اختصاصی| همه چیز درباره بارداری در دوران کرونا از دیدگاه پروفسور الماسی

52

1399/8/4

08:12


یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه بیماری کرونا هنوز ناشناخته است و هنوز اثرات جنینی آن مشخص نشده گفت: به زوجینی که تازه ازدواج کرده اند، نازایی ندارند و سنشان بالا نیست توصیه می کنیم که فرزندآوری را فعلا به تعویق بیندازند.

اختصاصی|  همه چیز درباره بارداری در دوران کرونا از دیدگاه پروفسور الماسی

روابط زناشویی را به حداقل برسانید

پروفسور الماسی، با تأکید بر اینکه کرونا از طریق تنفس و دهان منتقل می شود، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: خانم ها به منظور پیشگیری از کرونا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی یعنی زدن ماسک و شستن دست ها، تا حد ممکن تماس های زناشویی را به حداقل برسانند.

این متخصص زنان و زایمان  افزود: چون شروع ارتباط زناشویی با بوسیدن و تماس دهانی است، می تواند باعث انتقال کرونا شود. از طرفی کروناویروس به دلیل ترسی که در جامعه ایجاد کرده و اثراتی که بر اقتصاد داشته، بر دفعات روابط زناشویی و باروری نیز اثرگذار بوده است.

زوجینی که بهتر است فرزنددار شدن را به تعویق بیندازند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: بیماری کرونا هنوز ناشناخته است و هنوز اثرات جنینی آن مشخص نشده ، از طرفی چون تماس جنسی می تواند منجر به انتقال بیماری شود، بنابراین به زوجینی که تازه ازدواج کرده اند، نازایی ندارند و سنشان بالا نیست توصیه می کنیم که فرزندآوری را فعلا به تعویق بیندازند چون کووید 19 هنوز واکسن و دارویی ندارد و مادر باردار در صورت ابتلا شرایطش سخت خواهد شد.

او ادامه داد: البته زوجینی که سنشان بالاست و نازایی دارند و  فرصت کمتری برای فرزندار شدن و باروری دارند ، این زمان طلایی را نباید به خاطر کرونا از دست بدهند و بهتر است اقدام کنند.

ویزیت های دوره بارداری با فواصل بیشتر انجام شود

الماسی در خصوص چکاپ ها و مراقبت های لازم خانم ها در شرایط کرونا نیز گفت: خانم های باردار باید در طول بارداری حتما تحت نظر باشند اما به دلیل کرونا، فواصل ویزیت آن ها باید بیشتر باشد و دفعات کمتری در طی بارداری برای مراقبت های بارداری مراجعه کنند تا رفت و آمد آن ها به مراکز درمانی کمتر و احتمال ابتلا در آن ها به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: البته برخی خانم های باردار به دلیل بیماری های خاصی که دارند مثلا دیابت بارداری، فشار خون و غیره باید با پزشک خود مشورت کنند که فواصل ویزیتشان چگونه باشد.

او بیان داشت: خانم های دیگر هم اگر بیماری جدی و مشکل خاصی ندارند بهتر است مراجعاتشان به مراکز درمانی و مطب ها کمتر باشد تا احتمال اینکه خودشان مبتلا شوند و به دیگران انتقال دهند کم شود.

این گروه از خانم ها درمان های خود را به خاطر کرونا به تعویق نیندازند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص  اعمال جراحی غیراورژانسی هم به بهداشت نیوز گفت: اینگونه اعمال جراحی را که عارضه جسمی برای خانم ها ایجاد نمی کند را می توان به دلیل کرونا حداقل شش ماه تا یکسال صبر کرد و به تعویق انداخت.

این متخصص زنان و زایمان که دارای فلوشیپ لاپاروسکوپی است اظهار کرد: در خصوص بیماری های صعب العلاج و سرطان ها، طبق دستورالعمل های علمی در سراسر دنیا، این بیماران در دوران کرونا مستثنی هستند و اگر فردی مبتلا به سرطان شده و تحت درمان است و یا علائم مشکوک به سرطان دارد، باید حتما مراجعه کرده و مراحل درمانی را به تعویق نیندازد زیرا به تعویق انداختن برای سلامت فرد خطرناک خواهد بود و امکان دارد به مرگ منجر شود.

خانم های شیرده مبتلا به کرونا به فرزند خود شیر بدهند یا نه؟

وی در پاسخ به اینکه نحوه شیردهی خانم های شیرده که مبتلا به کرونا شده اند هم عنوان کرد: اگر خانمی به کرونا مبتلا شود و فرزند شیرخوار مثلا یک ساله داشته باشد ، با رعایت پروتکل ها شاید بتواند به فرزندش شیر بدهد اما اگر خانمی تازه زایمان کرده و قبل از زایمان یا حوالی زایمان به کرونا مبتلا شده ، بهتر است به فرزندش شیر ندهد  زیرا احتمال اینکه هنوز نوزاد آلوده نشده باشد زیاد است و شاید تماس نزدیک مادر و نوزاد در حین شیر دادن باعث انتقال ویروس شود.

کاهش امکان ابتلای جنین به کرونا با روش سزارین

او در خصوص ایمنی ایجاد شده در نوزادان مبتلا به کرونا در آینده هم گفت: کرونا ایمنی دائمی ایجاد نمی کند و امکان دارد فرد دوباره مبتلا شود در خصوص بچه ها هم اینطور نیست که ابتلای آن ها در حال حاضر به معنای ایمنی دائمی در آینده باشد، البته باید منتظر مطالعات کامل تر باشیم.

پروفسور الماسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهداشت نیوز گفت: در مورد مادرانی هم که مبتلا به کووید 19 بودند و زایمان کردند، آمار دقیقی نداریم که نشان دهد فرزندانشان مبتلا شده اند  یا نه اما اگر به روش سزارین به دنیا آمده باشند، احتمال ابتلا کمتر است اما هنوز بررسی ها کافی نیست.

گفتگو: مشکات سخاوتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو