افغانستان متعهد به پرداخت حقابه ایران می‌باشد

منبع: برترین ها

31

1399/8/4

17:22


والی نیمروز گفت: با به اتمام رسیدن کار تعمیر سد کمال خان آب فراوانی در آن ذخیره خواهد شد که علاوه بر رفع نیازهای مردم، مطابق با معاهداتی که افغانستان به آن پایبند است حقابه جمهوری اسلامی ایران نیز به آنها پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری فارس: افزایش ناامنی‌ها و تخریب تاسیسات دولتی در ولایت نیمروز از سوی طالبان نگرانی شهروندان در این ولایت را برانگیخته و شهروندان، فعالین مدنی و شورای ولایتی این ولایت تاکید دارند که حکومت باید عملیات‌های گسترده نظامی خود را برای سرکوب طالبان در مناطق مختلف نیمروز را آغاز کند.

دکتر سید ولی سلطان والی ولایت نیمروز با اشاره به آغاز مذاکرات صلح افغانستان میان حکومت و گروه طالبان گفت: هماهنگونه که مذاکرات آغاز شده باید طرف‌های مذاکره کننده دست از خشونت خود بردارند که حکومت برخلاف طالبان پایبند به تعهدات خود بوده اما طالبان دست به افزایش خشونت‌ها در افغانستان زده‌اند که این خود بیانگر آن است که گروه طالبان اراده‌ای نداشته و تنها به گفته برادران خود عمل می‌کنند.

وی افزود: گروه طالبان جز ویرانی و تخریب تاسیسات دولتی و کشتار شهروندان افغانستان برنامه‌ای دیگر نداشته اما باید بدانند که شهروندان افغانستان دیگر به روزهای تاریک گذشته باز نخواهند گشت و تنها به دستاوردهای خود و نظام دموکراتیک رای خواهند داد و از آن حفاظت می‌کنند.

افغانستان متعهد به پرداخت حقابه ایران می‌باشد

وی تاکید کرد که یکی از عوامل افزایش ناامنی در نیمروز آسیب رساندن به پروژه ملی سد کمال خان است که چندی پیش شاهد حملات طالبان بر پاسگاه امنیتی محافظت از سد کمال خان بودیم که با مقاومت نیروهای امنیتی به عقب زده شد.

وی تصریح کرد: با به اتمام رسید سد کمال خان آب فراوانی در آن ذخیره خواهد شد که نیازهای مهم شهروندان ولایت نیمروز را رفع خواهد کرد و از سوی دیگر مطابق با معاهدات که افغانستان به آن پایبند است حقابه جمهوری اسلامی ایران نیز به آنها داده خواهد شد.

از سویی دیگر نبی فروتن معاون فرمانده پلیس نیمروز در این مورد گفت: در حال حاضر نیروهای ارتش، امنیت ملی، پلیس ملی و دیگر گروه‌های امنیتی در ولایت نیمروز از سوی مسوولان ارشد امنیتی در مرکز افغانستان تجهیز شده و امکانات و تجهیزات جنگی کامل به آنها رسیده است و آماده دفاع از شهرستان‌ها و مناطق مهم نیمروز هستند.

وی همچنین گفت: بیش از 3 هزار عضو طالبان از ولایت هلمند قصد حملات سخت در ولایت نیمروز را داشتند اما با مقاومت نیروهای امنیتی تلفات گسترده‌ای به آنها وارد شد که این خود نشان می‌دهند ولایت نیمروز با چالش امنیتی مواجه نخواهد شد.

رحمت الله ناصر فرمانده نیروهای مرزی اما تاکید کرد که گروه طالبان در شهرستان‌های نیمروز توان رویارویی با نیروهای امنیتی را ندارند و تنها با مین گذاری‌ها در مسیر رفت و آمد و حملات تروریستی دست به ناامنی‌ها می‌زنند اما نیروهای مرزی توانسته‌اند بیشتر حملات آنها را خنثی کنند.

وی از شهروندان خواست تا با نیروهای امنیتی همکاری کنند و برای تقویت روحیه نیروهای امنیتی به صف این نیروها بپیوندند.

فیصل صحت فعال مدنی در ولایت نیمروز اما با ابراز نگرانی از افزایش حملات طالبان در این ولایت گفت که در حال حاضر 90 درصد از شهرستان‌های زرنج، خاشرود، دلارام، چخانسور و کنگ تحت حاکمیت طالبان است و تنها نیروهای امنیتی در مرکز شهرستان‌ها فعالیت دارند.

وی تاکید کرد که در حملات طالبان از یک ماه پیش تاکنون تلفات زیادی به نیروهای امنیتی وارد شده است.

گفتنی است که افزایش حملات طالبان در ولایت نیمروز و ناامنی‌ها سبب شد تا هیئت خاص امنیتی با حضور معاون ارشد امور امنیتی وزارت کشور و رئیس ستاد ارتش برای بررسی وضعیت امنیتی وارد ولایت نیمروز شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو