تزریق چربی در شیردهی، آیا ضرر دارد؟

منبع: نی نی بان

106

1399/8/3

22:36


هرچند مطالعات زیادی درمورد انواع درمان های زیبایی ازجمله تزریق چربی در دوران شیردهی صورت نگرفته است اما همچنان برخی از مادران که قصد استفاده از این روش ها را دارند نگران اثرات سوء مواد شمیایی بر روی نوزادان خود هستند اگر شما هم قصد تزریق چربی در دوران شیردهی را دارید و می ترسید که برای نوزادتان مضر باشد، ابتدا این متن را مطالعه کنید.

آیا تزریق چربی در دوران شیردهی برای نوزاد مضر است؟
مطالعات علمی چندانی با نگاه به ایمنی درمانهای زیبایی در دوران شیردهی انجام نشده است. اما مهم ترین نگرانی در این موقعیت احتمال جذب مواد شیمیایی یا طبی در بدن مادر و انتقال آن به شیر مادر است که می تواند به طور بالقوه بر رشد و نمو نوزاد تاثیر بگذارد.
بررسی مقالات چاپ شده در مجله جراحی پوست در سال 2013 و ژورنال بین المللی پوست زنان درمورد تزریق چربی در دوران شیردهی در سال 2017 نشان می دهد از آنجا که مواد استفاده شده در این فرآیندها به میزان ناچیزی در سیستم بدن مادر جذب می شوند، اکثر روشهای درمانی آرایشی و زیبایی در دوران شیردهی بی خطر هستند.

تزریق چربی در دوران شیردهی
روش هایی که نیاز به توزیع مجدد یا برداشتن چربی دارند مانند تزریق چربی یا لیپوساکشن با بی حسی موضعی، صرف نظر از اینکه مادر در دوران شیردهی باشد یا نباشد، بلافاصله بعد از زایمان توصیه نمی شوند. این روشها ماهیت تهاجمی دارند و مطالعات ایمنی به ویژه در دوره پس از زایمان در دست نیست. افزایش ذخیره چربی ها در دوران بارداری مورد انتظار است و مادران باید قبل از انجام هر درمان جراحی، به ثبات وزن برسند. بنابراین شاید بهتر باشد فعلا از فکر تزریق چربی در زمان شیردهی بیرون بیایید تا دوران شیردهی را پشت سر بگذارید.

تزریق مواد ضد چین و چروک و پرکننده های پوستی در دوران شیردهی
از نظر علمی، دوز تزریق نورومدولاسیون/ ضد چروک که کاربرد آرایشی و بهداشتی دارند، در مقایسه با دوزهایی که به دلایل پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار اندک بوده و خطر جذب سیستمیک آنها در بدن مادر بسیار کم است. نورومدولاسیون ها به تنظیم یا تغییر فعالیت سلول‌های عصبی منجر می‌شود. مهمتر اینکه اندازه مولکولی نورومدولاسیون ها و مواد پرکننده پوستی به اندازه ای است که نمی توانند وارد شیر مادر شوند و از این حیث استفاده از آنها در دوران شیردهی، بی خطر تلقی می شود.
با این همه هیچ اتفاق نظری در خصوص استفاده از این محصولات در دوران شیردهی وجود ندارد و نمی توان در مورد آن اظهار نظر دقیقی کرد. هیچ پژوهشی در مقیاس وسیع انجام نشده است و لذا داروهای تجویزی از نظر فنی مجوز استفاده در دوران شیردهی را ندارند. برای آن دسته از افرادی که نگران هستند، توصیه می شود تا 24 ساعت بعد از درمان شیر مادر را دوشیده و دور بریزند.
درمان های پرکننده پوستی تا زمانی که مادر خوب باشد و هیچ گونه علائم ماستیت (تورم)، عفونت یا بیماری بروز نکند، خطری در شیردهی ندارند. مانند هر زمان دیگر، درمان پر کنندگی را باید در یک کلینیک با دسترسی سریع به پرسنل کاملاً آموزش دیده و دارای پروتکل های اضطراری در محل انجام داد، زیرا به ندرت امکان بروز عوارض وجود دارد.
اگر همچنان سوالی درمورد تزریق چربی در دوران شیردهی دارید بهتر است با متخصص پوست در اینباره مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو