آلودگی هوا با افسردگی ارتباط دارد؟

34

1399/8/4

15:20


محققان در یک بررسی دریافتند افزایش ناچیز در میزان آلودگی هوا با بالا رفتن موارد ابتلا به افسردگی مرتبط است.

آلودگی هوا با افسردگی ارتباط دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، محققان انگلیسی در یک تحقیق مشاهده کردند افزایش ناچیز در میزان قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا می تواند با بالا رفتن چشمگیر میزان افسردگی و اضطراب مرتبط باشد.

محققان دریافتند که افزایش فزاینده سطح دی اکسید نیتروژن که تا حد زیادی وسایل نقلیه دیزلی عامل تولید آن هستند خطر ابتلا به اختلالات روانی شایع را حدود ۳۹ درصد افزایش می دهد. همچنین آلودگی ناشی از ذرات ریز که از احتراق مواد سوختی و ترمز کردن خودرو ایجاد می شود می تواند با افزایش ۱۸ درصدی همراه باشد.

محققان همچنین اظهار داشتند: افرادی که در مکانهایی با میزان آلودگی بالاتر زندگی می کنند دو برابر بیش از افراد ساکن در مناطق کمتر آلوده در معرض مشکلات بهداشت روانی هستند. محققان اذعان داشتند که فاکتورهای دیگری از جمله ژنتیک و تجارب کودکی مهم هستند و بر سلامت روان تاثیرگذارند اما آلودگی هوا عاملی است که می توان از تاثیرگذاری آن جلوگیری کرد.

نتایج این مطالعه با بررسی روی بیش از ۱۰۰۰ فرد بزرگسال ساکن مناطق جنوب شرقی لندن در مدت پنج سال بدست آمده اما نتایج آن می تواند مطابق با دیگر شهرهای سراسر جهان نیز باشد.

محققان انگلیسی تاکید کردند: میزان اختلالات روان در مناطق شهری بالاتر است که محرومیت و کمبود فضای سبز از جمله فاکتورهای موثر است. هرچند با تحت کنترل درآوردن تمامی مشخصه های محیط شهری و فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی، همچنان آلودگی هوا فاکتوری هشدار دهنده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو