آرامگاه کوروش بزرگ و اسراری که در آن پنهان هستند

آرامگاه کوروش بزرگ و اسراری که در آن پنهان هستند


منبع: همگردی

320

1399/8/4

10:01


اگر از ایران دیدن می کنید، احتمالا نمی توانید آرامگاه کوروش بزرگ را فراموش کنید؛ پادشاه بزرگ امپراطوری هخامنشی که نماد دوستی و عدالت بود. بعد از سال 1820 میلادی، این آرامگاه بعنوان قبر کوروش بزرگ شناخته شد. پاسارگاد تقریبا 75 کیلومتر دور از تخت جمشید بوده و در دشت مرغاب واقع شده است. آرامگاه کوروش مانند تابش یک جواهر در وسط دشت مرغاب است. این دشت قبلا توسط باغهای سلطنتی پوشیده و توسط سنگهایی به ارتفاع 7 متر ساخته شده بود. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا بدانید آرامگاه کوروش بزرگ کجاست و از رازهای آرامگاه کوروش آگاه شوید.

مقبره کوروش

ظاهر بنا

آرامگاه کوروش بزرگ با سنگ آهک سفید تقریبا 530-540 سال قبل از میلاد ساخته شده و شامل دو بخش کلی است: قسمت پایه یک پلت فرم شش مرحله ای با پایه مستطیلی و پهنای 165 متر مربع و یک اتاق کوچک با عرض 7.5 متر در بالا با ضخامت دیواره 1.5 متر. براساس مقاله رازهای آرامگاه کوروش باید بدانید که ارتفاع کلی ساختمان آرامگاه کوروش بزرگ تقریبا 11 متر است.

ظاهر بنا

تاریخچه

آرامگاه کوروش احتمالا به وسیله کوروش بزرگ قبل از مرگ ساخته شده و در طول امپراطوری هخامنشی بسیار خوب حفظ گشت. به گفته آرین، مورخ یونانی در زمان حکومت کمبوجیه، روحانی مسئول مقبره او از سهم یک گوسفند، غذا و یک اسب به منظور قربانی کردن برای پادشاه استفاده می نمود. براساس مقاله رازهای آرامگاه کوروش باید بدانید که اسکندر کبیر به آرامگاه کوروش بزرگ حمله کرد، به ورودی آسیب زد و دکوراسیون داخلی را غارت کرد. بعدها اسکندر دستور داد که مقبره کوروش را تعمیر کنند.

هکل و یاردلی با اشاره به بازسازی آرامگاه و نقل قول پلوتارخ برای مجازات مهاجمین نوشتند که اسکندر بدلیل علاقه و احترام شخصی به کوروش و به قصد معرفی خود بعنوان یک جانشین قانونی برای کوروش بزرگ و امپراطوری هخامنشی، این اقدام را صورت داد. در عهد ساسانی و اشکانیان، اطلاعاتی در مورد مقبره وجود ندارد. در طول دوره اسلامی مردم معتقد بودند که ساخت چنین بنای سنگی بزرگی توسط یک انسان ممکن نیست و براساس اعتقادات اسلامی، آن را به قدرت سلیمان ربط می دادند. بنابراین، آنها معتقد بودند که آرامگاه کوروش متعلق به مادر سلیمان است.

کتیبه ها

براساس مقاله آرامگاه کوروش بزرگ کجاست باید بدانید که هیچ تصویری در داخل و خارج از مقبره کورورش وجود ندارد. فقط، در ورودی و زیر مثلث سقف، یک تصویر بسیار کم رنگ از 12 گلبرگ معمولی امپراطوری هخامنشی دیده می شود. بجز این تصویر، هیچ کتیبه ای در مقبره کوروش دیده نمی شود. آرین، مورخ یونانی نوشت که یک کتیبه به خط میخی فارسی قدیمی در مقبره کوروش پیدا شده که می تواند به صورت زیر ترجمه شود: "ای مرد، من کوروش هستم، پسر کمبوجیه که امپراطوری ایران را تاسیس کرد و پادشاه آسیا بود. به من و این بنای یادبود بی میلی نکن." آریستوبولوس، آرین و استرابو توصیف کرده اند که داخل آرامگاه کوروش با یک تخت طلایی، یک میز با ظروف آشامیدنی و تابوت طلایی تزئین شده است.

کتیبه های آرامگاه کوروش

کورش کبیر کیست؟

کوروش بزرگ، بنیانگذار و اولین امپراطور هخامنشی حاکم بر ایران 529-559 قبل از میلاد بود. روایتهای متعددی در مورد دوران کودکی و جوانی کوروش وجود دارند. پس از شکست دادن ایشتوویگو، آخرین پادشاه امپراطوری ماد کوروش بزرگ پایتخت امپراطوری ماد را فتح کرد. سپس، او کراسوس، پادشاه لیدیا را شکست داد و به ساردیس لشکر کشید. سپس، سرزمینهای فتح شده خود را به فرماندهانش سپرد و خودش به اکباتان بازگشت.

در بهار سال 539 قبل از میلاد، کوروش درگیر نبرد با بابل بود. براساس اسناد تاریخی و مورخان، شهر بابل در شب عید سال نو توسط گوبریاس، یکی از فرماندهان کوروش بزرگ بدون جنگ و خونریزی فتح شد. هفتاد روز پس از سقوط بابل، کورش بزرگ در 29 اکتبر 539 قبل از میلاد وارد پایتخت شد. فتح بابل یک حادثه حیاتی بود که منجر به تشکیل یک امپراطوری بزرگ در آسیای مرکزی و غربی گشت. با فرمان کوروش بزرگ، معبد اورشلیم بازسازی شد و تمام طلا و نقره به سرقت رفته توسط نبوچاد نزار، پادشاه بابل به اورشلیم برگشت.

براساس مقاله آرامگاه کوروش بزرگ کجاست باید بدانید که استوانه کوروش که پس از شکست نابونیدوس و فتح بابل نوشته شده، یک سند تاریخی ارزشمند باستانی است. در سال 1971، سازمان ملل استوانه کوروش را به زبانهای مختلف منتشر و آن را بعنوان اولین سند حقوق بشر اعلام کرد و یک نسخه از این استوانه در مقر سازمان ملل متحد نگهداری می شود.

استوانه کوروش

هرودوت ادعا می کند که کوروش در جنگ با ماساگت به قتل رسیده است. اما، اکثر مورخان این ایده را انکار می کنند. تنها مدارک معتبر و موثق باستانی که بطور غیر مستقیم به مرگ کوروش اشاره دارند، دو کتیبه رسی در بابل متعلق به 11 آگوست 530 پیش از میلاد هستند. براساس مقاله رازهای آرامگاه کوروش باید بدانید که ممکن است کوروش بین 12 تا 31 اوت 530 قبل از میلاد مسیح و بدست کمبوجیه از بین رفته باشد.

کورش کبیر کیست؟

میراث کوروش برای ایران و جهان

کوروش تنها یک فاتح و پادشاه بزرگ نبود. در مضامین فارسی، او موقعیت مشابهی با موسی برای اسرائیل و رومولوس و رموس برای رومیان داشت. داستان تولد کوروش، تحویل و آموزش او توسط یک چوپان، داستان موسی در نیزارهای مصر و اذیت و آزار توسط پدر خودکامه اش را به ما یادآوری می کند. حماسه کوروش بزرگ اولین بار در بین ایرانی ها رشد کرد و سپس به یونانیان تحویل داده شد. جای تعجب نیست که زنوفن در "کوروش نامه" خودش او را حاکم ایده آل نامیده و تلاش می کند تا آموزش خود را از طریق حاکم ایده آل ایران باستان توصیف کند.

کورش کبیر همچنان یک مرد بزرگ است که یک امپراطوری صلح آمیز در تاریخ را بنیان نهاد. او نه تنها یک رهبر نابغه، بلکه بنیانگذار فرهنگ و تمدن امپراطوری هخامنشی نیز بود. همانطور که امروز می دانیم، ایرانیان از مسیر شوونیسم پیروی نمی کردند. در نتیجه، کورش بزرگ به سرعت از ملتهای شکست خورده آموخت. او کنترل ماد را بدست گرفت، آنها را به ملت ایران پیوند داد و پادشاهی دو بعدی فرهنگ پارسی-ماد را ایجاد کرد.

میراث کوروش برای ایران و جهان

اطلاعات کلی

آدرس: پاسارگاد، سعادت شهر، 135 کیلومتری شیراز

تلفن: 07138420003

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19

قیمت بلیت: برای ایرانی ها 30000 ریال و برای غیر ایرانی ها 200000 ریال

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو