چه سنی برای بارداری مناسب است؟

منبع: نی نی بان

122

1399/8/5

00:03


یکی از بحران های مهم زنان برای بارداری سن آنها هست که از سن سی سالگی به بعد با ابهامتی مواجه خواهند شد. احتمالاً بزرگ ‌ترین مانع برای زنان در 35 سالگی و بالاتر در درجه اول بارداری باشد. نرخ رشد باروری به‌تدریج از سن 30 سالگی به بعد پایین می آید و در۴۰ سالگی به بالا به پایین‌ترین میزان میرسد.
زنان با سن بالا حتی با درمان‌هایی مثل لقاح آزمایشگاهی نیز به هنگام بارداری دچار دشواری های میشوند.زنان در سنین ۴۵ سال و یا بالاتر حتی با درمان‌های باروری نیز به‌ندرت آبستن می شوند. در این سن متخصصین باروری همۀ وقت{literal}}{/literal} اهدا تخمک را پیشنهاد می کنند. «روش IVF اهدای تخمک توسط یک اهداکننده تخمک جوان.» زیرا بارداری با تخمک‌های خودشان در این سن به‌ندرت صورت می گیرد.
با بالا رفتن سن بارداری, خطرات سقط‌جنین و حاملگی خارج از رحم افزایش مییابد. این در حالی هست که بر طبق آمار, زنان بیشتری در ایالات‌متحده در سنین بالا بچه‌دار میشوند. در سال ۱۹۷۰ میانگین سن کسانی که نخستین بارداری را تجربه می کردند ۲۱ سال بود. در حالی‌که در سال ۲۰۰۸ این رقم به سن ۲۵ سالگی تغییر نمود.
در سال ۲۰۰۸ زمانی که شمار تولد در تمام گروه‌های سنی دیگر کاهش یافت, میزان بارداری برای زنان در 40 سالگی حدود 3 درصد افزایش یافت. «بالاترین نرخ رشد از سال ۱۹۶۷» و این افزایش نرخ رشد در خصوص زنانی که در سن 45 سال و بالاتر بودند به ۴ درصد رسید به زنانی که ۱۲ ماه یا اکثر برای بارداری کوشش کرده‌اند و ناموفق بوده‌اند, فرایند تشخیص و ارزیابی ناباروری پیشنهاد می شود؛ اما اگر شما 35 سال یا اکثر دارید و دوره‌های قاعدگی نامنظم را تجربه میکنید و یا از گذشته در ناحیه شکمی جراحی داشته‌اید یک سال تمام صبر نکنید, بعد از شش ماه یا زودتر تشخیص و ارزیابی را شروع کنید.
با بالا رفتن سن, زمانی که حامله هستید و خطر سقط‌جنین در سه‌ماهه اول را پشت سر گذاشته‌اید, با خطر بالاتری که اختلالات کروموزومی هست روبه‌رو می شوید. این خطر با بالا رفتن سن هرسال اکثر میشود. برای نمونه با دقت به آمار مؤسسات ملی بهداشت اگر شما در ۲۵ سالگی آبستن شوید خطر مبتلا شدن فرزندتان به سندروم داون ۱ در ۱۲۵۰ هست. این در حالی هست که این شماره در ۴۰ سالگی به ۱ در ۱۰۰ میرسد.
اگر شما در سن ۳۵ سالگی یا بالاتر به سر میبرید بهتر هست از مشاوره ژنتیکی بهره گیری کنید. اینکار معمولا توسط متخصص زنان و زایمان پس از دیدن علائم بارداری انجام می شود.یک مشاور ژنتیک می تواند به شما در درک خطرات احتمالی کمک کند و با راهنمایی مشاور, شما تصمیم میگیرد که با آزمایش ژنتیکی شرایط تشخیص دشواری های احتمالی کروموزومی یا سایر ریسک‌های مربوط به زایمان را فراهم نمایید. درضمن در نظر داشته باشید که هر زنی در دوران بارداری بدون در نظر گرفتن سن امکان دارد با مشکلاتی روبه‌رو شود.هر چه در سن بالاتر اقدام به بارداری نمایید, احتمال مبتلا شدن به مریضی‌هایی مثل فشارخون بالا و دیابت برای شما بالاتر میرود؛ که ممکن هست تشخیص داده نشود و بارداری شمارا تحت تأثیر قرار دهد.
شما همین طور در دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به عوارض خاص دیگری مثل دیابت بارداری, پره اکلامپسی, انقباض جفتی و جفت قبلی «که در آن جفت پایین در رحم, به‌طور کامل پوشش دهانه رحم را پایین می‌آورد» قرار دارید.تحقیقات هم‌چنین نشان میدهد که شما با خطر تولد نوزاد با وزن کم روبه‌رو هستید «معمولا کمتر از ۲.۵ کیلوگرم» و هم‌چنین با بالا رفتن سن خطر زایمان زودهنگام نیز افزایش مییابد. بعضی از مطالعات نشان میدهد که زنان مسن اکثر در معرض نیاز به پیتوسین میباشند و اکثر مطالعات نیز خبر از این می دهند که میزان سزارین به میزان قابل‌توجهی در سنین بالا افزایش می یابد.
همۀ این یافته‌ها وحشتناک به نظر میرسند, اما با دقت به خطرات گفته‌شده مطالعات جمعیتی هم چنان مطمئن نیستند که مادران در این دوره از خود مراقبت‌های لازم را به عمل می‌آورند و یا مراقبت‌های پیش از زایمان مناسب دریافت می کنند. اطمینان حاصل کنید که هردوی آن‌ها را انجام می دهید تا شانس داشتن یک طفل تندرست برایتان مثل شرایط زنان جوان شود.
زنانی که در سن 35 سالگی به بالا زایمان میکنند خطر مرگ‌ومیر نوزاد و هم‌چنین مرگ مادر را افزایش میدهند. «اگرچه میانگین شمار مرگ‌ومیر نوزادان و مادران همۀ‌ساله به‌طور چشمگیری رو به کاهش هست.» این افزایش خطر به‌طور زیاد به علت دشواری های اساسی پزشکی, در زنان مسن اکثر هست. تشخیص و درمان مناسب باعث کاهش خطرات احتمالی برای شما و نوزادتان خواهد شد.
گر قصد باردارشدن دارید از ماما یا پزشکتان بخواهید که کلیه آزمایش‌ها و معاینات لازم را به انجام برساند. این آزمایش‌ها میتواند شامل بررسی کامل و دقیق جزئیات پزشکی و سوابق خانوادگی باشد که برای شناسایی شرایطی که ممکن هست بر حاملگی یا شانس بارداری شما تأثیر بگذارد مورد بهره گیری قرار میگیرد. شما می توانید شمار زیادی از خطرات بارداری در سن ۳۵ به بالا را با تحت بازرسی بودن توسط ماما یا پزشکتان مدیریت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو