقع شدید ترین نوع آکنه ولگاریس است که اغلب تحت عنوان آکنه شدید شناخته می شود و از جمله ویژگی های تشخیصی این نوع آکنه می توان به ضایعات ملتهب و بزرگی آن اشاره نمود که در عمق پوست تشکیل شده و به ایجاد برآمدگی های بزرگ و نمایان در سطح پوست منجر خواهد شد. با وجود اینکه جوش های کیستی اغلب بر روی گونه، پیشانی و چانه پدیدار می شوند اما می توانند در نواحی دیگری از بدن مانند شانه، سینه، بازوها و دیگر نواحی نیز نمایان شوند. به طور کلی این نوع از جوش از عمق لایه اپیدروم پوست ظاهر می شود برخلاف پوستول ها و جوش های سر سفید فاقد یک سر بر روی سطح پوست است. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به جوش های کیستی علاوه بر ضایعات دردناک و ملتهب می توانند به کومدون های متعدد نیز دچار شوند و این کومدون ها جوش هایی هستند که یا سرباز یا سربسته اند و به ترتیب جوش سرسیاه و جوش سر سفید نامیده می شوند. با اینکه بسیاری از افراد در طول دوران بلوغ و اوایل ۲۰ سالگی به جوش کیستی دچار می شوند اما این جوش ها می توانند قبل یا بعد از این دوره نیز پدیدار شوند.

چگونگی درمان جوش کیستی

کدام دسته از افراد به جوش های کیستی مبتلا می شوند؟

توجه داشته باشید با وجود اینکه هر کسی می تواند دچار جوش های کیستی شود اما جوش کیستی در افراد دارای پوست چرب بیشتر رخ می دهد و همچنین این عارضه در نوجوانان، زنان و افراد مسن که توازن هورمونی آن ها به هم می خورد نیز بیشتر به چشم می آید. از آنجایی که جوش کیستی به تستوسترون مرتبط است مردان در حالت عادی کمی بیشتر در معرض آن قرار می گیرند و در مورد خانم ها این نوع جوش می تواند در دوره های قاعدگی بدتر شود. به طور کلی اگر والدین و یا سایر اعضای خانواده دارای جوش های قابل توجهی باشند بدون شک شما نیز دچار این عارضه خواهید شد اما با این حال باز هم جوش کیستی حتی در شدیدترین موارد نیز به طور کامل وابسه سابقه خانوادگی نیست.

افراد مبتلا به جوش های کیستی

علل بروز جوش های کیستی:

بهتر است بدانید که تعیین علت جوش صورت به ویژه جوش های کیستی شامل بررسی عوامل متعددی می شود که در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

ژنتیک و عوامل وراثتی

رژیم غذایی

سبک زندگی

تغییرات هورمونی ناشی از دوره های زندگی

در حالی که عوامل مختلفی در بروز جوش های کیستی نقش دارند اما تعیین علل دقیق این ضایعات پوستی می تواند کمی دشوار باشد البته که این به معنای غیر قابل درمان بودن جوش ها نیست و افراد می توانند با مراجعه به متخصصین پوست و مو بهترین روش های درمان را بیابند.

علل ایجاد جوش های کیستی

راهکار های درمان جوش کیستیک:

همانطور که متوجه شدید درمان جوش های کیستی چندان آسان نیست اما شما می توانید با به کارگیری راهکار ها و اصولی که در ادامه بدان پرداخته ایم به رفع و و از بین بردن جوش صورت خود بپردازید:

غذاهایی که موجب نوسان قندخون می شوند را کنار بگذارید:

به طور کلی اجتناب از نوسانات قند خون با پیروی از رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین برای کنترل جوش های کیستی رویکرد جدیدی است که امروزه به شدت در حال گسترش می باشد. شاخص گلیسمی در واقع شاخصی می باشد که قادر است سرعت کاهش یا افزایش قند خون در یک ماده غذایی را به خوبی اندازه گیری کند و از آنجایی که انتخاب غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نوشابه، آب نبات، شیرینی جات، غلات شیرین یا بستنی نوسانات چشمگیری در قند خون فرد ایجاد می کند، می تواند آکنه پوستی را تشدید نماید.

راهکار های درمان جوش کیستی

به غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی روی بیاورید:

پیروری از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی در واقع یکی از بهترین روش ها برای درمان و پیشگیری از آکنه کیستیک به صورت طبیعی است. با توجه به اینکه التهاب موجب تشدید آکنه می شود انتخاب غذاهایی با التهاب کمتر می تواند مهم باشد. به طور کلی پرکردن بشقاب غذا از سبزیجات و میوه های رنگارنگ یکی دیگر از راه های تعدیل التهاب و کاهش علائم جوش کیستی می باشد زیرا این غذاها آنتی اکسیدان های ضد التهابی و سایر مواد مغذی حیاتی پوست مانند ویتامین C را به بدن شما تزریق می کنند.

استفاده از سبزیجات برای رفع جوش

از متخصصین پوست کمک بگیرید:

به صراحت می توان گفت که یکی از سریع ترین و موثر ترین راهکار ها برای مبارزه و درمان جوش کیستی مراجعه به متخصص پوست است زیرا متخصصین با استفاده از دارو های تجویزی و دیگر روش ها می توانند به شما در این زمینه کمک شایانی بکنند.

تینوئید موضعی را مصرف کنید:

این نوع دارو می تواند منافذ مسدود شده پوست را به سرعت باز کند و به داروهای دیگر اجازه ورود و جنگیدن با باکتری های عامل جوش را بدهد. توجه داشته باشید که اکثریت کرم های رتینوئید نیاز به نسخه پزشک دارند هر چند که به صورت بدون نسخه نیز می توانید آن را تهیه کنید اما نوع بدون نسخه آن ضعیف بوده و به اندازه نوع تجویزی موثر نخواهد بود. این نوع کرم معمولا برای جوش های متوسط تا شدید و زمانی که دیگر درمان ها موثر نباشند تجویز می شود و ممکن است در اوایل دوره مصرف باعث بدتر شدن جوش ها شود که اصلا جای نگرانی نیست و باید چند هفته صبر کنید تا نتیجه دلخواه را ببینید.

استفاده از کرم ها برای درمان جوش

پوست را با پاک کننده های بنزوئیل پروکساید تمیز کنید:

توجه داشته باشید که بنزوئیل پروکساد معمولا به جنگیدن با جوش ها به وسیله کاهش چربی و باکتری کمک خواهد کرد و در روند استفاده از این کرم باید صبح و شب صورت را خوب بشویید، آبکشی کنید و سپس با حوله تمیز خشک نمایید. توصیه می شود پیش از مصرف حتما آرایش خود را پاک کنید. می توانید این نوع کرم را از لوازم آرایشی ها یا داروخانه ها تهیه کنید.

از لیزر درمانی استفاده نمایید:

معمولا لیزر درمانی برای از بین بردن جای جوش به کار برده می شود اما می تواند برای درمان جوش ها نیز موثر واقع شود. لیزر درمانی اغلب از طریق سوزاندن غدد تولید کننده چربی پوست یا کشتن باکتری ها به درمان جوش کمک می کند. در موارد شدید درمان جوش کیستی ممکن است نیاز به چندین جلسه درمانی در مدت ۴ هفته باشد اما نتایج پس از اولین جلسه درمانی قابل مشاهده خواهند بود.

انجام لیزر درمانی برای رفع جوش

سایر روش های درمانی جوش کیستی:

رژیم غذایی خود را مجددا ارزیابی نمایید و مصرف غذاهای فرآوری شده یا لبنیات را کاهش دهید.

از لمس صورت و چانه خود به شدت پرهیز نمایید.

مارک های مواد غذایی مصرفی خود را بررسی کنید و ببینید که این برند ها هورمون هایی به غذا اضافه می کنند یا خیر.

تلفن همراهتان را همیشه تمیز نگه دارید تا هنگام مکالمه باکتری بیشتری به چانه خود منتقل نکنید.

برای کمک به درمان جوش های شدید کیستی در چانه به متخصص پوست مراجعه نمایید.

فعالیت ها و ورزش هایی که استرس شما را کاهش می دهد انجام دهید و بیشتر بخوابید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو