طرز تهیه سفیداب در خانه و معرفی نحوه ساخت چند ماسک عالی با سفیداب

طرز تهیه سفیداب در خانه و معرفی نحوه ساخت چند ماسک عالی با سفیداب


منبع: آرگا

102

1399/8/3

23:20


از جمله مواد شوینده قدیمی که در گذشته بسیار پر کاربرد بوده سفیداب است. این ماده علاوه بر استفاده در شست و شو بدن برای تهیه ماسک های مختلف سفید کننده و رفع جوش کاربرد دارد. سفیداب را می توان به راحتی از عطاری تهیه کرد اما اگر می خواهید در منزل آن را تهیه کنید در این مطلب شما را با طرز تهیه آن آشنا می کنیم.

طرز تهیه سفیداب در خانه و معرفی نحوه ساخت چند ماسک عالی با سفیداب

 یکی از مواد شوینده طبیعی که از گذشته تا حالا در اغلب حمام ها دیده می شود سفیداب است. این ماده شوینده مصرف زیادی در ایران دارد به طوری که در قدیم به عنوان یک ماده آرایشی استفاده می شده است و سفیداب دارای خواص مفید بیشماری براب پوست بوده و باعث سفیدی و برطرف شدن لک های پوستی می شود. در این مطلب با طرز تهیه سفیداب آشنا می شویم.

طرز تهیه سفیداب در خانه

از جمله مواد شوینده طبیعی که از گذشته خیلی دور در ایران تولید و مصرف می شده سفیداب است. این ماده به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و صورت را پاکسازی می کند. سفیداب بیشتر در حمام توسط ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از گذشته در کشور ما بسیار پر مصرف بوده به همین جهت یکی از روش های تولید و طرز تهیه آن در خانه بوده است.

تهیه سفیداب

انواع سفید آب

دو نوع سفید آب وجود دارد سفیداب نقره و سفیداب روی و هر نوع کاربرد مخصوص به خود را دارد. در ادامه با هر یک از این سفیداب ها و طرز تهیه ساخت آن آشنا می شویم.

تهیه کردن سفیداب در خانه

سفیداب پنبه روی

یک نوع سفیداب، سفیداب پنبه روی است که سفید رنگ بوده و با استفاده از عنصر روی و اکسیداسیون ساخته می شود. این مدل از سفیداب در خانواده لوازم آرایشی قرار می گیرد و نتیجه ای که بر روی پوست میگذارد قابل مقایسه با هیچ لوازم آرایشی نیست. استفاده سفیداب پنبه روی بر روی پوست باعث صافی و تمیزی پوست شده و لک و جوش را از پوست پاک می نماید. از این نوع سفیداب به عنوان ماسک نیز استفاده می شود و می توان آن را بر روی پوست قرار داد و بعد از چند دقیقه با آب شست و شو داد. استفاده از سفیداب از گذشته تا حالا نسل به نسل بین ایرانیان استفاده شده است.

روش تهیه سفیداب

سفیداب نقره

در قدیم به دلیل نبود شوینده های مختلف مردم بیشتر از سفیداب برای تمیز کردن بدن خود در حمام استفاده می کردند. اما در حال حاضر افراد کمتری هستند که از این شوینده مفید استفاده می کنند. سفیداب نقره به راحتی در بازار یافت می شود ولی برخی از افراد می خواهند که خودشان آن را بسازند. آماده کردن سفیداب در خانه خیلی ساده و راحت نیست ولی اگر مایل به ساخت آن توسط خودتان هستید در ادامه طرز تهیه آن را ارائه می دهیم.

طرز تهیه سفیداب خانگی

روش تهیه سفیداب نقره

از مواد تشکیل دهنده سفیداب نقره مل می باشد. مل در ظاهر شبیه به یک سنگ سفید است که قبلا در عطاری ها به فروش می رسیده، البته در حال حاضر نیز این ماده در عطاری ها یافت می شود ولی دیگر سفت و سخت نیست و به شکل پودری و آسیاب شده به فروش می رسد. این پودر در ابتدا سفت و زبر است ولی بعد از قرار گرفتن در کنار سایر مواد نرم تر خواهد شد. مل باعث سفیدی سفیداب می شود و بعد از قرار گرفتن سفیداب روی پوست مثل یک لایه بردار باعث می شود تا سلول های مرده از روی پوست پاک شوند. مواد دیگر موجود در سفیداب چربی و مغز استخوان گوسفند است که برای مستحکم شدن سفیداب نیاز است. چربی حیوانی باعث می شود تا صابون و سفیداب شکل ظاهری خوبی داشته باشند و از هم نپاشند. اگر از چربی در طرز تهیه سفیداب استفاده نشود از هم پاشیده خواهد شد و استحکامی نخواهد داشت. برای تهیه سفیداب در آغاز کار کمی آب به پودر مل اضافه کرده تا به شکل خمیری شکل شود خمیری که زیاد شل نباشد در صورت شل بودن نمی توان مواد دیگر را به آن اضافه کرد. بعد از اینکه خمیر به اندازه کافی تولید شد باید چربی گوسفند و مغز استخوان را بر روی حرارت قرار داده تا به حالت روغن مایع در بیاید. بعد روغن حاصله را به خمیر اضافه کرده و به طور کامل و به خوبی با هم مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید. نباید در حال ورز دادن خمیر استراحت کرد چون خمیر سرد شده و کاری نمی توان با آن انجام داد. بعد از ترکیب شدن مواد با هم می توان آن را به اندازه های کوچک تقسیم کرد و بعد در مقابل نور آفتاب قرار داد تا کاملا خشک و سفت شود بعد سفیداب شما آماده استفاده است.

روش های تهیه سفیداب

از سفیداب علاوه بر شست و شو در تهیه ماسک صورت نیز استفاده می شود که با طرز تهیه چند مورد آن آشنا می شویم:

ماسک سفیداب

ماسک سفیداب تاثیرات خوب و مثبتی بر روی پوست خواهد گذاشت. در طرز تهیه ماسک سفیداب به روش زیر عمل می کنیم:

در ابتدا یک سفیداب را داخل کمی گلاب قرار داده و بگذارید یک شب تا صبح باقی بماند و خیس شود. بعد سفید را کاملا له کرده و مجددا با گلاب مخلوط نمایید. محلول به دست آمده را می توانید بعد از استحمام یا در حمام بر روی پوست صورت خود مالیده و بعد بشویید.

ماسک روشن کننده

در طرز تهیه این ماسک کمی سفیداب را با شیر و روغن زیتون مخلوط نموده و بر روی پوست صورت خود قرار دهید. این ماسک را بعد از ۱۵ دقیقه از روی پوست پاک نمایید. وجود شیر و زیتون باعث ترمیم پوست شده و این ماسک بر روی پوست شما معجزه خواهد کرد.

طرز تهیه سفیداب در خانه

ماسک ضد جوش

اگر از وجود جوش در صورت خود رنج می برید مقداری سفیداب را بر روی پوست خود مالیده و بعد بشویید. همچنین آقایان بعد از اصلاح صورت برای جلوگیری از بروز جوش می توانند از سفیداب استفاده نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو