دلیل تغییر رنگ برگ درختان در فصل پاییز چیست؟

دلیل تغییر رنگ برگ درختان در فصل پاییز چیست؟


منبع: آرگا

119

1399/8/4

14:02


توجه داشته باشید که تغییر رنگ درختان فرآیندی شیمیایی محسوب می شود که اغلب در فصل پاییز رخ می دهد و در این مطلب سعی داریم شما را با دلایل تغییر رنگ برگ بسیاری از درختان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

دلیل تغییر رنگ برگ درختان در فصل پاییز چیست؟

بهتر است بدانید که از زیبایی های فصل پاییز در واقع می توان به تغییر رنگ برگ درختان، برگ ریزان، کوتاه شدن روز و فرا رسید هوای سرد اشاره نمود و به همین خاطر به صراحت می توان گفت که کمتر کسی وجود دارد که دلباخته زیبایی های این فصل نباشد زیرا تغییر رنگ برگ درختان مشابه تابلو نقاشی است که برترین رنگ ها در آن استفاده شده است.

آشنایی تغییر رنگ برگ درختان

توجه داشته باشید که در واقع هر برگ درخت یک کارخانه کوچک است که بی وقفه برای تولید غذا کار می کند و این غذا در واقع همان انرژی است. رنگ برگ ها از وجود سه رنگ دانه بسیار مهم در سلول گیاهی نشات می گیرد و معمولا اولین دانه کلروفیل می باشد که به رنگ سبز دیده می شود. کلروفیل می تواند مهم ترین رنگ دانه ی سلول های گیاهی باشد که در حضور نور خورشید به تولید مواد غذایی کمک می کند. همچنین بهتر است بدانید که رنگ دانه ی کاروتنوئید مولد رنگ های زرد، نارنجی و قهوه ای در برگ ها است که می توان آن را در انواع میوه و سبزیجات مشاهده کرد. به طور کلی در قرن های پیشین ستاره شناسان بر این باور بودند که تغییر جایگاه خورشید در سطح آسمان موجب تغییر فصل می شود اما در سال های بعد انسان پی به علل تغییر فصول برد. زمین در واقع در مسیری بیضی شکل به دور خورشید در حال چرخش است و معمولا به صورت همزمان حول مداری که نسبت به سطح مداری اش شیب دار است نیز در حرکت می باشد اما با این وجود این شیب باز هم نیم کره های مختلف زمین در طول سال قادر به دریافت نور خورشید هستند اما تغییر آن شدت یا تابش فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان را رقم می زند. توجه داشته باشید که با فرا رسیدن فصل پاییز درختانی که پیش از این به عمل فتوسنتز می پرداختند فعالیت های خود را متوقف نموده و مواد غذایی را در ریشه های خود ذخیره می کنند تا برای این فصل آماده شوند.

علل تغییر رنگ برگ درختان

منشا تفاوت رنگ برگ های درخت:

بهتر است بدانید که یارمو هولوپانین از دانشگاه کوپیو در فنلاند تئوری جدیدی را در مجله علمی نیو فیتولوژیست منتشر نموده که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی و مهاجرت های بزرگی که میلیون ها سال پیش سطح زمین را دگرگون کرده اند علت اصلی رنگ های متفاوت درختان در مناطق مختلف دنیا محسوب می شود. در ادامه به بیان چگونگی پیدایش رنگ سرخ و زرد برگ درختان خواهیم پرداخت:

زرد:

به طور کلی رنگدانه های زرد درون برگ ها حضور دارند و زمانی که رنگ سبز کلروفیل کاهش پیدا می کند درون برگ قدرت می گیرد اما این مورد در برگ های سرخ کمی پیچیده تر است  به گونه ای که رنگدانه های قرمز رنگ آنتوسیانین در برگ ها وجود ندارند و تنها با فرا رسیدن پاییز تولید می شوند. توجه داشته باشید که این رقابت به تازگی کشف شده و برخی تحقیقات نشان می دهند که چرا درختان برای ایجاد رنگدانه های سرخ در برگ ها از منابع مختلفی بهره می گیرند.

سرخ:

توجه داشته باشید که توضیحات مختلفی برای قرمز شدن برگ های درختان ارائه شده و از بخش دوباره آمینو اسید ها به بخش های دیگر درخت تا استراتژی دفاعی گیاه در مبارزه با حشرات از جمله این توضیحات هستند. در حقیقت شته ها که مولکول های آلی را می مکند سرعت جذب رنگ زرد درختان افزایش پیدا می کند و این در حالی است که به شدت از رنگ قرمز واهمه دارند. به همین خاطر رنگ سرخ برگ های برخی از درختان نتیجه یک مبارزه طولانی تکامل میان گیاهان و حشرات می باشد.

منشا اصلی عوض شدن رنگ برگ درختان

علل علمی تغییر رنگ برگ ها:

به طور کلی حقیقت اصلی در مورد تغییر رنگ برگ ها این است که فرآیند های شیمیایی که به هنگام آماده شدن گیاهان مقاوم به سرما برای فصول زمستان در آن به وقوع می پیوندد باعث تغییر رنگ برگ ها می گردد. در واقع برگ ها در طول فصل بهار و تابستان مانند کارخانه هایی عمل می کنند زیرا که تهیه غذای لازم برای رشد درختان را بر عهده دارند. معمولا ساخت مواد غذایی توسط سلول های ریز و بی شمار برگ که متعلق به بافت سنتزی مزوفیل است که میان دو بشره زیرین و زبرین برگ واقع شده و گاهی اوقات آن را بافت کلرانشیم می نامند، صورت می گیرد زیرا که سلول های این بافت دارای کلروپلاست های بی شمار است. کلروپلاست ها در واقع حاوی اجسام سبز کوچکی می باشند که کلروفیل نام دارند و تغییر رنگ برگ را موجب می شوند.

به قاظعیت می توان گفت که در میان سلول های فتوسنتزی برگ رگبرگ های بی شماری قرار گرفته اند که از سلول های آوند چوبی و آبکش تشکیل شده و قادر است آب و مواد معدنی را به درون برگ ها بیاورد و در مقابل فرآورده های فتوسنتزی را به خارج از آن هدایت خواهد کرد. رگبرگ های مزبور اغلب به رگبرگ اصلی متصل می باشند که پس از عبور از دمبرگ به سیستم اصلی گیاه ملحق می شوند. کلروفیها در واقع غذا را برای گیاه از طریق ترکیب نمودن کربن به دست آمده از هوا، با هیدروژن، اکسیژن و مواد معدنی گوناگون موجود در آب و طی فرآیند فتوسنتز یا نورساخت فراهم می کنند.

علت های عوض شدن رنگ برگ درختان

توجه داشته باشید که در طول فصل پاییز که هوای سرد موجب کاهش فرآیند های حیاتی می گردد فعالیت برگ ها نیز به پایان می رسد. به بیان ساده تر می توان گفت که اجزای دستگاه کارخانه برگ پیاده می شوند و کلروفیل ها به مواد متنوعی که از آن ها ترکیب یافته اند تجریه خواهند شد و در نهایت از این طریق مواد غذایی قابل دسترس به منظور ذخیره سازی برای استفاده در فصل بهار به تنه درخت منتقل خواهند شد.

قطعا میزان قند موجود در هر برگ بیشتر از آن است که بتواند به سرعت درون درخت انتقال پیدا کند که در این حالت ترکیب شیمیایی آن با سایر مواد موجب تولید رنگ های متنوعی می شود که در بازه رنگی قرمز روشن تا قرمز مایل به قهوه ای در نوسان است. البته در مخروطدارانی که برگ های خود را در طول فصل پاییز از دست می دهند اغلب به قهوه ای روشن بدل می شوند که خود عامل اصلی روشن تر رنگ در بهار شناخته می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو