تغییر مشاور UNWTO در برنامه توسعه گردشگری توسط ایران

منبع: همگردی

72

1399/8/4

08:00


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تغییر مشاور UNWTO در برنامه توسعه گردشگری توسط ایران صورت پذیرفت.

قضیه چیست؟

ولی تیموری در تشریح نتایج برگزاری وبینار با سوتان سوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران یادآور شد: از یک سال و نیم پیش تاکنون پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری در حال پیگیری است. طبق توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال 1397 تصمیم بر آن شد دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری مشاوران باتجربه بین المللی را برای کمک به مشاوران داخلی معرفی کند و از آنجایی که آن سازمان در ایران دفتری ندارد، پیگیری اجرای این توافق ها به دفتر منطقه ای یونسکو در تهران واگذار شد.

او افزود: علاوه بر این موضوع، بدلیل وجه غالب گردشگری تاریخی ـ فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات بعمل آمده، دفتر منطقه ای یونسکو نیز در پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به طور مستقیم وارد همکاری فنی شد.

تیموری با بیان اینکه مشاور مورد نظر با معرفی از سوی سازمان جهانی گردشگری و تایید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با هماهنگی دفتر منطقه ای یونسکو آذر سال گذشته به ایران آمد، گفت: مشاور مورد نظر ضمن برگزاری جلسات و نشستهای متعدد با مدیران و ذی نفعان این حوزه از جمله وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چندین بازدید از استانهای کشور انجام داد تا در پی این فعالیتها شرح خدمات مورد نظر نهایی شد و مورد موافقت قرار گرفت.

معاون گردشگری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا وقفه ای در این همکاری ها پیش آمد، اما دوباره با پیگیری های صورت گرفته از سوی معاونت گردشگری، بودجه ای که توسط اتحادیه اروپا در قالب پروژه جاده ابریشم برای این موضوع اختصاص پیدا کرده بود، دوباره در کمیسیون های تخصصی مربوطه تصویب و تمدید شد.

تیموری اظهار کرد: وبینار برگزار شده با رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، آغاز فاز جدید تدوین برنامه توسعه گردشگری یعنی شروع اجرای شرح خدمات قبلی بوده که قبلا آماده و تایید شده است.

او با اشاره به اینکه در این نشست مجازی با تغییر مشاور ارشد برنامه ملی و کیفیت حضور نام برده در جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدیم و مشاور پیشنهادی معاونت گردشگری نیز مورد تایید قرار گرفت، اظهار کرد: در همین راستا فهرستی از مشاوران به صورت مشترک توسط معاونت گردشگری وزارت، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو آماده و نهایی شده است، لذا انتظار می رود بزودی کار تدوین پروژه با حضور تیم مشاوره جدید و استقرار آنها در معاونت گردشگری آغاز شود.

تیموری یادآور شد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری بسیار خوبی با سازمان جهانی گردشگری دارد و عضویت در چندین سازمان و کمیته تخصصی این سازمان بیانگر تعامل کاملاً تخصصی کشورمان با UNWTO است که می توان به مواردی از جمله عضویت در شورای اجرایی سازمان به عنوان دومین رکن مهم تصمیم گیری سازمان جهانی گردشگری، عضویت در کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری، عضویت در کمیته مربوط به اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری و عضویت در کارگروه تدوین حقوق و مقررات مربوط به گردشگران و ذی نفعان گردشگری اشاره کرد.

تغییر مشاور UNWTO در برنامه توسعه گردشگری توسط ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو