آثار هنری ایران در هفت حراج پائیزی لندن

منبع: ایران آرت

98

1399/8/4

08:00


حراج‌‌خانه‌های کریستیز، ساتبیز و بونامز در فصل پائیز 3 حراج "هنر مدرن و معاصر خاورمیانه" و 4 حراج "هنرهای اسلامی" به صورت زنده و آنلاین برگزار می‌کنند.

ایران آرت: در بهار سال جاری با توجه به ‌همه‌گیری موج اول کرونا در سراسر جهان حراج‌های بین‌المللی با جابجایی چندین باره رویدادهای خود بالاخره به شکل آنلاین برگزار شدند و توانستند به نسبت قابل توجهی حیات اقتصاد هنر را حفظ کنند. حالا در آستانه پایان سال میلادی و در پاییز 2020 این حراج‌ها با توجه به تجربیاتی که در برگزاری حراج‌های آنلاین داشتند، بار دیگر رویدادهای مختلف خود به ویژه برگزاری حراج "هنر مدرن و معاصر خاورمیانه" و حراج "هنرهای اسلامی" را در دستور کار دارند و در ماه جاری و ماه آینده میلادی 7 حراج با آثاری از هنر ایران در لندن برگزار می‌شود. در ادامه نگاهی می‌کنیم به این حراج‌های بین‌المللی که می‌توانند رونق اقتصادی را برای هنر خاورمیانه و ایران به ارمغان آورند.

 

حراج ساتبیز

حراج‌خانه ساتبیز در لندن چند روزی است که حراج هنر قرن بیستم خاوریانه را به صورت  آنلاین از 20 تا 27 اکتبر (۲۹ مهر تا ۶ آبان) در حال برگزاری دارد که در این رویداد 29 اثر از 17 هنرمند ایرانی عرضه شده است.

در این حراح 95 اثر از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، ترکیه، لبنان، فلسطین، عراق و... چکش خواهند خورد و ایران با داشتن 29 اثر از 17 هنرمند ایرانی، 40 درصد از کل آثار این حراج را به خود اختصاص داده است .

در میان گران قیمت‌ترین آثار این حراج، مجسمه‌ای از محمود مختار هنرمند مصری با رقم پایه 150 تا 200 هزار پوند رکوردار است و پس از آن تابلویی از حسین زنده‌رودی با رقم پایه 80 تا 120 هزار پوند در جایگاه دوم قرار دارد. تابلویی از بهمن محصص و اثری از منیر فرمانفرمائیان نیز هر دو با رقم پایه 70 تا 90 هزار پوند در جایگاه سوم گرانترین آثار این دوره حراج ساتبیز قرار دارند. این در حالی است که سهراب سپهری نیز با داشتن 4 اثر در این حراج، رکوردار بیشترین اثر در این رویداد است.

این حراج‌خانه در روز  27 اکتبر (6 آبان) نیز دو حراج در عرصه هنرهای اسلامی برگزار خواهد کرد که در هر دو این رویدادها، آثاری از هنر ایران به فروش خواهد رسید.

در اولین حراج که روز 27 اکتبر (6 آبان) از ساعت 14 به صورت زنده برگزار می‌شود، مجموعه از آثار متعلق به موزه هنرهای اسلامی اورشلیم به فروش خواهد رسید. در این حراج 190 اثر از هنرهای اسلامی کشورهای، ایران، اسپانیا، ایتالیا، مصر، آذربایجان، سوریه و.... چکش خواهند خورد. در این حراج 64 اثر ایرانی شامل، خط، کاشی، مجسمه، آبگینه و فرش از قرن 10 تا 19 میلادی عرضه خواهد شد.

حراج "هنرهای جهان اسلام و هند" ساتبیز نیز روز 27 اکتبر (6 آبان) از ساعت 18:30 به صورت زنده در حراج‌خانه ساتبیز در لندن برگزار خواهد شد. در این حراج 118 اثر کشورهای ایران، ترکیه، هند، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، مصر، آذربایجان و... چکش خواهد خورد. در این رویداد نیز 17 اثر ایرانی شامل، خط، نقاشی، مجسمه و کاشی از قرن 14 تا 19 ارائه خواهد شد.

 

حراج بونامز

حراج‌خانه بونامز روز 26 اکتبر (5 آبان) حراج "هنر اسلامی و هند" را به صورت زنده در لندن برگزار می‌کند. در این حراج 289 اثر از کشورهای ایران، هند، ترکیه، سوریه، پاکستان، الجزایر و.... ارائه شده است که بیش از یک سوم آثار این حراج متعلق به هنر ایران است.

در این حراج 103 اثر ایرانی شامل، نقاشی، خط، عکس، مینیاتور، کتاب، جعبه لاکی، قلمدان، کوزه‌های سرامیکی و... ارائه شده است. گرانترین اثر ایرانی حراج، کتاب کلیات سعدی به همراه 8 تصویر، متعلق به قرن 16 است که با قیمت 12 تا 15 هزار پوند در این حراج ارائه شده است.

این حراج‌خانه همچنین در 24 نوامبر (4 آذر) قصد دارد حراج "هنر مدرن و معاصر خاورمیانه" را به صورت زنده در لندن برگزار کنند که هنوز اطلاعات کاتالوگ آن برای روی سایت این رویداد منتشر نشده است و از آنجا که تاکنون بیشتر رکوردهای این حراج به هنرمندان ایرانی اختصاص دارد، پیش‌بینی می‌شود که بخش قابل ملاحظه‌ای از آثار حراج به هنرمندان ایران اختصاص داشته باشد.

 

حراج کریستیز

حراج‌خانه کریستیز نیز در روز 28 اکتبر (7 آبان‌ماه) حراج "هنر جهان اسلام و هند" را در لندن به صورت زنده برگزار می‌کند.

در این حراج 216 اثر از کشورهای ایران، هند، ترکیه، سوریه، اسپانیا، مصر، مراکش، قزاقزستان، آذربایجان و.... ارائه شده است که ایران با داشتن 89 اثر شامل، نقاشی، خط، کتاب، فرش و... بیشترین تعداد اثر را در این حراج به خود اختصاص داده است.

گرانترین اثر این حراج نیز یک شمعدان نقره‌ای ایرانی متعلق به قرن چهاردم است که با قیمت پایه 300 تا 500 هزار پوند ارائه خواهد شد.

حراج کریستیز نیز قصد دارد که حراج "هنر مدرن و معاصر خاورمیانه" را از 11 تا 24 نوامبر (21 آبان تا 4 آذر) به صورت آنلاین برگزار کنند که این حراج نیز هنوز اطلاعات کامل کاتالوگ خود را بر روی سایت این رویداد منتشر نکرده است.

اما اعلام شده که پانزدهمین فصل فروش آثار هنر خاورمیانه کریستیز با آثار هنرمندان ایران، عربستان، سودان، مراکش و... برگزار خواهد شد. در اطلاعات کلی حراج اعلام شده که آثاری از فرهاد مشیری و حسین زنده‌رودی در این رویداد حضور دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو