سرکه انگور و این همه خاصیت؟!!

سرکه انگور و این همه خاصیت؟!!


منبع: آرگا

165

1399/8/3

13:31


سرکه یکی از انواع فرآورده های طبیعی است که استفاده از آن در تهیه غذاها علاوه بر طعم دهندگی باعث افزایش اشتها نیز می شود. در این مقاله ما قصد داریم شما را با خواص سرکه و فواید درمانی آن آشنا کنیم.

سرکه انگور و این همه خاصیت؟!!

سرکه یکی از انواع چاشنی های مفید و معروفی است که اغلب در تهیه انواع ترشی ها کاربرد فراوانی دارد. همان طور که می دانید سرکه در انواع مختلفی تهیه می شود که می توان به سرکه سیب و سرکه سفید و سرکه انگور و سرکه خرما اشاره کرد. علاوه بر آن سرکه خواص دارویی و درمانی بسیاری نیز دارد که در این مقاله با فواید سرکه و آنچه که باید در مورد آن بدانید در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

وجود ماده مفید اسید استیک در سرکه انگور باعث جلوگیری از انباشته شدن چربی ها در بدن و در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد. از این رو افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند بهتر است سرکه انگور را نیز به برنامه خود اضافه کرده و تاثیر فوق العاده آن را در درمان لاغری مشاهده نمایند. ممکن است بسیاری از افراد از خواص سرکه انگور آگاهی چندانی نداشته باشند از این رو به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تا در این بخش از مجله آرگا با خواص دارویی و درمانی بی نظیر سرکه با ما همراه باشید.

آشنایی با فواید سرکه برای سلامتی

فواید و خواص سرکه انگور

افرادی که مشکل سیستم گوارشی همچون اسهال، یبوست، نفخ و دل درد دارند می توانند با مصرف سرکه باکتری های بسیار مضر دستگاه گوارشی را از بدن خارج کرده و از این طریق به بهبود دستگاه گوارشی خود کمک کنند. علاوه بر آن مصرف سرکه موجب به تعادل رساندن ترشح اسید معده شده و بروز گازهای خطرناک معده را کاهش می دهد. در ادامه با فواید سرکه انگور در جلوگیری از انواع بیماری ها و حفظ سلامت پوست و همچنین مضرات این ماده غذایی در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

خواص مفید سرکه برای پیشگیری از بیماری ها

فواید درمانی و دارویی سرکه در پیشگیری از انواع بیماری ها و کاهش وزن :

وجود ویتامین C در سرکه که حاوی اسید اسکوربیک می باشد موجب کاهش چربی بدن و کاهش کلسترول خون می شود که چربی ها را تجزیه کرده و آن ها را از بین می برد و این خود باعث سلامت قلب و کاهش وزن می شود. سرکه انگور سرشار از پلی فنول می باشد که پلی فنول ها در واقع ترکیباتی هستند که خاصیت آنتی اکسیدان دارند و از بروز بیماری هایی همچون سرطان و دیابت و قلب و عروق به ویژه در افراد سالخورده جلوگیری می کنند. شما می توانید پلی فنول را علاوه بر سرکه انگور با خوردن سیب، سبزیجات، انار، آجیل، چای و مواد غذایی دیگر نیز دریافت کنید.

خواص و مزیت های سرکه برای لاغری

فواید سرکه انگور برای افرادی که بیماری دیابت نوع دوم دارند بسیار مفید می باشد که تحقیقات نشان داده است که مصرف سرکه قبل از خواب باعث کاهش میزان قند و در نتیجه کاهش بیماری دیابت شده است. افرادی که دچار بیماری سردرد های ناشی از صفرا و کبد می باشند بهتر است گلاب و سرکه را به طور مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی حرارت قرار دهند تا به جوش آید سپس پارچه ای تمیز را به این محلول آغشته کرده و روی سر قرار دهند.

فواید و مزیت های سرکه برای پوست :

  • هنگامی که پوست شما دچار خون مردگی می شود بهتر است عسل و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و پوست خود را به آرامی با آن ماساژ دهید.
  • برای درمان کهیر و از بین بردن لک و کک و مک موجود در پوست پیشنهاد می کنیم که رسوب سرکه را به پوست خود بمالید.
  • افرادی که پوستی چرب دارند دیگر نگران چربی های اضافه پوست خود نباشند زیرا سرکه به عنوان یک مایع شستشو دهنده علاوه بر متعادل نمودن چربی سطح پوست، جوش های سر سیاه را نیز از بین می برد.
  • شما می توانید از فواید دارویی سرکه انگور برای شستن موهای خود و از بین بردن شوره های سر استفاده کنید.
  • هنگامی که پوست شما در اثر خشکی هوا و یا به دلایل مختلف دیگر شروع به پوسته پوسته شدن می کند می توانید از سرکه استفاده نمایید.
  • در مواقعی که خستگی در چهره شما موج می زند و احساس فرسودگی و ناتوانی دارید مصرف سرکه انرژی از دست رفته شما را دوباره به بدن باز می گرداند.
  • برای شستشوی پوست خود از ترکیب آب و سرکه انگور استفاده نمایید و در پایان شست و شو برای ایجاد عطر و بوی خوش می توانید از روغن گل سرخ یا عطر آن نیز استفاده نمایید.
  • دوش گرفتن با سرکه انگور یکی از قدیمی ترین پاک کننده های بدن می باشد که شما می توانید با حل نمودن نصف لیوان سرکه در نیم لیتر آب بدن خود را با این محلول شست و شو دهید. توجه کنید که نباید در استفاده از این محلول زیاده روی نمایید زیرا بدن به طور معمول مواد چربی و اسیدی دارد.
  • سرکه ماده مفید برای از بین بردن قارچ های پوستی و ضدعفونی کننده پوست می باشد.

فواید سرکه انگور برای پوست

خواص دارویی سرکه در درمان گلو درد :

  • اگر دچار گلو درد هستید با بخور سرکه آن را کاهش دهید.
  • برای رفع احتقان و گرفتگی بینی که در اثر سرماخوردگی ایجاد شده است سرکه را رقیق کرده و از بخور آن برای ایجاد هوایی مرطوب و مطبوع در محیط استفاده نمایید.
  • افزودن آب و سرکه و نمک به یکدیگر که موجب ایجاد محلولی مفید می شود که به گلو درد و بهبود گرفتگی گلو کمک می کند.

خواص سرکه انگور برای سلامتی

فواید و خواص سرکه برای سلامت دندان و دهان :

  • هنگامی که به دندان پزشکی مراجعه می کنید و دندان خود را می کشید خونریزی شدیدی در دهان شما اتفاق می افتد که برای قطع شدن خونریزی و کاهش خونریزی از مخلوط سرکه و نمک استفاده نمایید.
  • فواید سرکه به رفع بوی بد دهان کمک می کند. برای از بین بردن بوی بد دهان می توانید دهان خود را با محلول گلاب و سرکه شست و شو دهید.
  • برای سفیدی دندان های خود و از بین بردن جرم دندان ها بهتر است هفته ای یک بار با مسواک آغشته به سرکه دندان های خود را مسواک بزنید.
  • سرکه بزاق دهان را زیاد می کند و از آن جایی که بزاق مواد پروتئینی زیادی دارد به هضم شدن سریع غذا کمک می کند و با ترکیب شدن بزاق دهان با سرکه تخریب و فساد دندان ها نیز کمتر می شود.

خواص فوق العاده سرکه برای دندان و دهان

درمان کم خونی :

بسیاری از افراد از داشتن کم خونی رنج می برند که با کمک سرکه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، همانطور که می دانید کم خونی به دلیل کمبود آهن است در صورتی که سرکه می تواند با کم خونی مبارزه کند.

بررسی خواص سرکه انگور

درمان سوزش و خارش :

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی بدن دچار خارش و سوزش می شود که با مالیدن سرکه بر روی محل سوزش می توانید آن را درمان کنید همچنین، در محل گزیدگی جانوران اگرسرکه بریزید سبب پیشگیری از خونریزی خواهد شد.

کنترل اشتها :

بسیاری از افراد به دنبال روش هایی جهت کنترل اشتها هستند که مشکل کنترل کردن اشتها در بین افراد مبتلا به دیابت و…شایع است که با کمک سرکه می توانید اشتهایتان را کاهش دهید.

فواید باورنکردنی سرکه انگور

درمان گوش درد :

سرکه به دلیل اینکه دارای قدرت آنتی باکتریایی دارد می تواند با عامل گوش درد که باکتری های استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس هستند مبارزه کند بنابراین، در صورتی که دچار عفونت گوش شده اید لاله گوش را با سرکه پر کرده و به مدت یک دقیقه سرتان را به گونه ای نگه دارید تا سرکه بیرون نریزید سپس مایع را از گوش خارج کرده و با دستمال گوش تان را خشک کنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی چهار بار از این روش استفاده کنید.

درمان پوکی استخوان :

از دیگر خواص بی نظیر سرکه مبارزه با پوکی استخوان است زیرا، اسید استیک موجود در سرکه سبب کاهش تغییرات سلول های استخوانی در یائسگی می شود و در نتیجه کمک شایانی به جلوگیری از پوکی استخوان می کند.

فواید بی نظیر سرکه انگور

رفع سردرد :

سردرد از مشکلات بسیار شایع در بین افراد  است که می توانید به منظور درمان فوری سردرد به میزان مساوی سرکه و گلاب را با هم ترکیب نمایید، سپس آن را جوشانده و پارچه را به این محلول آغشته کرده سپس بر روی سر بگذارید تا سردرد های ناشی از صفرا و کبد برطرف شود.

مضرات سرکه انگور

  • اگر در خوردن سرکه زیاده روی کنید رنگ چهره شما زرد و موجب کاهش وزن و لاغری می شود.
  • مصرف بیش از حد از سرکه دید چشم شما را کمتر و موجب کاهش و تاری دید می شود.
  • زیاده روی در خوردن سرکه اعصاب را تضعیف می کند.
  • مضرات سرکه موجب کاهش نیروی جنسی می شود از این رو به سرد مزاجان توصیه می کنیم که از آن استفاده نکنند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری ریوی هستند و دائما سرفه های خشک می کنند از خوردن سرکه جلوگیری کنند.
  • افرادی که زخم معده و درد مفاصل دارند به علت خاصیت اسیدی بودن سرکه بهتر است از خوردن آن اجتناب کنند.
  • مصرف روزانه سرکه می تواند به مینای دندان آسیب جدی وارد کند پس بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنید و آن را تا جایی که ممکن است با آب ترکیب نمایید.

 

خواص سرکه انگور برای بدن

 در این مطلب با خواص سرکه انگور و فواید دارویی و درمانی آن و همچنین با مضرات سرکه در خدمت شما دوستان عزیز بودیم که امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و توانسته باشیم اطلاعاتی از این ماده غذایی در زمینه های مختلف در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو