دلایل خوشحال نشدن با وجود موفقیت های مختلف در زندگی

دلایل خوشحال نشدن با وجود موفقیت های مختلف در زندگی


منبع: آرگا

104

1399/8/3

22:05


خیلی از افراد در زندگی روزمره خود دچار رفتارهای غلط هستند این رفتارها می توانند متعدد باشند اما آن چیزی که مهم است تاثیر این رفتار بر روی خوشحالی و رضایت فرد از زندگی است به عنوان مثال یکی از دلایل خوشحال نشدن فرد در زندگی می تواند ترس از دست دادن باشد که مدام در رفتارهای روزمره او دیده می شود و برای کنترل آن باید سعی در حذف آن داشت که تاثیر آن را ناچیز کند.

دلایل خوشحال نشدن با وجود موفقیت های مختلف در زندگی

افسردگی و نداشتن نشاط یکی از مشکلات روحی در دنیای امروز است خیلی از افراد با وجود مشغله های فکری و کاری که در زندگی های روزمره خود دارند نمی توانند از شادی های زندگی خود نهایت استفاده را داشته باشند و از این رو است که خیلی از افراد افسرده را در دنیای امروزه می بینیم با توجه به اینکه شادی و نشاط یکی از مهم ترین مشخصه های زندگی سالم است باید برای داشتن آن در زندگی تلاش کرد شاید بد نباشد که با بررسی کردن دلایل شاد نبودن به این نتیجه برسیم که بهتر است لحظات خود را با شادی بیشتری سپری کنیم و با دانستن این موارد بیشتر می توانید موقعیت هایی که شادی را از زندگی دور می کنند کنترل کنیم. ممکن است کمتر شدن شادی و خوشحالی کیفیت زندگی ما را در سطح پایینی قرار دهد و زندگی را برای ما دشوارتر کند اما زمانی که آگاهی خود را دز این زمینه بالا ببریم کمتر اجاز می دهیم تا موقعیت های پر تنش زندگی در شاید ما تاثیر منفی بگذارند و سطح کیفت زندگی ما را به سوی ناکامی بکشانند. علت های مختلفی که برای شاد بودن و شاد زیستن وجود دارد هر فردی را به این جهت سوق می دهد تا بیشتر در زندگی خود به جست و جوی شادی و نشاط بپردازد حالا ما نیز در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بیشتر تاثیر شادی در زندگی بپردازیم  و با بررسی دلایل خوشحال نشدن و باذکر علت های شاد نبودن و موقعیت هایی که شادی را از شما سلب می کنند به مدیریت کیفیت زندگی شما کمک بیشتری کنیم.

دلایل خوشحال نشدن در زندگی چیست؟

شاید خیلی از افراد این تجربه را داشته باشند که با وجود چیزهای مختلف در اطرافتشان نمی توانند لذت کافی از زندگی را ببرند به عنوان مثال: یک فرد ممکن است با موقعیت مالی بسیار مناسب خود و موقعیت شغلی بالا نتواند لذت کافی از زندگی ببرد و به اصطلاح فردی شاد نیست. خیلی از افراد از خودشان می پرسند که چرا هیچ چیز باعث خوشحالی من نمی شود و نمی تواند نشاط را در من جاری کند؟ با توجه به اینکه دشواری های زندگی امروزی بسیار بالا است این افراد نمی توانند از شادی های زندگی خود استفاده کنند اما معرفی گام هایی برای شناخت موقعیت های منفی که شما را از شادی و نشاط دور می کند می تواند کمی کمک کننده باشد و در ادامه این بخش می توانید علت های بیشتری از دلایل خوشحال نشدن در زندگی را مطالعه کنید.

عدم خوشحالی

زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می کنید:

یکی از علت های شاد نشدن در زندگی مقایسه کردن زندگی خود با دیگران است در صورتی که هر فرد ویژگی های منحصر به فرد خود و توانایی های ویژه خود را دارد و با مقایسه خود با دیگران نه تنها نمی تواند به پیشرفت برسد بلکه از توانایی های خود نیز غافل می ماند. متاسفانه این مشکل در سال های اخیر و با رشد رسانه های اجتماعی نیز رو به گسترش است خیلی از افراد جامعه با در دست داشتن فضای مجازی زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند و این موضوع می تواند استرس زیادی را در آن ها ایجاد کند همچنین سطح رضایت از زندگی آن ها را کاهش دهد. این رفتار به ویژه در میان همسران وجود دارد و خیلی ها درگیر این موضوع هستند که چرا مقایسه کردن همسر کار خوبی نیست و می تواند چه آسیب هایی را به زندگی زناشویی وارد کند که در لینک توضیحاتی درباره آن داده شده است.

چرا خوشحال نیستم

کنترل بیش از حد:

اگر تمام جوانب زندگی خود را در یک برنامه تنظیم شده قرار داده اید و همه چیز تحت کنترل شما است باید بدانید که سخت در اشتباه هستید و با این کار تنها نشاط و زندگی را از خود دور می کند شاید بهتر باشد که بدانید زندگی گاها در لحظه ها جریان دارد و شما باید بی قید و شرط گذشته و آینده تنها از لحظه استفاده کنید. بهتر است مدتی را دور از کنترل باشید و کمی خودتان را در جریان حال زندگی قرار دهید سفرهای بی برنامه خرید های بی برنامه و … می تواند کمی حال و هوایتان را تغییر دهد و شروع شادی در زندگی شما باشد.

دلایل خوشحال نشدن در زندگی

منفی بافی:

یکی از مهم ترین دلایل خوشحال نشدن در زندگی مفی نگری کردن فرد است منفی بافی ذهن را در اختیار خود قرار می دهد و اجازه نمی دهد تا فرد از لذت های زندگی خود نهایت استفاده را کند پروراندن تفکرات منفی و حرف زدن و برقرار کردن ارتباط با افراد منفی می تواند شادی را از شما دور کند زیرا این افراد همواره از شکست ها صحبت می کنند و از این طریق احساسات منفی را به شما منتقل می کنند. در این میان مطالعه تله ذهنی و راه های رهایی از آن می تواند برای دور شدن از نگرش های منفی کمک کننده باشد.

شکایت کردن:

اینکه دائم از اتفاقات روزمره زندگی خود شکایت می کنید یکی از ویژگی های منفی شخصیتی شما است که باید آن را رها کنید شکایت کردن و گله کردن از خود، از زندگی و اطرافیان این اجازه را نمی دهد تا خوبی های زندگی را ببینید و از اتفاقات جدید آن لذت ببرید این رفتار موجب می شود تا شما مدام در رفتارهای خود با دیگران نیز شکایت کنید و نهادینه شدن این رفتار شما را از یک فرد شاد و با انگیزه به یک فرد غمگین و ناله کننده تبدیل می کند که روحی خسته و آزرده دارد.

درمان نارحتی و عدم خوشحالی

ترس ها:

همه ما ترس هایی در زندگی داریم که اگر بیش از حد به آن ها دامن بزنیم و بیش از حد به آن ها فکر کنیم نمی توانیم زندگی خوبی پیش رو داشته باشیم و زندگی خود را کنترل کنیم و شاید یکی از دلایل خوشحال نشدن نیز همین باشد که شما بیش از به ترس هایتان اهمیت می دهد و یا اینکه دائم در حال فکر کردن به آن ها هستید. ترس از دست دادن عزیزان، ترس قبول نشدن در کنکور، ترس بیکاری و بی پولی همه این موارد اگر بیش از حد در ذهن شما خطور کند شما را به یک فرد افسرده و بیمار تبدیل می کند که حتی در زمان خوشحالی و اتفاقات خوب نیز اجازه خوشحال بودن به شما را نمی دهد. اینکه چگونه مهارت  کنترل احساسات را افزایش دهیم یک دانش و مهارت است که با کسب اطلاع از آن می توانیم احساسات خود را همچون ترس بیشتر مدیریت کنیم.

دلایل مهم دیگری نیز برای شاد نشدن فرد در زندگی وجود دارد که با بررسی آن ها می توان به فرد کمک کرد تا آگاهی بیشتری در این زمینه پیدا کند و رفتار خود را بیشتر کنترل کند نداشتن برنامه ریزی، نداشتن هدف، جدا شدن از زمان حال، احساس ترس و عدم اعتماد به نفس، احساس ضعف، عیب جویی و … می تواند از دیگر علت های این مورد باشند و شما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو