اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!

اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!


137

1399/8/4

08:12


عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه معمولا در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی سن مسمومیت ها عموما بین افراد 20 تا 40 ساله است، گفت: افراد در این سن در جامعه حضور دارند و مخاطرات اجتماعی و فرهنگی را بیشتر تجربه می کنند.

اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!

بیش ترین الگوی فوت مسمومیت در کشور ما بر اثر متادون است

دکتر کامبیز سلطانی نژاد به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: بیشترین آمار مسمومیت ها در کشور ما  براساس مطالعات آماری و مراجعات، در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارد.

وی افزود: شایع ترین مراجعات در خصوص مسمومیت ها ی دارویی در کشور ما هم مربوط به مسمومیت با داروهای بنزودیازپینی، داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر، داروهای قلبی و عروقی و داروهای ضد درد مانند استامینوفن است.

این متخصص سم شناسی خاطرنشان کرد: البته الگوی فوت با توجه به شدت مسمومیت و سمی بودن ذاتی داروها کمی متفاوت است یعنی الان مواد مخدر و داروهای مخدر از جمله متادون بیش ترین علت مسمومیت های منجر به فوت را در کشور ما شامل می شود.

دبیر علمی انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران ادامه داد: البته الگوی سنی مسمومیت های دارویی در هر کشوری تقریبا اختصاصی خودش است زیرا مسمومیت ها علاوه بر بحث پزشکی و بهداشتی، متأثر از متغیرهای اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی و فرهنگی هم هست.

آمار فوت ناشی از  مسمومیت الکل پس از شیوع کرونا

او گفت: اما معمولا در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی سن مسمومیت ها عموما بین 20 تا 40 سال است زیرا افراد در این سن در جامعه حضور دارند و مخاطرات اجتماعی و فرهنگی زیادی را تجربه می کنند. و به دلیل دسترسی بیشتر به داروها و در معرض استرس بودن در این دوره سنی بیشترین مسمویت دارویی در این سنین است.

اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!

سلطانی نژاد در خصوص افزاش مسمومیت بر اثر الکل پس از شیوع کرونا هم اظهار داشت:  پس از شیوع کرونا و از اوایل اسفند سال قبل، به دلیل اخبار جعلی در خصوص پیشگیری از کرونا، موضوعاتی در خصوص غرغره کردن الکل مطرح شد که متأسفانه عده ای از مردم بر اثر این تبلیغات کاذب از الکل های حاوی متانول یا تقلبی استفاده کردند.

او بیان کرد: متأسفانه در سال گذشته و تا خرداد امسال بیش از 400 نفر فوتی بر اثر مسمومیت به دلیل  الکل داشتیم. اما خوشبختانه از ماه خرداد به بعد این مسمومیت به دلیل اطلاع رسانی ها و افزایش آگاهی رو به کاهش رفت.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد مسمومیت بر اثر مواد ضد عفونی کننده و شوینده ها هم به بهداشت نیوز گفت: هر سال ما در ماه اسفند چون به خانه تکانی عید نزدیک می شویم، مقداری افزایش آمار مسمومیت با شوینده های خانگی چون وایتکس را داریم و دلیل عمده آن هم مخلوط کردن این شوینده با ترکیبات اسیدی در فضای بسته است، که منجر به آزاد سازی گاز کلر آزاد و مسمومیت می شود.

جلوگیری از مسمومیت کودکان با این چند نکته طلایی!

وی توصیه ای جدی هم به خانواده ها برای پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان داشت: برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان باید محیط خانه را از نظر دسترسی به داروها و مواد شیمیایی ایمن کنیم چون بچه ها به دلیل کنجکاوی، بسیاری از مواد را به دهان می برند و بسیاری از مسمومیت های اتفاقی در کودکان به همین دلیل بوده که دارو و مواد شیمیایی در دسترس آن ها بوده است.

اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!

او تأکید کرد: اگر فردی در خانواده دارویی مصرف می کند، داروها را در جایی دور از دسترس اطفال نگهداری کند.  مواد شوینده نیز در طبقات بالای کابینت قرار داده و درب کابینت ها بسته باشد. در ضمن کودکان را تنها در جایی که مواد شیمیایی در آن وجود دارد رها نکنید و آن ها تحت نظر داشته باشند که اگر به هر طریقی به داروها و مواد شیمیایی دست یافته و دچار مسمومیت شدند، بتوانید سریعا به مراکز درمانی انتقالشان بدهید.

مسمومیت هایی که در کمین سالمندان و افراد افسرده است

این متخصص سم شناسی نکاتی را هم در رابطه با مسمومیت دارویی در سالمندان گفت: سالمندان به دلیل شرایط سنی ای که دارند با برخی بیماری ها درگیر هستند و حتی امکان دارد دچار چندین بیماری به طور همزمان باشند. از طرفی به دلیل حافظه ضعیف و دید کم، امکان دارد داروها را بیش از حد نیاز یا اشتباه مصرف کنند که منجر به مسمومیت های دارویی شود.

او اضافه کرد: توصیه می شود که همراهان و افرادی که از سالمندان بیمار مراقبت می کنند، حتما میزان و زمان مصرف داروها را به آن ها گوشزد کنند تا این عزیزان دچار عوارض "بیش مصرفی" دارو نشوند.

دکتر سلطانی نژاد با اشاره به اینکه ریسک خودکشی در افرادی ک دچار افسردگی هستند بسیار بالاست،  عنوان کرد: اگر فردی در خانواده از  داروهای ضد افسردگی استفاده می کند، اعضای خانواده باید حواسشان به این گروه از افراد باشد تا بیش از حد داروها در اختیار آن ها قرار نگیرد و دچار مسمومیت نشوند.

اختصاصی| مسمومیت در کمین سه گروه حساس/ احتمال خودکشی در این افراد بسیار بالاست!

خانم های باردار از مصرف خود سرانه دارو جدا پرهیز کنند

وی خانم های باردار را هم جزء گروه های آسیب پذیر در برابر مسمومیت های دارویی دانست و اظهار کرد: زنان باردار هم به دلیل شرایط خاصی که دارند و به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی خاص در بدنشان ، حساسیتشان به داروها بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور به بهداشت نیوز گفت: بنابراین خانم های باردار هیچ دارویی را  به هیچ وجه بدون تجویز پزشک و داروساز نباید مصرف کنند.  گاهی اوقات بعضی داروها که برای افراد غیر باردار ایمن هست می تواند برای خانم های باردار باعث اثرات مسمومیت و حتی ناهنجاری هایی برای جنین شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو