اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد

منبع: همگردی

80

1399/8/4

14:03


ایسنا/ براساس سخنان رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و مسئول کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد، اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد صورت می گیرد.

شهرداری پرگار مرمت بافت تاریخی را هر سال گسترده تر می کند

محسن عباسی هرفته با اشاره به اهمیت مرمت و حفظ بافت های تاریخی اظهار کرد: شبکه بافت معابر تاریخی یکی از مهمترین ارکان شهر تاریخی یزد محسوب می شود که مرمت و ساماندهی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از طرح رسیدگی به معابر بافت تاریخی در قالب مرمت و ساماندهی یاد کرد و گفت: این طرح مدتی است که توسط شهرداری یزد در حال جریان است، از طرفی شعاع نفوذ این طرح مستمر، هر ساله به فراخور اعتبار سالانه شهرداری توسعه خواهد یافت.

این مسئول در مورد جزئیات این طرح تصریح کرد: کف سازی، جداره سازی و مرمت و بازسازی عناصر سازه ای و سایه انداز کوچه های بافت های تاریخی مانند ساباط ها، تویزه ها و پشت بندها در دستور کار این طرح قرار گرفته است.

وی کوچه مسجد تبریزیان را یکی از موارد اجرای این طرح مرمتی و ساماندهی اعلام کرد و گفت: این معبر یکی از مسیرهای پر تردد بافت تاریخی محسوب می شود که سالها مورد بی توجهی و بعضا تخریب قرار گرفته بود و وضعیت مناسبی نداشت.

عباسی هرفته تصریح کرد: اجرای این طرح در محدوده مطرح شده منجر به بازگشت این کوچه تاریخی به حالت اصیل خود بوده تا یکی از کوچه های مهم این شهر تاریخی حدفاصل بازار قدیمی شهر و محله مهم سهل ابن علی اعاده شود.

وی از بازسازی هشت تویزه در این کوچه خبر داد و گفت: تویزه ها که نقش پشت بند را برای خانه های مجاور معبر دارند، از رانش دیوارهای خانه ها و ترک های سقف خانه ها جلوگیری کرده و علاوه بر آن نقش سایه اندازی و زیبایی بصری در معبر را دارند.

به گفته مسئول پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، کف سازی، جداره سازی، بازسازی ناودان ها و دیوارهای پرخطری که به سوی کوچه رانش کردند، در دستور کار قرار داشته و در حال انجام است.

وی از تکمیل این طرح تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طبق برنامه زمان بندی تا پایان سال این مسیر پرتردد تاریخی کاملا بازسازی شده و امکان استفاده از ان از نوروز سال آینده وجود دارد.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد با اشاره به ارزش تاریخی این منطقه اشاره کرد و گفت: خانه های بسیار با ارزشی در این مسیر هستند که با ساماندهی این مسیر، سکونت و زندگی در این خانه ها نیز رونق دوچندانی خواهد گرفت، چرا که صاحبان و مالکان این خانه ها که متاسفانه اغلب خالی از سکنه هستند، نسبت به مرمت و احیا آنها ترغیب می شوند و پیش بینی می شود دوباره حیات در این رگ بافت تاریخی جریان و سریان پیدا کند.

اجرای طرح ساماندهی معابر و کوچه های تاریخی یزد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو