علائم ناباروری در زنان چیست؟

منبع: نی نی بان

98

1399/8/2

23:16


مانند بسیاری از افراد با مشکل باروری، از این اخبار دل شکسته شدم. همیشه فکر می‌کردم خانواده بزرگی خواهم داشت. لازم بود انتخاب‌هایی در طی سال‌های بعد بگیرم و عذاب تکرار لقاح آزمایشگاهی (IVF) باعث ویرانی من شد.

نشانه ‌ها و علائم ناباروری
معمولاً زوجین دچار مشکلات ناباروری می ‌شوند. بسیاری از این زوج‌ ها علائم ناباروری ندارند. آن‌ها تا زمانی که شروع به تلاش برای بارداری می‌کنند، هیچ دلیلی برای شک به احتمال نازایی نمی‌بینند.
به همین دلیل توصیه می‌شود زوجین پس از یک سال تلاش بدون موفقیت، به پزشک مراجعه کنند. برای زنان بالای 35 سال، این زمان به شش ماه کاهش می‌یابد. مسائل نازایی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.
نشانه‌ها و علائم ناباروری اغلب به سایر بیماری‌های زمینه‌ای مربوط است. به عنوان مثال، 10 تا 15 درصد موارد کلامیدیا درمان نشده منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می‌شود. PID از طریق انسداد لوله‌های رحمی از لقاح جلوگیری می‌کند.
اختلالات بی‌شماری وجود دارد که در نازایی زنان و مردان نقش دارد. علائم و نشانه‌های هر یک می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نگران هستید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

علائم ناباروری در زنان
قاعدگی نامنظم
طول متوسط چرخه ​​زنان 28 روز است. تا زمانی که این چرخه‌ها ثابت باشند، جابجایی چند روز طبیعی است. به عنوان مثال، خانمی که در یک ماه چرخه 33 روزه، در ماه بعد چرخه 31 روزه و سپس 35 روزه دارد، احتمالاً قاعدگی وی طبیعی محسوب می‌شود.
اما در مورد خانمی که چرخه‌اش به قدری متفاوت است که حتی نمی‌تواند زمان آن را تخمین بزند، قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کند. این مشکل می‌تواند به مسائل هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشد. هر دوی این‌ها از عوامل ناباروری هستند.
قاعدگی دردناک یا سنگین
بیشتر خانم‌ها با شروع قاعدگی، دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند. اما پریود دردناکی که زندگی روزمره را مختل می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از آندومتریوز باشد.
عدم قاعدگی
غیرمعمول نیست که زنان هر از گاهی یک ماه پریود نشوند. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین باعث از بین رفتن موقت قاعدگی می‌شود. اما اگر ماه‌ها پریود نشده‌اید، وقت آن است که باروری خود را بررسی کنید.
علائم نوسان هورمون ‌ها
علائم نوسان هورمون در زنان می‌تواند موارد بالقوه باروری را نشان دهد. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود صحبت کنید:
مشکلات پوستی
کاهش میل جنسی
رشد موهای صورت
کم پشت شدن موها
افزایش وزن
درد هنگام مقاربت
برخی از زنان در تمام زندگی خود رابطه جنسی دردناکی داشته‌اند، بنابراین خود را متقاعد کرده‌اند که این طبیعی است، در حالی که اینطور نیست. این مشکل ممکن است مربوط به مسائل هورمونی‌، آندومتریوز یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد که در ناباروری نیز می‌تواند نقش داشته باشند.

علائم ناباروری در مردان

تغییر در میل جنسی
باروری یک مرد با سلامت هورمونی او نیز ارتباط دارد. تغییرات در قدرت جنسی مردان که غالباً توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود، می‌تواند بیانگر مسائل مربوط به باروری باشد.
درد یا تورم بیضه
چندین حالت مختلف وجود دارد که می‌تواند منجر به درد یا تورم در بیضه‌ها شود. بسیاری از آن‌ها در ناباروری موثر هستند.
مشکلات حفظ نعوظ
توانایی یک مرد در حفظ نعوظ اغلب با سطح هورمونی وی در ارتباط است. کاهش هورمون‌ها در ایجاد مشکلات باروری تاثیر دارد.
مسائل مربوط به انزال
به همین ترتیب، عدم توانایی در انزال نشانه این است که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است.
بیضه‌ های کوچک و سفت
بیضه‌ها اسپرم‌های یک مرد را در خود جای داده‌اند، بنابراین سلامت بیضه در باروری مردان مهم است. بیضه‌های کوچک یا سفت می‌تواند نشانگر مشکلاتی باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.
حدود 15 تا 20 درصد از زن و شوهرهایی که اقدام به بارداری می‌کنند از نظر باروری مشکل دارند. عامل ناباروری در 40 درصد موارد به علت مشکلات زنان و در 30 تا 40 درصد از سمت مردان است. ترکیبی از این عوامل منجر به ناباروری در 20 تا 30 درصد از مواقع می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو