چرا صورت لاغر می شود؟ بهترین راه درمان آن چیست؟

105

1399/8/4

11:16


برجسته بودن گونه ها و پر بودن صورت به چهره زیبایی خاصی می دهد و از ارکان زیبایی ظاهری به حساب می آید. افراد زیادی هستند که از لاغری صورت ناراضی اند. لاغری صورت علل مختلفی دارد و می توان آن را درمان کرد.

چرا صورت لاغر می شود؟ بهترین راه درمان آن چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، افراد زیادی هستند که از لاغری صورت ناراضی اند. برجسته بودن گونه ها و پر بودن صورت به چهره زیبایی خاصی می دهد و از ارکان زیبایی ظاهری به حساب می آید.

 لاغری صورت تا حدود زیادی به ژنتیک فرد بستگی دارد. عده‌ای از افراد به صورت ذاتی چهره و صورت لاغری دارند. گاهی لاغری می‌تواند در اثر متابولیسم بالای بدن که ممکن است در بیماری‌های هورمونی دیده شود، اتفاق بیفتد. به عنوان مثال در بیماری پرکاری تیروئید یا بیماری‌هایی که به غده فوق‌کلیه مرتبط است، افزایش ترشح هورمون‌ها ممکن است سوخت‌وساز بدن را بالا ببرد. افرادی هم که دچار اضافه وزن هستند و از رژیم‌های سخت برای کم کردن وزن استفاده می‌کنند، به دنبال نوسان وزن؛ یعنی کاهش و افزایش وزن‌های مکرر اغلب از لاغری صورت شکایت دارند. البته در برخی موارد ابتلا به بعضی بیماری‌های مزمن و بیماری‌هایی که به تدریج باعث تحلیل بافت عضلانی و چربی بدن به‌خصوص در ناحیه صورت می‌شوند هم لاغری چهره اتفاق می‌افتد.


این بیماری‌ها باعث لاغری صورت می شوند

در برخی از بیماری‌های عفونی مزمن مثل ایدز، لاغری بیش از حد صورت و آب شدن چربی‌های آن یکی از وجوه مشخصه بیماران است. در چهره این بیماران، برجستگی‌های استخوانی صورت کاملا مشهود است و به همین دلیل تا حدود زیادی چهره فرد به دلیل لاغری برایش ناخوشایند است. از دیگر بیماری‌های عفونی موثر در لاغری صورت، می‌توان به بیماری سل اشاره کرد. در بیماری‌های گوارشی هم که جذب غذا در دستگاه گوارش به خوبی انجام نمی‌شود لاغری صورت رخ می‌دهد. به طور کلی، هر بیماری‌ای که مدت ابتلا به آن طولانی باشد، ممکن است به لاغری صورت منجر شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث لاغری صورت می‌شود، اعتیاد به مواد مخدر است. افراد معتاد با گذشت زمان بعد از سوءتغذیه‌ای که پیدا می‌کنند دچار لاغری مفرط، به‌خصوص در ناحیه صورت می‌شوند که یکی از نشانه‌هایی است که دیگران را متوجه اعتیاد آنها می‌کند. مجموع این بیماری‌ها و همچنین دیگر علل موثر در لاغری صورت، معمولا شخص را معذب می‌کند و به همین دلیل است که دنبال راه‌حلی برای چاقی و پر کردن صورت می‌گردد.


آیا استفاده از پودرهای چاق‌کننده صورت که حاوی کورتون هستند برای رفع لاغری مفید است؟

افزایش سن و به دنبال آن کاهش کلاژن، از مهم‌ترین عوامل کم شدن حجم صورت و لاغری آن است. مصرف قرص‌های کورتون و برخی داروها باعث می‌شود اشتهای فرد افزایش پیدا کند و به افزون‌خواری روبیاورد. علاوه بر این مصرف داروهای کورتونی در عین حال که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، عوارضی برای فرد خواهد داشت. مهم‌ترین عارضه‌ای که در مورد مصرف کورتون وجود دارد، تحلیل عضلات و پوکی استخوان است. عارضه دیگر، احتمال آسیب به غده فوق‌کلیه است، به طوری که غده فوق‌کلیه دیگر قادر نخواهد بود هورمون‌های خودش را که شبه‌کورتون است، تولید کند. به علاوه در چنین مواردی صرف‌نظر از عوارض و عواقبی که مصرف داروها و پودرهای حاوی کورتون به دنبال دارند، فرد در معرض خطر شوک ناشی از قطع ناگهانی دارو نیز قرار می‌گیرد. در نتیجه وقتی هم که به پزشک مراجعه می‌کند، از آنجا که محتویات این پودرها برای پزشک نامعلوم است، امکان تشخیص درست برای درمان مناسب و رفع مشکل وجود ندارد.


بهترین اقدام درمانی موثر برای حجم دادن به صورت چیست؟

تزریق ژل، چربی و همچنین کاشت پروتز از راهکارهای درمانی موثر برای رفع لاغری صورت است که با توجه به میزان لاغری صورت درمان مناسب پیشنهاد می‌شود. در مواردی که لاغری صورت در حد متوسط باشد، با تزریق ژل یا چربی می‌توان تا حدودی این مشکل را جبران کرد اما در لاغری‌های مفرط معمولا آنچه که دلخواه شخص است به دنبال درمان حاصل نمی‌شود.

به‌طور کلی بهترین روش برای بهبود لاغری صورت، تزریق چربی است اما یکی از مشکلاتی که برای چاق کردن صورت بیماران مبتلا به لاغری مفرط، با این روش وجود دارد، این است که در بدن به اندازه کافی چربی برای تزریق وجود ندارد بنابراین باید برای پرکردن صورت از فیلر یا پروتزهایی که با توجه به شرایط بیمار ممکن است لازم باشد، استفاده شود تا صورت پرتر و چاق‌تر به نظر برسد.

در مورد تزریق ژل یا چربی جنسیت نقشی ندارد، فقط در آقایان اغلب حجم بیشتری برای تزریق ژل لازم می‌شود.


آیا ژل‌ها ممکن است در صورت حرکت کنند؟

در حال حاضر ژل‌های جدید به دلیل سازگاری بهتری که با بدن دارند و همچنین موقت بودن ماندگاری‌شان، امکان جابجا شدن ندارند. ضمن اینکه قبل از اینکه فرصت حرکت پیدا کنند، تحلیل می‌روند و نیاز است که مجدد ژل به ناحیه موردنظر تزریق شود.


ماندگاری چربی بهتر است یا ژل؟ آیا باید هر چند وقت یکبار دوباره این تزریق‌ها تکرار شود؟

میزان ماندگاری این مواد از فردی به فرد دیگر، نسبت مواد و همچنین نواحی تزریق‌شده متفاوت است. معمولا برای تزریق ژل ماندگاری 5/1-1 سال (12 تا 18 ماه) قابل‌پیش‌بینی است. اگرچه دوران ماندگاری تزریق چربی کوتاه‌تر از ژل است، مقداری از چربی در فریزر نگهداری می‌شود تا هر زمان که نیاز به تزریق مجدد باشد، از آن استفاده شود.


دوره نقاهت کدام یک از این روش‌ها بیشتر است؟

بین این 3روش درمانی، سنگین‌ترین کار مربوط به کاشت پروتز است. پروتز در جنس‌های مختلفی وجود دارد. متخصصان جراح پلاستیک و فک از روش‌های مختلفی برای کارگذاشتن پروتز استفاده می‌کنند. تزریق چربی نسبت به کاشت پروتز آسان‌تر و کم‌عارضه‌تر است و نیاز به دوره نقاهت کوتاهی دارد اما در مقایسه با تزریق ژل سخت‌تر است و ممکن است به خاطر چربی‌ای که از شکم، ران پا یا پهلوها کشیده شده، نیاز به استراحت باشد، در حالی که در مقایسه با دو روش قبلی، تزریق ژل به دوران نقاهت نیاز ندارد. همچنین در محل تزریق معمولا کبودی‌هایی به‌وجود می‌آید که این کبودی‌های موقت و گذرا باعث می‌شود شخص چند روزی مجبور به پوشاندن آنها باشد تا خودبه‌خود رفع شوند. طولانی‌ترین دوران نقاهت مربوط به کاشت پروتز و بعد چربی است.


تزریق ژل یا چربی چه عوارضی دارد؟

تزریق باید به وسیله افراد متخصص انجام شود در غیر این صورت قطعا عوارض و ضرر آن بیشتر از منفعتش خواهد بود. تزریق ژل و چربی بر اساس اصول و اندازه‌های خاصی است که اگر استانداردهای آن رعایت نشود، ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد، مثلا در برداشت چربی و تزریق آن امکان آمبولی چربی وجود دارد. اگرچه ممکن است در مواردی اتفاق خاصی نیفتد، چنانچه آمبولی چربی به قسمت‌های حیاتی مثل ریه، قلب یا حتی مغز برسد می‌تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد. تزریق ژل نیز اگر به درستی انجام نشود و وارد عروق خونی شود یا روی رگ فشار بیاورد، ممکن است قسمتی از پوست که تزریق در آن ناحیه انجام گرفته، دچار کم‌خونی شود. در نتیجه عدم خونرسانی کافی در این ناحیه شاهد نکروز و در اصطلاح عامیانه قانقاریا یا سیاه ‌شدن پوست خواهیم بود. عوارضی هم که در اثر تزریق نابجای چربی و ژل مشاهده می‌شود شامل آسیب‌های ظاهری و شدید به چهره شخص در ناحیه لب، بینی و نواحی فک و پیشانی است بنابراین توصیه اکید می‌شود برای انجام چنین کارهایی حتما به متخصص مربوط مراجعه شود.


عرق کاسنی باعث چاقی صورت می‌شود

از منظر طب سنتی، یک صورت معتدل چهره‌ای است که گونه‌ها فرورفته و صورت خیلی لاغر نباشد. علت لاغری، خشکی مزاج در بدن است. از این رو، کسانی که مزاج گرم و خشک (صفراوی) و سرد و خشک (سودایی) دارند، لاغر هستند بنابراین برای درمان لاغری باید رطوبت و گرمی به تن بازگردانده شود.

اگر بخواهیم خشکی یا لاغری بدن درمان شود باید با توجه به مزاج فرد، بدن از حالت خشکی به رطوبت؛ یعنی «گرم و تر» یا «سرد و تر» تغییر داده شود اما اغلب افراد برای رهایی از لاغری و پرشدن صورت با اطمینان خاطر داروهای حاوی کورتون که در داروخانه موجود است یا پودرهای چاق‌کننده به اصطلاح طبیعی و گیاهی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند را بیشتر مصرف می‌کنند. متاسفانه برخی افراد فرصت‌طلب و متقلب در عطاری‌ها به ترکیبات گیاهی خود کورتون اضافه می‌کنند.

مصرف هر دو نوع این داروها به دلیل اینکه با افزایش وزن همراه است باعث بهبود لاغری و حجم دادن به بافت صورت می‌شود، در حالی که این نوع درمان بدون در نظر گرفتن مزاج فرد انجام می‌شود و بعد از مدتی فرد دچار پوکی استخوان و دیابت خواهد شد بنابراین اکیدا توصیه می‌شود دارویی را که نمی‌شناسید استفاده نکنید.

اگر کسی می‌خواهد به کمک طب سنتی‌مشکل لاغری صورتش را برطرف کند، ابتدا باید مزاجش را به درستی تشخیص دهد و سپس از داروهای گیاهی مناسب با مزاج که گرم و تر است یا سرد و تر، استفاده کند تا دچار بیماری نشود.

به هیچ عنوان نباید از فراورده‌های گیاهی، دمنوش یا ترکیبات لاغری و چاقی که به صورت غیرقانونی در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و اطلاعات دقیقی درباره ترکیبات آن موجود نیست، استفاده شود. اغلب در عطاری‌ها درباره داروهای گیاهی با عنوان ترکیبات لاغری یا چاقی تبلیغاتی می‌شود که اطلاعات کافی از محتویات آن به مصرف‌کننده داده نمی‌شود. از این‌رو، بهتر است از داروهای منفرد مثل کاسنی، عسل یا شیره انگور بر اساس مزاج و در حد تعادل استفاده شود.

کسانی که مزاج سرد و خشک دارند باید برای درمان لاغری، طبعشان را به سمت گرم و تری سوق دهند. این افراد باید غذاهای با رطوبت بالا مانند زیتون، روغن هسته انگور، روغن حیوانی، تخم‌مرغ عسلی، شیر، ماست شیرین، کره و خامه محلی، عسل، ارده، شیره انگور، مربای هویج و بالنگ، نان سنگک و بربری، گوشت گوسفند و شتر، گوشت خروس خانگی، مرغابی، اردک، بلدرچین، میگو، سیب شیرین، مرکبات شیرین، گیلاس، موز، خیار، باقلا، سنجد، اسفناج، چغندر، لوبیا قرمز، نخود، کدوحلوایی، قارچ، کدو، هلو، کنجد، کاهو، هندوانه و ریحان را بیشتر مصرف کنند.

علاوه بر این افراد دارای طبع سرد و خشک و همین طور گرم و خشک باید مصرف غذاهایی با مزاج خشک مانند سیر، فلفل، دارچین، زنجبیل، چای سیاه، ماست ترش، پنیر، کشک، قره‌قروت، عدس، سیب‌زمینی، ریواس، مرکبات ترش، کیوی، توت‌فرنگی، آلبالو، انار ترش، زرشک، سماق، سرکه، آبغوره، آبلیمو، ماهی، سنگدان، سوسیس، کالباس، گوشت بز و گاو، غذاهای دارای مواد افزودنی و نوشابه‌ها را کاهش دهند.

افراد گرم و خشک نیز باید طبعشان را به سمت سردی و تری سوق بدهند. این افراد علاوه بر غذا باید از داروهای گیاهی سرد و تر نیز استفاده کنند. عرق کاسنی چنین طبیعتی دارد و جزو گیاهان دارویی اشتهاآور است. مصرف عرق کاسنی باعث افزایش وزن بدن می‌شود که به دنبال آن صورت نیز پرتر به نظر می‌رسد.

حجامت نیز در رفع لاغری موثر است که باید با فاصله یک ماهه و حداقل 3 بار انجام شود. به این ترتیب با انجام حجامت، مزاج مقداری رطوبت پیدا می‌کند که منجر به افزایش وزن و پرشدن و چاقی صورت می‌شود.

دوش گرفتن یک روز در میان با آب ولرم هم باعث تری بدن می‌شود. البته برای اینکه با بالارفتن وزن، شکل و ظاهر بدن به هم نریزد و چاقی متناسب باشد، نباید از پیاده‌روی غافل شد.


صبحانه پر پروتئین بخورید تا صورتتان پُر ‌شود

از نظر تغذیه‌ای در افراد لاغر، افزایش وزن می‌تواند باعث چاقی صورت شود. البته این افزایش وزن فقط در ناحیه صورت اتفاق نمی‌افتد و در دیگر نواحی بدن هم مشاهده می‌شود.

مصرف میوه‌های آبدار و میوه‌هایی با رنگ تیره هم باعث طراوت و شادابی پوست صورت می‌‌شود.

علاوه بر این افزایش سهم پروتئین در رژیم غذایی به‌خصوص در وعده صبحانه می‌تواند تا حدودی مانع لاغر شدن گونه‌ها و صورت شود. از این رو، پیشنهاد می‌شود افرادی که تمایل به پرشدن صورتشان دارند، در وعده صبحانه تخم‏مرغ آبپز یا عدسی که گزینه‏های بسیار خوبی هستند، بخورند.


هیچ روشی به تنهایی باعث چاقی صورت نمی‌شود

افرادی که به دنبال هر راهی برای پرشدن صورتشان هستند، به هیچ‌وجه نباید فریب داروها و پودرهایی که با این عناوین در عطاری‌ها و حتی باشگاه‌های بدنسازی تبلیغ می‌شود را بخورند زیرا در ترکیب اغلب فراورده‌ها یا پودرهای چاق‌کننده «سیپروهپتادین» و «کورتون» وجود دارد. سیپروهپتادین آنتی‌هیستامینی است که خاصیت اشتهاآور دارد و اغلب در درمان بی‌اشتهایی از آن کمک گرفته می‌شود.

کورتون نیز به صورت کاذب باعث افزایش وزن و گرد شدن و چاقی صورت می‌شود که این علائم ناشی از احتباس آب در بدن فرد است.

مصرف خودسرانه این مواد می‌تواند با عوارض بسیار خطرناکی مانند مشکلات گوارشی، پوکی استخوان، تضعیف سیستمی ایمنی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی و... همراه باشد. متاسفانه این عوارض در بلندمدت غیرقابل‌برگشت هستند.

نکته دیگر اینکه این محصولات یا داروهای حتی به اصطلاح گیاهی بدون مجوز وزارت بهداشت هستند و اغلب به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند. ضمن اینکه افزایش وزن و پرشدن صورت ناشی از مصرف این داروها به محض قطع آن، به حالت اول بازمی‌گردد.

یادتان باشد هیچ نوع مکمل اشتهاآوری نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود.

 مصرف برخی از این مکمل‌ها با تجویز پزشک و با توجه به وضعیت فرد می‌تواند تا حدودی اشتهاآور باشد و در پی اضافه شدن وزن، صورت فرد هم گردتر و پرتر به نظر برسد اما همان طور که اشاره شد، تجویز مکمل فقط باید با نظر و صلاحدید پزشک انجام شود زیرا مصرف خودسرانه برخی از مکمل‌های غذایی می‌تواند عوارض مختلفی در بدن ایجاد کند./


منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو