بررسی جی پلاس Q10 یک اسمارتفون اقتصادی با امکانات مناسب

بررسی جی پلاس Q10 یک اسمارتفون اقتصادی با امکانات مناسب


منبع: آرگا

89

1399/8/3

16:07


گوشی جی پلاس Q10 با نمایشگر تمام صفحه در اواخر سال ۱۳۹۸ معرفی و روانه بازار شده است. این گوشی با ظاهر مدرن و قیمت ارازن تلاش دارد امکانات مناسبی را در اختیار کاربر قرار دهد. در این مطلب از آرگا برای آشنایی با قابلیت های جی پلاس Q10 ،این اسمارتفون زیرمجموعه شرکت گلدیران را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی جی پلاس Q10 یک اسمارتفون اقتصادی با امکانات مناسب

Q10 جزو اولین گوشی های هوشمند برند جی پلاس می باشد که از چندی پیش به بازار کشور ارائه شده است و در قالب یک اسمارتفون اقتصادی امکانات مناسب و در حد یک گوشی مقرون به صرفه را ارائه می دهد که در این مطلب با قابلیتهای جی پلاس Q10 آشنا خواهید شد.

آشنایی و بررسی گوشی جی پلاس Q10

 

جی پلاس برند زیرمجموعه شرکت شناخته شده گلدیران می باشد که در تلاش است تا با عرضه محصولات به روز و باکیفیت بازارهای داخلی و کشورهای خاورمیانه را به سمت خود سوق دهد. این برند در اواخر ۱۳۹۷ در بازارهای داخلی حضور یافت و مهرتاییدی همچون خدمات پس از فروش و ضمانت نامه گلدیران آن را همراهی می کند. برند جی پلاس ابتدا کار خود را با ارائه سری های مختلف تلویزیونی و لوازم خانگی شروع کرد و تلاش می کند پاسخگوی نیاز هر مصرف کننده با هر سلیقه ای باشد. اکنون این برند در حال طی مسیر خود با معرفی گوشی های هوشمند می باشد. قابل ذکر است برند جی پلاس فعالیت خود را در بازار لوازم خانگی و لوازم جانبی کامپیوتر با محصولات میان رده آغاز نمود ولی در مورد گوشی های موبایل به سراغ مدلهای پایین رده با حداقل قیمت و امکانات رفت. جی پلاس در اواخر سال ۱۳۹۸ دو گوشی اقتصادی Q10 و T10 را به بازار موبایل کشور روانه کرد.

در ادامه قصد داریم به بررسی جی پلاس Q10 بپردازیم. اسمارتفونی که می خواهد با کمترین هزینه، امکانات و قابلیتهای مناسبی را عرضه نماید.

آشنایی سریع با گوشی جی پلاس Q10

  • ابعاد: ۸.۶*۷۷.۷* ۱۵۹ میلیمتر
  • وزن: ۱۷۵ گرم
  • نمایشگر: ۶.۲۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۲۰
  • دوربین اصلی: دوگانه( ۱۳ مگاپیکسلی عریض و ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق)
  • دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسلی عریض، F/3.0
  • چیپست: مدیاتک MT6761 Hello A22
  • پردازنده مرکزی: چهارهسته ای( چهار هسته ۱.۸ گیکاهرتز Cortex A53 )
  • پردازنده گرافیکی: PowerVR Rogue GE8300
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰
  • حافظه: رم ۳ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت
  • باتری: ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض
  • پورت USB: یو اس بی تایپ سی ۱.۰
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد
  • سنسوراثرانشگت: دارد (پشت گوشی)

محتویات جعبه

ابتدا باید اشاره کرد که روی پلمپ جعبه برچسب ضمانت نامه گلدیران حضور دارد که حاوی اطلاعات مربوطه گوشی می باشد و دقت کنید که با بازکردن پلمپ، این برچسب از بین نرود. در داخل جعبه، گوشی جی پلاس Q10، شارژر، کابل یو اس بی Type-c ، دفترچه راهنما(به زبان انگلیسی)، قاب محافظ ژله ای، محافظ نمایشگر، دو دستمال مرطوب و خشک (برای نصب راحت محافظ نمایشگر) و هندزفری قرار دارند. البته هندزفری برای برقراری تماس مناسب بوده و برای شنیدن موسیقی طولانی مدت آنچنان راضی کننده نیست به این ترتیب اگر زیاد موسیقی گوشی می کنید یک هندزفری یا هدفون باکیفیت تهیه کنید.

طراحی

 

بررسی ها نشان می دهد جی پلاس Q10 نسبت به دیگر اسمارتفون این برند طراحی بروزتر و جذاب تری دارد. البته از لحاظ کیفیت با توجه به قیمت Q10 انتظار زیادی از آن نمی رود. چرا که سازندگان گوشی  موبایل معمولا در  مدلهای پایین رده از بکار بردن مواد فلزی و شیشه ای باکیفیت صرف نظر می کنند. طی بررسی ها مشخص شد تمام بدنه جی پلاس Q10 پلاستیکی بوده و نمای جلو و پشتی آن را دو لایه شیشه ای پوشانده است. شرکت سازنده در مورد جنس شیشه ها توضیحی نداده و به نظر نمی رسد نشکن یا ضدخش باشد. به این ترتیب توصیه می شود حتما از قاب شفافا و محافظ نمایشگر درون جعبه بهره بگیرید.

این اسمارتفون با ابعاد ۸.۶*۷۷.۷* ۱۵۹ میلیمتر وزنی در حدود ۱۷۵ گرم داشته از این رو در رده گوشی های سنگین بازار قرار می گیرد. البته سنگینی و چگالی زیاد پلاستیک بدنه موجب شده کیفیت بدنه گوشی افزایش یابد و برخلاف بیشتر گوشی های پلاستیکی چنانچه به بخش های مختلف بدنه فشار وارد شود با فرورفتگی روبرو نمی شود.

دو لایه شیشه ای دو سمت Q10 به بدنه اتصال یکپارچه و بی نقصی ندارند به طوری که محل اتصال شیشه به پلاستیک محسوس بوده و با کشیدن دست روی لبه های کناری تیزبودن این ناحیه حس می شود. از این نظر جای انتقاد دارد و جی پلاس می توانست در مونتاژ دقیق تر عمل کند.

جی پلاس Q10 دو سیمکارته هیبریدی بوده و امکان استفاده از کارت حافظه جانبی نیز در آن وجود دارد و ضمنا با دو رنگ مشکی و آبی به بازار عرضه می شود. در بررسی نمای روبرو شاهد حضور یک نمایشگر عریض ۶.۲۶ هستیم که در قسمت بالا با بریدگی قطره ای شکلی همراه است که این این بریدگی میزبان دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی می باشد. این نمایشگر فضای زیادی از نمای روبروی Q10  را به خود اختصاص داده است.

حاشیه های آن نسبتا باریک بوده و تنها در قسمت پایین دارای حاشیه زیاد می باشد. هرچند فریم گوشی جنس پلاستیکی دارد ولی شیارهای روی لبه فریم یادآور نوارهای پلاستیکی تقویت آنتن روی فریم فلزی گوشی های گران قیمت می باشد. ولی به این خطوط برای بهبود آنتن دهی نیازی نبوده و از این نظر جای انتقاد وجود دارد.

در بررسی نمای پشتی Q10 باید گفت جی پلاس طراحی آن را با الگویی خاص انجام داده و این پنل طراحی ساده ندارد. در پنل پشتی دوربین های دوگانه با آرایش عمودی درون یک کادر جای گرفته و بیرون از کادر شاهد حضور فلش ال ای دی هستیم. در این پنل سنسور اثرانگشت در قسمت بالا و لوگوی جی پلاس در قسمت پایین خودنمایی می کنند. حسگر اثر انگشت اگرچه در شناسایی انگشتان دست مشکلی ندارد ولی سرعت تشخیص  کمی دارد و حدودا ۱-۲ ثانیه این عملیات طول می کشد. در ادامه باید گفت پنل پشتی نسبت به آثار انگشت و چربی جاذب بوده ز این رو اگر حوصله تمیز کردن مداوم این صفحه را ندارید از قاب ژله ای موجود در جعبه Q10 بهره بگیرید.

در سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و تنظیم صدا حضور دارند و در سمت چپ پورت سیمکارت و کارت حافظه مشاهده می شود. لبه پایینی جی پلاس Q10 نیز پورت USB-C ، اسپیکر و میکروفون را میزبان است و در لبه بالای دستگاه جک ۳.۵ میلی متری هدفون قرار دارد. باید گفت این گوشی تنها یک اسپیکر دارد و محفظه سمت چپ به صورت تزیینی می باشد. البته این اسپیکر شفافیت و رسایی صدایی مناسبی ندارد و باید از نظر صوتی به هدفون آن دلخوش بود.

 صفحه نمایش

جی پلاس Q10  به صفحه نمایش ۶.۲۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰* ۱۵۲۰ پیکسل مجهز شده است که برای چنین محصول اقتصادی مناسب به نظر می رسد. البته باید گفت نمایشگر تمام صفحه Q10 نشانی از مدرن بودن این محصول می باشد و در ساخت آن از صفحه نمایش های موسوم به قطره ای سامسونگ الهام گرفته شده است.  این صفحه نمایش دارای تراکم پیکسلی ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ می باشد که برای مشاهده محتوا ایده آل نبوده و تصاویر حالت مات دارند.

نرم افزار

سیستم عامل جی پلاس Q10 به صورت یش فرض بر پایه اندروید ۹.۰ می باشد و تاکنون بروزرسانی اندروید ۱۰ توسط شرکت جی پلاس اعلام نشده است. البته از لحاظ بسته های امنیتی Q10 تاحدودی وضعیت قانع کننده دارد و با بروزرسانی مارس ۲۰۲۰ همراه است. رابط کاربری این سیستم عامل به رابط کاربری اندروید خالص شباهت زیادی دارد.

با ورود به منو برنامه ها، معدودی اپلکیشن را خواهید دید که همه جزو برنامه های پیش فرض گوگل هستند و جی پلاس با هیچ اپلیکیشن اضافه ای همراه نشده است. البته با ورود به بخش تنظیمات، منوی اضافه ای به نام Duraspeed را خواهید دید که دارای یک گزینه جهت فعال یا غیرفعال شدنش می باشد.این قابلیت برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند را می بندد تا سرعت گوشی زیاد شود.

خبر خوب این که همه سرویس ها و برنامه های گوگل به حالت پیش فرض روی Q10  حضور دارند و از جهت نصب اپ های مختلف از جمله برنامه های ایرانی مشکلی وجود ندارد. نکته قابل انتقاد در این بخش به گزینه Dark Mode برمی گردد که با انتخاب آن، اتفاقی رخ نمی دهد و رابط کاربری مشکی نخواهد شد. ضمنا در منو Digital Wellbeing قسمت parental control با پیغام خطا روبرو می شود. البته این ایرادها با یک بروزرسانی نرم افزاری مرتفع خواهند شد.

دوربین

بررسی ها نشان می دهد جی پلاس Q10 برای ثبت تصاویر به دوربین دوگانه ای متکی است که شامل یک ماژول ۱۳ مگاپیکسلی با لنز واید و دیافراگم f/3.0 و ماژول سنجش عمق ۲ مگاپیکسلی می باشد. این حسگر فقط به تفکیک سوژه از پس زمینه کمک می کند. دوربین سلفی این گوشی نیز ۵ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد.عملکرد دوربین سلفی راضی کننده نبوده و تصاویر با نویز زیاد و جزئیات کم ثبت می شود.

نرم افزار دوربین جی پلاس Q10 ساده بوده و در بررسی ها مشخص شد قابلیت های محدودی نیز دارد. با رزولوشن حداکثر ۱۰۸۰p عکاسی خودکار، پرتره و فیلترهای زیباسازی تنها گزینه های در دسترس بوده و از ویژگیهایی مانند حالت شب یا بزرگنمایی اوپتیکال خبری نیست. با توجه به انتظاری که از این اسمارتفون اقتصادی می رفت تصاویر ثبت شده چه در نور روز و چه در شب رضایتمند نبوده و در نور روز دارای جزئیات کم، گستره دینامیکی اندک و نویز خیلی زیاد هستند در شرایط نور کم و شب که این امر وخیم تر خواهد شد به نحوی که عملکرد فوکوس خودار نیز با اختلال روبرو می گردد.

طی بررسی ها مشخص شد در حالت پرتره، دوربین دوم جی پلاس Q10 نقش مشخصی نداشته زیرا که با وجود یا در صورت نبود این دوربین نتایج بسیار ناخوشایند است. به نظر می آید  Q10 جهت تشخیص سوژه و تفکیک آن از پس زمینه الگوریتمی ندارد چون در مواقعی، قسمتی از چهره نیز به همراه پس زمینه ناپدید می گردد.

سخت افزار

جی پلاس Q10 از تراشه ۶۴ بیتی ۱۲ نانومتری مدیاتک MT6761 Hellio A22 بهره می برد. این تراشه چهار هسته ای بوده و شامل ۴ هسته Cortex A53 با فکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز می باشد. ضمنا تراشه مذکور را پردارنده گرافیکی IMG GE8300 همراهی می کند. از لحاظ عملکرد پردازنده با توجه به اقتصادی بودن Q10  انتظار زیادی از آن نباید داشت و به نظر برای کاربری روزانه مناسب باشد.

ضمنا جی پلاس Q10 تنها با حافظه ۳۲ گیگابایتی در بازار ارائه می شود که از این میزان کمتر از ۲۵ گیگابایت در اختیار کاربر بوده به این ترتیب اگر قصد آرشیو موسیقی را در گوشی خود دارد نیاز است یک کارت حافظه میکرو اس دی تهیه نمایید. می توانید از طریق کارت میکرو اس دی تا ۲۵۶ ترابایت حافظه ذخیره سازی را ارتقا دهید.

باتری

باتری ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض انرژی مورد نیاز جی پلاس Q10  را تامین می کند. با توجه به پردازنده کم مصرف و رزولوشن کم نمایشگر احتمال می رود گوشی اقتصادی گلدیران از نظر شارژدهی عملکرد قابل قبولی داشته باشد و تا یک روز به راحتی شمار را همراهی کند. ضمنا برای Q10  به صورت پیش فرض شارژر ۷.۵ واتی درنظر گفته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو