علائم حساسیت غذایی در کودک

منبع: نی نی بان

94

1399/8/4

20:36


امروزه در حدود 6 میلیون کودک در سراسر دنیا از ابتلا به آلرژی های غذایی رنج می برند. چنانچه کودک شما به آلرژی غذایی مبتلا است و یا آنکه می خواهید بدانید که حساسیت غذایی در کودکان چه زمانی برطرف می شود و چه وقت می توان غذاهایی مانند تخم مرغ، شیرگاو و یا کره بادام زمینی را به برنامه غذایی کودک اضافه کرد در هر صورت باید در رابطه با شایع ترین آلرژی های غذایی در کودکان اطلاعات کافی داشته باشید.

علائم حساسیت غذایی در کودکان
مشاهده یکی از علائم حساسیت غذایی در نوزادان می تواند نشانگر ابتلا او به یکی از آلرژی های شایع غذایی باشد. از میان برخی از مهمترین علائم آلرژی های غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کهیر یا جوش در صورت یا بدن
راش ها و ضایعات پوستی
تورم بخش های مختلف صورت (از جمله لب ها، گونه ها و زبان)
مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ
خس خس سینه
سرفه
تنگی نفس
از دست دادن هوشیاری
نکته: هر یک از آلرژی های شایع غذایی می توانند منجر به بروز یک واکنش آلرژیک بسیار جدی موسوم به آنافلاکسی در بدن شوند. ابتلا به این شوک آلرژیک معمولا با علائمی نظیر تنگی نفس، تورم صورت، انقباض و گرفتگی گلو، مسدود شدن راههای تنفسی، تورم لب ها، اسهال و استفراغ شدید همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در کودک خود بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. زیرا در این وضعیت علائم آلرژی می تواند به سرعت گسترش یافته و منجر به خطر مرگ شود.

حساسیت غذایی در کودکان چه زمانی برطرف می شود؟
آیا ممکن است مشکل آلرژی غذایی در کودک برطرف شود؟ به طور خلاصه بله، اغلب کودکان آلرژی های غذایی را قبل از بزرگسالی پشت سر می گذارند. با مطالعه ادامه متن در می یابید که به طور معمول کدام یک از آلرژی های غذایی برطرف شده و کدام یک به طور کامل از میان نرفته و در تمام طول زندگی ادامه می یابند.

پروتئین شیرگاو
آلرژی به پروتئین شیرگاو معمولا در کودکان پایدار نمی ماند. به طور کلی در 85 الی 90 درصد از موارد علائم این آلرژی همراه با بزرگتر شدن کودک از میان می رود.

تخم مرغ
آلرژی به تخم مرغ در 37 درصد از کودکان تا سن ده سالگی برطرف می شود. ابتلا به آلرژی تخم مرغ در سنین نوجوانی نیز معمولا در 68 درصد موارد به مرور از میان می رود.

بادام زمینی
متاسفانه علائم ابتلا به آلرژی بادام زمینی به ندرت از میان می رود. فقط در حدود 15 درصد از کوکان این آلرژی را پشت سر می گذارند. چنانچه علایم این عارضه تا سن ده سالگی برطرف نشد احتمالا همچنان تا بزرگسالی نیز ادامه خواهد یافت.

سویا
ابتلا به آلرژی سویا در اکثر قریب به اتفاق کودکان با گذشت زمان برطرف می شود. ولی با این حال احتمال کاهش علائم آلرژی در سنین مختلف متفاوت است. حاصل مطالعات محققان در سال 2010 در این مورد که حساسیت غذایی در کودکان چه زمانی برطرف می شود، حاکی از آن بود که:
 در سن 4 سالگی: علائم آلرژی سویا در 25 درصد از کودکان برطرف می شود.
در سن 6 سالگی: علائم آلرژی سویا در 45 درصد از کودکان از میان می رود.
در سن 10 سالگی: علائم آلرژی سویا در 69 درصد از کودکان برطرف می شود.

گندم
آلرژی به گندم در اغلب کودکان (در حدود 67 درصد) معمولا تا رسیدن به سن 20 سالگی برطرف می شود.

انواع آجیل
متاسفانه آلرژی به انواع آجیل و مغزها به ندرت از میان می رود. علائم این عارضه تنها در 9 درصد از کودکان با گذشت زمان برطرف می شود.

ماهی
اگرچه باورش کمی سخت است ولی آلرژی ماهی برخلاف دیگر آلرژی های غذایی که به طور معمول شروع آن از دوران کودکی است اغلب در سنین جوانی و بزرگسالی رخ می دهد. در حدود 40 درصد از افراد مبتلا به آلرژی ماهی تا پیش از رسیدن به سنین بزرگسالی با هیچ یک از تظاهرات آلرژیک مواجه نمی شوند!

صدف
آلرژی صدف معمولا در کودکان پایدار است. علائم آلرژی در کمتر از 5 درصد کودکان به مرور زمان از میان می رود. ولی در صورت ابتلا به این آلرژی در دوران بزرگسالی احتمال برطرف شدن آن بسیار کمتر است.

چگونه می توان از ابتلا به آلرژی های غذایی پیشگیری کرد؟
مسلما مواجهه با یک لیست طولانی از مواد غذایی مختلفی که می توانند منجر به بروز واکنش های آلرژیک در کودک شوند باعث برانگیختن موجی از نگرانی در بسیاری از والدین می شود. ولی با این حال حاصل تحقیقات محققان نشان داده است که گنجاندن مواد غذایی آلرژی زا در برنامه غذایی نوزادان در آغاز تغذیه تکمیلی یا به عبارتی 6 ماهگی می تواند خطر ابتلا به آلرژی را در آنها کاهش دهد. همچنین نتایج سایر مطالعات انجام شده در این خصوص حاکی از آن است که:
گنجاندن منظم و روزانه مقادیر اندک بادام زمینی در رژیم غذایی کودک در سن 4 سالگی احتمال ابتلا کودک به آلرژی بادام زمینی را تا 80 درصد کاهش می دهد.
استفاده زودهنگام از غذاهای حاوی تخم مرغ، بادام زمینی و شیرگاو در رژیم غذایی کودکان احتمال ابتلا کودک به آلرژی های شایع غذایی را به میزان 67 درصد کاهش می دهد.
افزودن مقادیر منظم و روزانه تخم مرغ به رژیم غذایی کودک تا پیش از یک سالگی احتمال ابتلا کودک به آلرژی تخم مرغ را به میزان 67 درصد کاهش می دهد.

پیشگیری از آلرژی های غذایی با استفاده از غذاهای آماده نوزاد
به منظور استفاده زودرس و در عین حال ایمن غذاهای آلرژی زا در رژیم غذایی نوزاد برخی شرکت های غذایی بسته های آماده غذای نوزاد را طراحی کرده اند که در آنها از سه ماده غذایی مهم آلرژی زا یعنی شیرگاو، بادام زمینی و تخم مرغ استفاده شده و می توان آنها را به محض آغاز تغذیه تکمیلی به برنامه غذایی نوزاد افزود.
فقط کافی است یک بسته غذای آماده نوزاد را درون یک بطری شیرخشک یا شیرمادر ریخته و نوزاد خود را با آن تغذیه کنید. بسته به زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذای جامد می کند می توانید به مدت 6 ماه یا بیشتر از این برنامه در تغذیه نوزاد استفاده کنید.
حال که می دانید حساسیت غذایی در کودکان چه زمانی برطرف می شود، با رسیدن دلبندتان به سن ذکر شده یکبار دیگر ماده غذایی مورد نظر را با احتیاط امتحان کنید، ممکن است دیگر خبری از نشانه های آلرژی نباشد.

آیا حساسیت به شیر گاو همیشه در کودک می ماند؟
آلرژی به پروتئین شیرگاو معمولا در کودکان پایدار نمی ماند. به طور کلی در 85 الی 90 درصد از موارد علائم این آلرژی همراه با بزرگتر شدن کودک از میان می رود.

چه زمانی حساسیت به تخم مرغ در کودک برطرف خواهد شد؟
آلرژی به تخم مرغ در 37 درصد از کودکان تا سن ده سالگی برطرف می شود. ابتلا به آلرژی تخم مرغ در سنین نوجوانی نیز معمولا در 68 درصد موارد به مرور از میان می رود.

آیا ممکن است حساسیت به بادام زمینی تا بزرگسالی ادامه داشته باشد؟
متاسفانه علائم ابتلا به آلرژی بادام زمینی به ندرت از میان می رود. فقط در حدود 15 درصد از کوکان این آلرژی را پشت سر می گذارند. چنانچه علام این عارضه تا سن ده سالگی برطرف نشد احتمالا همچنان تا بزرگسالی نیز ادامه خواهد یافت.

حساسیت به ماهی تا چه زمانی در بدن پایدار می ماند؟
اگرچه باورش کمی سخت است ولی آلرژی ماهی برخلاف دیگر آلرژی های غذایی که به طور معمول شروع آن از دوران کودکی است اغلب در سنین جوانی و بزرگسالی رخ می دهد. در حدود 40 درصد از افراد مبتلا به آلرژی ماهی تا پیش از رسیدن به سنین بزرگسالی با هیچ یک از تظاهرات آلرژیک مواجه نمی شوند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو