هفته سی و ششم بارداری چگونه است؟

منبع: نی نی بان

84

1399/8/3

22:48


در هفته 10 بارداری، نزدیک به پایان سه ماهه اول بارداری خود هستید. احتمالاً در حال عادت کردن به بارداری هستید. در اینجا به مواردی که باید در این هفت لنتظارشان را داشته باشید اشاره شده است.

تغییرات بدن شما
هنوز هم می تواند بارداری خود را از دیگران پنهان کنید اما نه برای مدت طولانی! از پوشیدن لباس های تنگ و محدود کننده خودداری کنید. همینطور که رحمتان گسترش می یابد شکمتان گردتر خواهد شد. در این هفته ممکن است یک تا دو پوند وزن بگیرید، البته اگر تهوع صبحگاهی ادامه داشته باشد ممکن است این اتفاق نیفتد.
حجم خون شما افزایش یافته بنابراین اگر هنوز بیرون زدن رگ های سینه و شکمتان را ندیده اید، به احتمال زیاد در این هفته می بینید.

کودک شما
در انتهای هفته دهم بچه شما از رویان به جنین تبدیل می شود. انگشت های شبکه مانند دست و پای او شروع به جدا شدن کرده و به واحدهای جداگانه ای تبدیل می شوند. تمام اندام های حیاتی شکل گرفته اند و جت نیز به کار افتاده است.
کودک شما شکل انسانی بیشتری به خود می گیرد، پلک ها شروع به بسته شدن کرده و اعضای صورت قابل تشخیص تر خواهند بود. وی می تواند قورت دهد و جوانه های دندان شروع به ظاهر شدن می کنند.
اگر در این هفته ویزیت پزشک داشته باشید، ممکن است بتوانید ضربان قلب کودک خود را بشنوید. اگر سونوگرافی تجویز شده باشد باید بتوانید قلب کودک خود را ببینید که می زند، گرچند تا چند هفته دیگر نمی توانید ببینید پسر کودک است یا دختر.

تکامل دو قلو در هفته 10
اگر تهوع صبحگاهی زندگی روزمره شما را مختل کرده است، در مورد کنترل حالت تهوع از پزشک خود سوال کنید. باید سعی کنید از خوردن غذاهای محرک خودداری کنید، استراحت کافی داشته باشید و وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید تا قند خونتان تثبیت شود. ماساژ طب فشاری و غذاهای نرم مانند کراکر را امتحان کنید. مطمئن شوید که به طور مرتب جرعه جرعه آب می خورید. ممکن است لازم باشد پزشکتان داروهایی برایتان تجویز نماید. در بارداری بدون اینکه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، داروهای بدون نسخه مصرف نکنید.

علائم بارداری در 10 هفتگی
برخی از زنان خوش شانس در این هفته از تهوع صبحگاهی راحت می شوند. اگر شما یکی از آنها نیستید، این واقعیت را بخاطر داشته باشید که تهوع و استفراغ در بیشتر زنان تا پایان سه ماهه اول بارداری (12 هفته) بهبود می یابد.
علائم بارداری در هفته 10 شامل ادامه سایر علائم سه ماهه اول و همچنین برخی از علائم جدید است. به طور کلی این علائم عبارتند از:
افزایش وزن بدن
افزایش ترشحات واژن
درد شکم
رگهای قابل مشاهده
تهوع و استفراغ
خستگی
سوزش سردل
یبوست
گاز و نفخ شکم
هوس ها و انزجار غذایی

افزایش ترشحات واژن
ممکن است در این هفته ترشحاتتان بیشتر شود. این به دلیل افزایش سطح استروژن بارداری است. ترشحات بارداری باید شیری و رقیق با بوی ملایم باشد. ممکن است بخواهید برای راحتی، پدهای نازک مخصوص ترشح استفاده کنید اما از تامپون یا دوش گرفتن خودداری کنید.
در حالی که ترشحات واژن طبیعی است، برخی علائم هستند که باید مراقب آنها باشید، که می توانند نشان دهنده عفونت باشند. اگر ترشحات شما دارای هر یک از مشخصات زیر است، با پزشک زنان خود تماس بگیرید:
بوی بد
رنگ سبز یا زرد
همراه بودن با قرمزی یا خارش فرج
خونی بودن
همراه بودن با درد به هنگام ادرار کردن

درد شکم
از آنجا که رباط های گردی که رحم شما را فرا می گیرد کشیده می شوند، احساس درد شکمی معمول است. درد ممکن است شدید یا خفیف باشد و این بی خطر است. آهسته تر حرکت کنید و بیشتر ایستاده بمانید. این ممکن است به شما در کاهش درد کمک کند.
اگر درد شما متوسط یا شدید بوده یا همراه با خونریزی واژینال، تب، لرز یا سوزش ادرار است با پزشک خود تماس بگیرید.
کارهایی که این هفته برای بارداری سالم باید انجام دهید
شما احتمالاً اولین ویزیت قبل از زایمان خود را انجام داده اید، بنابراین حتماً به توصیه های پزشک خود عمل کنید. سوالات غیر ضروری خود را همین که به ذهنتان می رسند، بنویسید تا در ویزیت بعدی از پزشک خود بپرسید.
اگر لباسهایتان تنگ شده اما هنوز آماده پوشیدن لباس بارداری نیستید، می توانید از شلوارهای با کمر کشی و پیراهن های گشاد استفاده نمایید. همچنین ممکن است لازم باشد چند لباس زیر و سوتین جدید در اندازه بزرگتر خریداری کنید.
اگر تهوع صبحگاهی شما فروکش کرده است، وقت آن رسیده که در مورد داشتن یک رژیم غذایی سالم که برای شما و کودک در حال رشدتان بی خطر و مغذی باشد، جدی باشید. توصیه می شود هر روز یک مولتی ویتامین پره ناتال استفاده کنید.
احتمالاً نیازی به افزایش کالری دریافتی روزانه تا سه ماهه دوم بارداری نخواهد بود اما اگر در مورد میزان غذا خوردن سوال دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.
اگر گربه دارید از تمیز کردن جعبه آن خودداری کنید. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی جدی است که توسط گربه ها منتقل می شود.
گربه ها با خوردن جوندگان، پرندگان و حیوانات کوچک آلوده می شوند و عفونت را از مدفوع خود منتقل می کنند. زنان باردار ممکن است با تمیز کردن جعبه بستر گربه به توکسوپلاسموز مبتلا شده و عفونت را به کودک متولد نشده خود منتقل کنند. نوزادان آلوده ممکن است دچار ناهنجاری شوند.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟
اگر موارد زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:
خونریزی یا گرفتگی عضلات
ترشح یا بوی غیر طبیعی واژن
تب
لرز
درد همراه با ادرار کردن
درد شدید شکم
حالت تهوع شدید همراه با استفراغ
همچنین اگر به خاطر بارداری به شدت دچار افسردگی شده اید یا فکر و خیال بزرگ کردن بچه شما را احاطه کرده است نیز باید با پزشک خود صحبت کنید. بعلاوه بنا به گزارش March of Dimes، از هر شش زن یک نفر در دوران بارداری مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفتید، برای کمک با پزشک خود یا با مراکز مبارزه با خشونت های خانگی تماس بگیرید.

شما تقریباً رسیده اید
تقریباً در پایان سه ماهه اول بارداری خود هستید، که برای بسیاری از خانم ها زمان تسکین است. در این مرحله از بارداری، برای شما و کودک شما، تغییرات سریع و خشن اتفاق می افتند.
همان طور که خود را تطبیق می دهید، سعی کنید هر کدام را در انتظار آنچه قرار است اتفاق بیفتد بپذیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو