وزیر ارشاد: جشنواره کودک و نوجوان فضایی فرصت‌ساز برای سینمای ایران رقم زد / "خورشید" جوایز دوره سی و سوم را درو کرد

85

1399/8/3

09:35


فیلم‌های "خورشید" مجید مجیدی و "بچه‌گرگ‌های دره سیب" فریدون نجفی بیشترین جوایز سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص دادند.

وزیر ارشاد: جشنواره کودک و نوجوان فضایی فرصت‌ساز برای سینمای ایران رقم زد / "خورشید" جوایز دوره سی و سوم را درو کرد

سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال طی مدت پنج روز به شکل آنلاین برگزار شد و درنهایت جمعه دوم آبان ماه با معرفی برگزیدگان پرونده این دوره از جشنواره بسته شد.

علیرضا تابش دبیر سی‌ و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ابتدای این مراسم گفت: مسیری را پیمودیم که نه‌تنها کسی تجربه نکرده بود که بسیاری آن را نابخردانه می‌دانستند اما امروز با استقبال مخاطبان کودک و نوجوان حس شیرین تشکیل خانواده‌ای بزرگ با عنوان خانواده صنعت تصویر و برگزاری چهارمین المپیاد نوجوانان خستگی برایمان نمانده است. این مراسم را نه اختتامیه که نقطه عطف و افتتاح مسیری تازه می‌دانیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای ویدئوی درخواستی، از این پس سینمای کودک و این سامانه‌ها فصل جدید از روابط دوطرفه را آغاز خواهند کرد. سامانه‌ها می‌توانند صدای مخاطب را به گوش سینماگران برسانند و از سوی دیگر سینماگران با تأمین محتوای لازم می‌توانند سهم تولیدات داخلی در سبد مصرفی مخاطبان را بالا ببرند.

دبیر این دوره از جشنواره در ادامه اظهار کرد: ضروری است که بیش از پیش به مخاطبان گوش فرا دهیم و از آن‌ها بیاموزیم که بی‌تردید در ادامه به آن عمل خواهیم کرد. هر عمل نخست ضعف‌هایی دارد که تا پیش از این قدم نخست و دیکته، مشخص نبود. می‌توانستیم با انفعال در برابر کرونا این جشنواره را تعطیل کنیم، اما وظیفه دینی و ملی خود می‌دانستیم که هم اعلام کنیم سینما زنده است و هم در کنار مجاهدان سلامت ما نیز از انفعال دوری کنیم. اکنون هم با اشتیاق به سال‌های آینده چشم دوخته‌ایم.

نقطه شروع اتفاقات تازه برای سینمای ایران

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی کوتاه گفت: سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران است. بعد از انقلاب حدود ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان تولید شده که نشان می‌دهد چگونه سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران بوده و هست.

وی افزود: در سال گذشته، ۹ فیلم کودک و نوجوان اکران شد. بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به‌عنوان برجستگان شناخته می‌شوند افرادی هستند که در سینمای کودک و نوجوان فعال بوده‌اند و از آنان نام‌ها و آوازه‌های ملی و جهانی در خاطره‌ها داشته و داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: شعار هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور، با افزوده شدن مخاطب سینمای کودک و تبدیل شدن هر بیننده به یک داور، فرصتی بود که از طریق فضای جدید و با استفاده از امکانات ارتباطی به‌صورت فراملی به وجود آمد و فضای حضور جهانی سینمای کودک و نوجوان و امکان ورود بهتر آن در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد که با این تجربه جدید میسرتر باشد.

صالحی تأکید کرد: امسال سینمای کودک تحت سایه کرونا بود و جشنواره نیز با همین فضا برگزار شد. هم موضوعاتی از بیماری کرونا را در بخش کرونا روایت مشاهده کردیم و هم تحت تأثیر این فضا اتفاقاتی رقم خورد که می‌تواند نقطه شروع اتفاقات تازه برای سینمای ایران باشد. به نظر می‌رسد این تجربیات گرچه در سایه تهدید پدید آمد، اما فضایی فرصت‌ساز را برای سینمای ایران رقم زد.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

در بخش "سیفژ”، "فریتزی" به کارگردانی رالف کوکوال از آلمان جایزه این بخش را از آن خود کرد.

انیمیشن کوتاه "قدم یازدهم" برگزیده بخش بهترین فیلم کوتاه پویانمایی شد.

فیلم "روزه تابستانی" به‌عنوان برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی کوتاه معرفی شد.

و در بخش جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری در بخش مسابقه بین‌الملل، عباس عسگری کارگردان انیمیشن سینمایی "لوپتو" این جایزه را دریافت کرد.

پروانه زرین و دیپلم افتخار بهتری بازیگر بخش بین‌الملل نیز به روح‌الله زمانی بازیگر فیلم سینمایی "خورشید" رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه مسابقه سینمای بین‌الملل جایزه اصلی به فیلم "آن سوی رودخانه" از هندوستان اهدا شد.

و جایزه اصلی بهترین کارگردانی مسابقه بین‌الملل نیز به مجید مجیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی "خورشید" رسید.

جایزه بهترین فیلم در بخش بین‌الملل نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم "خورشید" به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش نیز به فریدون نجفی برای کارگردانی "بچه‌گرگ‌های دره سیب" رسید.

در خاتمه نیز داوران کودک و نوجوان جشنواره سی‌ و سوم از کشورهای مختلف، جایزه اصلی خود در میان آثار این بخش را به فیلم "فریتزی" از آلمان اهدا کردند.

معرفی برگزیدگان مسابقه سینمای ایران

جایزه بخش "کروناروایت”به فیلم "ملاقات آخر" به کارگردانی محمدمهدی فکریان رسید که جایزه این بخش شب گذشته اهدا شده بود.

در ادامه به دلیل "حضور مداوم و مستمر در سینمای کودک و تلاش برای پیوند میراث فرهنگی ایران با سینما"جایزه ویژه دبیر جشنواره به حسین قناعت برای فیلم "سلفی با رستم" اهدا شد.

همچنین رقیه توکلی به دلیل توجه ویژه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس مردمی و قابل فهم برای نسل امروز جایزه ویژه دبیر جشنواره را برای فیلم "مهران" دریافت کرد.

در ادامه نیز به دلیل نگاه ویژه به کسب و کار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هنر پویانمایی جایزه ویژه دبیر به محمدحسین صادقی برای تهیه و تولید پویانمایی "لوپتو" اهدا شد.

علی درخشی کارگردان مجموعه "کووید ۱۹" به‌عنوان برگزیده بخش وب‌سری معرفی شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه پویانمایی در بخش مسابقه ملی به انیمیشن کوتاه "قدم یازدهم" ساخته مریم کشکولی‌نیا اهدا شد.

در ادامه جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش مسابقه ملی به فیلم کوتاه "شوفر" به کارگردانی رضا نجاتی اهدا شد.

و جایزه بهترین فیلم بلند داستانی؛ به "پیله و پروانه" محمد صانعی‌نژاد رسید.

نماینده یونیسف در ایران و یکی از اعضای هیئت داوران بخش یونیسف در ویدئویی ضمن تقدیر از فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی فیلم "بعد از اتفاق" به کارگردانی پوریا حیدری اوره و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی را برگزیده یونیسف از میان فیلم‌های جشنواره سی‌ و سوم را اعلام کرد.

کیوان مقدم طراح صحنه فیلم "خورشید" به‌عنوان برگزیده پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری بخش مسابقه سینمای ایران معرفی شد.

در ادامه محمدرضا عالی‌ور بازیگر فیلم "بچه گرگ‌های دره سیب" را به‌عنوان برگزیده پروانه زرین بهترین بازیگر بخش مسابقه سینمای ایران معرفی شد.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه نیز به فریدون نجفی برای "بچه گرگ‌های دره سیب" رسید.

اما جایزه زاون قوکاسیان؛ به فیلم "خورشید" مجید مجیدی تعلق گرفت و جایزه شهید بهنام محمدی؛ به "مهران" ساخته رقیه توکلی اهدا شد.

هیئت داوران جشنواره سی و سوم، جایزه بهترین کارگردان بخش ملی جشنواره را به مجید مجیدی کارگردان فیلم "خورشید" اهدا کرد.

همچنین پروانه زرین بهترین فیلم به "بچه‌گرگ‌های دره سیب" به تهیه‌کنندگی مجید برزگر اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم کوتاه "بعله!" ساخته مهین جواهریان تعلق گرفت.

و آخرین جایزه این دوره از جشنواره نیز به فیلم برگزیده مخاطبان کودک و نوجوان از میان فیلم‌های اکران‌شده به‌صورت آنلاین اختصاص یافت که فیلم "بازیگوش‌ها" به کارگردانی نادره ترکمانی این جایزه را از آن خود کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو