چند سال بعد از سزارین میشه طبیعی زایمان کرد؟

منبع: نی نی بان

117

1399/8/4

18:08


ایمنی زایمان‌ های متعدد به روش سزارین موضوعی است که پزشکان و والدین آینده زمانی که به بچه‌ دار شدن ‌های بعدی فکر می‌کنند به آن اهمیت می‌دهند.
در حالی که زایمان به روش سزارین به اندازه زایمان طبیعی (زایمان واژنی) متداول نیست، تعداد سالانه موارد زایمان به روش سزارین در ایالات متحد آمریکا ممکن است باعث شگفتی شما شود. CDC گزارش می‌دهد که در سال 2018 به میزان 31.9 درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام شده است.
اگر شما جزء زنانی هستید که در این آمار قرار می‌گیرید ممکن است نگران این موضوع باشید که بیش از یک مورد سزارین چه تبعاتی دارد.
هر بارداری متفاوت است بنابراین ارائه یک جواب استاندارد در مورد تعداد مواردی که یک زن می ‌تواند به شکل ایمن سزارین انجام دهد دشوار است. و البته برخی شرایط مطرحند که در آنها انجام سزارین‌های متعدد از نظر پزشکی ضروری است.

آیا انجام یک مورد سزارین این روش زایمان را برای بارداری ‌های بعدی الزامی می ‌کند؟
دکتر رابرت اُ. اتلس / Robert O. Atlas، رییس دپارتمان زنان و زایمان مرکز پزشکی مرسی، می‌گوید، خیر، مادامی که سزارین قبلی دارای ویژگی برش جراحی رحم کم‌عرض (تقریباً افقی) بوده باشد زنان مجبور نخواهند بود که زایمان بارداری بعدی خود را به روش سزارین انجام دهند.
زنان ممکن است این پرسش را مطرح کنند که چرا محدوده برش جراحی اهمیت دارد. بر مبنای اعلام "کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان" (ACOG)، نوع برش رحم انجام شده در سزارین پیشین می‌تواند وضعیت زایمان بعدی را مشخص کند زیرا احتمال پارگی برخی جای زخم‌های باقی مانده در طول زایمان طبیعی پس از زایمان به روش سزارین (VBAC) بیشتر است.
در مقایسه با برش جراحی افقی کم‌عرض برش جراحی عمودی مختصر و زیاد هر دو حامل ریسک بالاتری برای پارگی هستند.
ACOG می‌گوید زنان دارای تاریخچه زایمان به روش سزارین دو گزینه برای زایمان بعدی در اختیار دارند: وضع حمل به روش سزارین زمان‌بندی شده یا VBAC. اگر زایمان قبلی زن به روش سزارین با برش جراحی افقی کم‌عرض صورت گرفته باشد، پزشک ممکن است با زن در مورد وضع حمل پس از زایمان به روش سزارین (TOLAC) که کوششی برای داشتن یک VBAC (زایمان طبیعی پس از زایمان قبلی به روش سزارین) صحبت کند.
دکتر اتلس می‌گوید، " TOLACبیشتر مواقع کارآیی دارد." وی می‌گوید، پاسخ به علت انجام سزارین اولی بستگی دارد."
وی می‌گوید، "برای مثال، زنی که به علت وضعیت بریچ مورد سزارین قرار گرفته است در مقایسه با زنی که اتساع کامل داشته، به مدت 3 ساعت زور زده و سپس مورد سزارین قرار گرفته است، 80 درصد بیشتر شانس دارد - شانس موفقیت این گروه زنان کمتر از 33 درصد است.
بنابراین VBAC همیشه ممکن نیست، و در نتیجه گاهی از اوقات انجام وضع حمل‌های بعدی به روش سزارین اجباری خواهد بود. و این امکان آن چیزی است که تعیین می‌کند که چه تعداد زایمان به روش سزارین ایمن تلقی می‌شود.

چه تعداد زایمان به روش سزارین ایمن است؟
وقتی موضوع تعداد زایمان ایمن به روش سزارین که یک زن می‌تواند انجام دهد در میان می‌آید دکتر اتلس می‌گوید هیچ جواب واقعی برای این سؤال وجود ندارد.
"مواردی بوده که برخی زنان شش یا هفت مورد زایمان به روش سزارین بدون هر گونه مشکلی داشته‌اند، و دیگرانی بوده‌اند که با داشتن تنها یک مورد سابقه سزارین در مورد بعدی دچار مشکلات بسیار جدی مثل اختلال طیف چسبندگی جفت یا چسبندگی‌های وحشتناک شده‌اند."
اما برای نوعی کمیت‌سنجی، مایو کلینیک می‌گوید انجام TOLAC پس از سه مورد یا بیشتر سزارین توصیه نمی‌شود.

خطرات سزارین ‌های متعدد
بر مبنای گفته دکتر اتلس، برخی عوارض در صورت تکرار سزارین محتملند که عبارتند از:
پارگی رحم
عوارض مثانه
چسبندگی یا پارگی رحم
چسبندگی امنتوم
 عوارض عروق خونی
خونریزی زیاد
 نیاز به تزریق خون
 هیسترکتومی
همچنین خطراتی در مورد جفت مطرح است که با افزایش موارد سزارین بیشتر می‌شوند. این شامل جفت اضافی، جفت سرراهی و قطع جفت می‌شود.
اگرچه مرگ یک خطر مرتبط به هر نوع عمل جراحی محسوب می‌شود یک مطالعه مربوط به سال 2017 هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در پیامدهای جدی مرتبط به سزارین مکرر (بیش از 3 مورد) در مقایسه با سزارین در کل نیافته است. متداول‌ترین پیامد - که در زنان دارای سزارین مکرر قابل ملاحظه بود - چسبندگی به شمار می‌رود.

پس از زایمان به روش سزارین زنان چه مدت باید برای بارداری بعدی صبر کنند؟
مدت زمان انتظار برای بارداری بعدی پس از زایمان به روش سزارین به چند عامل مختلف بستگی دارد.
بر مبنای اعلام "دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحد آمریکا" حداقل 12 ماه فاصله برای هر نوع وضع حمل توصیه می‌شود و این کمترین مدت ممکن است.
زنان ممکن است به میزانی بیش از آن برای وضع حمل و بارداری بعدی نیاز داشته باشند. برای دادن فرصت کافی برای ریکاوری به بدن، دکتر این میزان را حداقل 18 ماه اعلام می‌کند. اما هیچ رقم قطعی یا توافق نظری در میان پزشکان وجود ندارد.
و یک مطالعه مربوط به سال 2018 پی برده است که زنان در تمامی سنین در صورت کمتر بودن فاصله زمانی مورد بحث در صورت باردار شدن با فرجام ضعیفی مواجه خواهند بود. این فاصله زمانی کمتر به عنوان 6 ماه در مقایسه با 18 ماه تعریف می‌شود. بر اساس یافته‌های مطالعه مزبور محققان فاصله زمانی 12 تا 24 ماه را پیشنهاد می‌کنند که در این مورد 18 ماه فاصله ایده‌آل محسوب می‌شود.

در مورد چه چیز با دکتر مشورت کنیم
خوشبختانه زنان در مورد صحبت با پزشک خود در مورد مشکلات مربوط به بارداری راحت هستند. اما حتی اگر تغییر مربوط به شما مختصر بوده است زمان قابل توجهی را برای بحث در مورد برش‌ها به ویژه اگر بحث سزارین مطرح باشد صرف کنید.
یکی از نخستین چیزهایی که در بارداری اول باید در مد نظر قرار گیرد اندازه خانواده است زیرا این مورد می‌تواند بر تصمیم شما برای سزارین در صورت عدم وجود ضرورت پزشکی تأثیر بگذارد.
همچنین اگر این مورد بارداری اول نیست و شما به VBAC علاقمندید این موضوع مهم است که دکتری بیابید که در انجام آن در صورت توصیه به سزارین دیگر راحت باشد. بسته به جواب پزشک، شما ممکن است نیاز به یافتن پزشکی داشته باشید که برای VBAC مشکلی نداشته باشد.
از این گذشته شما باید پیش از تصمیم‌گیری طرح سؤال‌های زیر را در مد نظر قرار دهید:
چرا شما برنامه‌ریزی برای سزارین را توصیه می‌کنید (اگر پزشک در این مورد توصیه کرده باشد)؟
چند درصد زایمان‌ها در بیماستان به صورت سزارین انجام می‌شود؟
چند درصد از زایمان‌های شما به صورت سزارین است؟
در مورد پیامدها چه منابعی در اختیار بیمارستان شما هست؟
 در صورت به مشکل خوردن جراحی بیمارستان شما چه پرسنل دیگری در اختیار دارد؟
آیا بیمارستان شما بخش NICU دارد؟
من در طول سزارین و پس از آن با چه مواردی روبرو خواهم بود؟
چه خطراتی در مورد نوزاد من مطرح است؟
 آیا در صورت سزارین مکرر زمان ریکاوری متفاوت است؟
 برش جراحی من در کدام قسمت خواهد بود؟
زایمان به روش سزارین عموماً ایمن تلقی می‌شود، و در برخی موارد از نظر پزشکی ضروری بوده و ایمن‌تر از زایمان طبیعی است. اما بسیاری از زنان در مورد خطرات مرتبط به سزارین مکرر نگرانند.
اگرچه هر زن و هر بارداری متفاوت است، پزشک خواهد توانست در مورد ریسک‌های کلی و نگرانی‌های ایمنی با زنان در صدد زایمان به روش سزارین یا ناچار از انجام آن صحبت کند.
اگر زنی پس از انجام سزارین مایل به انجام زایمان به روش طبیعی باشد، باید در این مورد با پزشک خود مشورت کند. اگرچه ریسک‌های در مورد این انتخاب مطرحند، پزشک می‌تواند در صورتی که زن کاندیدای مناسبی در این مورد باشد موضوع زایمان واژنی را به عنوان یک گزینه در دستور کار قرار دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو