برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد [100 درصد موثر]

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد [100 درصد موثر]


منبع: زیبامون

433

1399/8/4

15:00


در این بخش از زیبامون با بهترین و موثرترین روشها برای جلوگیری از ریزش مو آشنا بشید و از این طریق، بهترین مراقبت رو از موهاتون داشته باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد [100 درصد موثر]

کارها و روشهای زیادی وجود داره که به شما کمک میکنه تا ریزش موها رو کم کرده و یا این مشکل رو به طور کامل برطرف کنید. اما اینکه کدام روش برای درمان و جلوگیری از ریزش موها موثره، به دلیل ریزش موها بستگی داره.

مثلا در برخی شرایط، ریزش مو پس از بارداری، معمولا به خودی خود برطرف میشه و لازمه بدونید که همه افراد روزانه مقداری ریزش مو دارند و این امر کاملا طبیعی هست.

اما زمانی که ریزش مو مداوم هست و این موضوع باعث کم شدن حجم موها میشه و به یک نگرانی اصلی برای شما تبدیل شده هست، لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی این ریزش مو مشخص بشه و بهترین روش درمانی رو دریافت کنید. به عنوان مثال ممکنه پزشک تشخیص بده که علت ریزش مو شما ناشی از مشکلات تیروئید، استرس، عفونتهای پوست سر، آلوپسی یا سایر مشکلات باشه.

اگر به دنبال بهترین روش برای جلوگیری از ریزش موها هستید و قصد دارید این مشکل رو با روشهای خانگی و طبیعی درمان کنید، بهتون پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با روشهای موثر برای جلوگیری از ریزش مو آشنا بشید.

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

 

1. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

داشتن یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه، مثل رژیم غذایی مدیترانه‌ای، میتونه خطر ابتلا به آلوپسی آندروژیک (androgenic alopecia) یا همان طاسی با الگوی زنانه یا مردانه هست رو کاهش بده و با از شروع چنین مشکلی، جلوگیری کنه.

بهترین نتایج از این رژیم غذایی زمانی قابل مشاهده هست، که حداقل سه بار در هفته از سبزیجات تازه مثل جعفری، ریحان و سبزیجات سالاد در برنامه غذایی خودتون داشته باشید.

 

رژیم مدیترانه ای

 

2. پروتئین

فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شدند و گاهی اوقات کمبودهای تغذیه‌ای میتونه دلیل اصلی ریزش مو باشه. مثلا کمبود اسید آمینه که به عنوان عناصر اصلی سازنده پروتئین در بدن عمل می‌کنند، یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو محسوب میشه. به همین دلیل هست که توصیه میشه از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید تا مشکل ریزش مو تا حد زیادی برطرف بشه. 

از جمله بهترین و سالم‌ترین منابع غذایی حاوی پروتئین عبارتند از: تخم مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون.

 

پروتئین

 

3. ویتامین A

ویتامین A ترکیبی از رتینوئیدهاست و میتونه سرعت رشد موها رو افزایش بده و همچنین به تولید سبوم کمک میکنه و تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامت پوست سر داره و از ریزش مو هم جلوگیری خواهد کرد.

از جمله بهترین منابع غذایی سرشار از ویتامین آ عبارتند از: سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، هویج، انبه، پاپایا، لوبیا، کلم بروکلی و زردآلو.

 

مولتی ویتامین

 

4. مولتی ویتامین

دانشمندان تشخیص دادند که ویتامین‌های A و B ،C ،D آهن، سلنیوم و روی (زینک)، تاثیر خیلی خوبی در روند رشد موها داشته و کمک میکنه تا ریزش موها کاهش پیدا کنه. شما می‌تونید با مشورت پزشک مولتی ویتامین مورد نیاز بدن رو به شکل کپسول و قرصهای مکمل دریافت کنید.

 

مولتی ویتامین

 

5. ویتامین D

ویتامین D نیز یکی دیگه از ویتامین‌های مورد نیاز بدن هست که بر روی جلوگیری ا ریزش موها موثر بوده و کمک میکنه تا رشد طبیعی موها بهتر بشه. برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن هم میتونید از منابع غذایی سرشار از این ویتامین مانند ماهی های چرب مثل ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی سالمون، گوشت قرمز، جگر، پنیر، قارچ، شیر، غلات، محصولات لبنی و زرده تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده کنید و یا با تجویز پزشک از مکمل ویتامین D استفاده نمایید.

 

ویتامین دی

 

6. بیوتین

بیوتین یا ویتامین H یا B7، نقش مهمی در سنتز اسیدهای چرب در بدن داره و این روند برای چرخه طبیعی رشد مو ضروری هست و در صورتی که با کمبود بیوتین مواجه باشید ممکن هست دچار ریزش مو شوید. تمشک، آووکادو، گل کلم، قارچ، تخم مرغ، پنیر، ماهی سالمون و آجیل از بهترین منابع غذایی سرشار از بیوتین هستند.

 

بیوتین

 

7. جینسینگ

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی خاصی هست که تاثیر خوبی در افزایش رشد مو داشته و در جلوگیری از ریزش مو نیز موثر هست. محلولهای موضعی حاوی عصاره جینسینگ رو میتونید با مشورت پزشک برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار بدید و این مشکل رو برطرف کنید.

 

جینسینگ

 

ریزش مو شدید دارم چیکار کنم؟

 

1. شستشوی منظم موها

شست و شوی صحیح موها و تمیز نگه داشتن مو و پوست سر میتونه تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری از ریزش موها داشته باشه. نکته اصلی که باید در این رابطه بدونید این هست که حتما از یک شامپوی ملایم و بدون سولفات برای شست و شوی موها استفاده کنید. زیرا هرچه شامپویی که استفاده میکنید دارای فرمولاسیون خشن و خشک باشه، میتونه باعث آسیب دیده شدن تارهای مو بشه و احتمال شکسته شدن مو و ریزش مو رو هم بیشتر میکنه.

 

شستن موها

 

2. روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصال پروتئین موجود در مو کمک میکنه و از موها در برابر شکستگی ریشه و تارهای مو محافظت میکنه. بهترین روش برای بهره مندی از خواص روغن نارگیل این هست که این روغن رو کمی گرم کنید و بر روی پوست سر ماساژ بدید. این کار باعث بهبود جریان خود در پوست سر میشه، به رشد مجدد موها کمک میکنه و تاثیر خوبی هم در جلوگیری از ریزش مو داره.

 

روغن نارگیل

 

حتما بخوانید: فواید و خواص روغن نارگیل برای مو چیست؟

 

3. جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

از روغن زیتون میتونید به عنوان یک نرم کننده عمیق برای مو استفاده کنید و همچنین از خواص این روغن برای محافظت از مو در برابر خشکی و شکستگی مو نیز بهره مند بشید. علاوه بر این، روغن زیتون یکی از مواد طبیعی اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای هست و میتونه به کاهش ریزش مو ژنتیکی کمک کنه.

تنها کاری که باید انجام بدید این هست چند قاشق روغن زیتون رو مستقیما به تمام قسمتهای مو بمالید و اجازه بدید این روغن چند ساعت روی موها بمونه و بعد شست و شو بدید. استفاده هفتگی و مداوم از این روش، تاثیر خیلی زیادی در کاهش ریزش موها خواهد داشت.

 

روغن زیتون

 

بهترین درمانهای پزشکی برای ریزش مو

 

1. لیزر تراپی برای جلوگیری از ریزش مو

لیزرهای سطح پایین میتونن باعث بهبود تراکم مو بشن و یک روش درمانی معتبر برای افرادی هستند که ریزش موی ژنتیکی دارند و یا به دلیل شیمی درمانی، دچار ریزش مو شدند. در این روش، هدف اصلی تحریک سلولهای بنیادی ایپدرم هست و با عنوان درمان با نور قرمز (red light therapy) هم شناخته میشه.

 

2. پی آر پی برای جلوگیری از ریزش مو

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر یا همان روش درمانی پی آر پی (PRP)، میتونه تاثیر خیلی خوبی در تحریک رشد مو در قسمتهایی از پوست سر که دچار ریزش مو شده، داشته باشه. در این روش، پلاکتهای خون از طریق سانترفیوژ جدا شده و سپس به پوست سر تزریق میشن.

 

پی آر پی

 

3. ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل (Minoxidil) یکی دیگه از روشهای درمانی برای ریزش مو هست که تقریبا برای اکثر افرادی که از این روش استفاده کردند؛ موثر بوده است. ماینوکسیدیل یک محلول شیمیایی است که به طور معمول برای رفع ریزش مو در زنان و افزایش رشد موها مورد استفاده قرار می‌گیره و برای اثربخشی این روش لازمه که هر روز مقدار کمی از این محلول رو به پوست سر خود بمالید.

 

4. فیناستراید، قرص جلوگیری از ریزش مو

فیناستراید (Finasteride) یا Propecia نوعی قرص برای جلوگیری از ریزش مو هست که معمولا برای درمان ریزش مو آقایان تجویز میشه. این قرص نه تنها به کاهش ریزش مو کمک میکنه بلکه ممکنه در تقویت رشد مو جدید هم موثر باشه. این قرص برای درمان ریزش مو مردان تایید شده هست و برای مردان زیر 60 سال بهتر عمل میکنه. زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف این قرص خودداری کنند.

 

حتما بخوانید: ترکیبی که ریزش مو را فوری قطع می کند - دستور

 

سایر روشهای جلوگیری از ریزش مو

 

1. درمان ریزش مو با آب پیاز

افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا (alopecia areata) یا ریزش مو سکه‌ای، میتونن با استفاده از آب پیاز، شاهد رشد مجدد موهای خود باشند. در واقع استفاده از آب پیاز، میتونه تا 87 درصد باعث تقویت رشد موها بشه و مشکل ریزش مو رو تا حد زیادی برطرف میکنه. دلیل این اثربخشی هم به دلیل محتوای گوگرد موجود در اب پیاز هست و همین ترکیب به عنوان یک معجزه برای تقویت رشد موها و درمان ریزش مو اثر میکنه.

 

آب پیاز

 

2. ماساژ دادن پوست سر برای درمان ریزش مو

ماساژ دادن پوست سر، نه تنها احساسی فوق العاده به همراه داره بلکه با افزایش جریان خون در پوست سر، تاثیر خوبی هم در افزایش رشد موها داره و میتونه ریزش مو رو درمان کنه. اگر هر روز به مدت 5 دقیقه پوست سر رو ماساژ بدید و این کار رو به مدت 2 ماه به طور مداوم انجام بدید، شاهد اثربخشی این روش ساده در درمان ریزش مو و تقویت رشد موها خواهید شد.

 

ماساژ پوست سر

 

3. استفاده از روغنهای ضروری

استفاده از روغنهای ضروری مثل روغن اسطوخودوس، روغن چوب سدر، روغن رزماری، روغن نعنا و روغن علف لیمو (lemongrass) تاثیر خیلی زیادی در درمان ریزش موها دارند و میتونن ریشه و تارهای مو رو تقویت کنند.

برای استفاده از این روش باید چند قطره از این روغنهای ضروری رو با یک قاشق روغن حامل مثل روغن زیتون یا روغن جوجوبا ترکیب کنید و نیم ساعت قبل از حمام و شستن موها، بر روی پوست سر و موها بمالید. استفاده مداوم و هفتگی از این روش میتونه تاثیر فوق العاده‌ای در درمان ریزش موها داشته باشه.

 

روغنهای ضروری

 

حتما بخوانید: علت افزایش ریزش مو در فصل پاییز

 

چرا دچار ریزش مو می‌شویم؟

موهای روی سر معمولا یک چرخه طبیعی زندگی دارند که شامل رشد، استراحت و ریزش هست و به همین دلیل گفته میشه ریزش مو به اندازه 100 تار مو در طول روز، کاملا طبیعی و نرمال هست. اما اگر به طور ناگهانی، حجم خیلی زیادی از موها رو از دست دادید و یا دچار ریزش مو لکه‌ای در قسمتهای مختلف سر شدید، لازم هست که حتما به پزشک مراجعه کنید. 

علاوه بر این لازمه بدونید برخی از ریزش موها موقتی هستند و میتونید با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و استفاده از برخی روشهای مراقبت از مو، این مشکل رو به سادگی برطرف کنید. 

 

ریزش مو

 

از جمله دلایلی که باعث ریزش مو هم در زنان و هم در مردان میشن عبارتند از:

 

  • شرایط پزشکی، مانند آلوپسی آره آتا، عفونتهای پوست سر  یا تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو)
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی یا مشکلات تیروئیدی
  • عوارض جانبی برخی از داروها و مکملها مثل داروی مورد استفاده برای درمان سرطان، فشار خون بالا، افسردگی یا آرتروز
  • پرتو درمانی و شیمی درمانی برای درمان بیماریهایی مثل سرطان
  • استرس جسمی و روحی
  • استایل و حالت دادن نادرست به موها مثل دم اسبی بستن موها به شکل خیلی سفت و محکم و بافت موهای سفت و محکم

 

سخن آخر

عوامل خیلی زیادی هستند که می‌تونن منجر به ریزش موها بشن. اگر ریزش موها موقتی هست و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا کرد، جای نگرانی وجود نداره اما اگه این مشکل ادامه دار بود و حجم خیلی زیادی از موهاتون رو از دست دادید، لازمه حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ریزش مو رو متوجه بشید و متناسب با این علت، بهترین روش درمانی رو دریافت نمایید.

مراقبت درست از موها، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و همچنین تغییر در سبک زندگی میتونه تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامت موها داشته باشه و برخی مشکلات مربوط به موها از جمله ریزش مو رو هم برطرف کنه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو