سونامی دیسک گردن در راه است

منبع: برترین ها

97

1399/8/5

07:28


يک فوق تخصص درد با اشاره به استفاده روزافزون و ناصحيح تجهيزات الکترونيکي از جمله تلفن همراه و تبلت به ويژه در بين کودکان و نوجوانان، نسبت به شيوع فتق ديسک گردن در آينده نزديک هشدار داد.

آرمان ملی: يک فوق تخصص درد با اشاره به استفاده روزافزون و ناصحيح تجهيزات الکترونيکي از جمله تلفن همراه و تبلت به ويژه در بين کودکان و نوجوانان، نسبت به شيوع فتق ديسک گردن در آينده نزديک هشدار داد.

با شيوع ويروس کرونا در دنيا و شرايط قرنطينه خانگي و همچنين استفاده از شبکه هاي آموزش مجازي براي دانش آموزان و دانشجويان، کاربرد تلفن همراه و تبلت در بين گروه کودک و نوجوان و همچنين جوانان به شدت افزايش يافته است.کودکاني که بايد در خانه با تبلت يا گوشي با کلاس‌هاي درسي خود ارتباط برقرار کنند و گاهي اوقات اضافي خود را صرف بازي‌هاي موبايلي مي‌کنند.

خانواده‌هايي که دغدغه درس بچه‌ها را دارند و بسياري از آنها نيز اوقات فراغت خود در دنياي مجازي را سپري مي‌کنند و البته بسياري از جواناني که امروزه گوشي همراه به همدم و مونسي براي گذران اوقات فراغت آنها تبديل شده است.اين درحالي است که گفته مي‌شود درصد بالايي از اين کاربران، با فرم صحيح و بهداشت استفاده از گوشي همراه و رعايت برخي نکات براي جلوگيري از آسيب هاي ستون فقرات و گردن آشنايي لازم را ندارند.

استفاده ناصحيح از موبايل

يک فوق‌تخصص درد با بيان اينکه، عارضه ديسک گردن يکي از شايع ترين مشکلاتي ناشي از استفاده غيرصحيح از موبايل و تبلت در بين خانواده‌هاست، به استفاده روزافزون و غيرصحيح از تجهيزات الکترونيکي از جمله گوشي همراه و تبلت به خصوص در بين کودکان و نوجوانان اشاره کرد و نسبت به بروز بيماري فتق (بيرون زدگي) ديسک گردن در آينده نزديک هشدار داد.

دکتر مجيد حيدريان با بيان اينکه، در طول سال‌هاي اخير گوشي هاي همراه نقش ويژه اي در گذران اوقات فراغت خانواده‌ها پيدا کرده است، افزود: هر کدام از ما در طول شبانه‌روز ساعات زيادي را از اين وسيله استفاده مي‌کنيم، اين درحالي است که فرم صحيح و بهداشت استفاده از اين گوشي را آموزش نديده‌ايم.

اين فوق‌تخصص درد با اشاره به ورود انواع و اقسام مدل‌هاي تلفن به بازار گفت: امروزه شايد کمتر کسي را بتوان يافت که در طول شبانه روز، چندين بار سرگرم بازي، استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي و نوشتن و خواندن پيام نباشد. وي اظهار کرد: اين درحالي است که بسياري از کاربران هنگام استفاده از موبايل گردن خود را خم کرده و در اين حالت ستون فقرات در وضعيت نامناسبي قرار مي‌گيرد.عضو انجمن مطالعه درد آمريکا با تاکيد بر اينکه، هنگام استفاده از موبايل بايد گردن به طور طبيعي با مهره ها در يک خط صاف قرار گيرد، افزود: در حال حاضر گردن بيشتر کابران گوشي در حالت خواندن و نوشتن پيام، بسيار جلوتر از مهره‌ها قرار مي‌گيرد.

فشار تصاعدي به مهره‌هاي گردن

حيدريان در ادامه با بيان اينکه، سر انسان به طور متوسط بالغ بر 4 تا 6 کيلو وزن دارد، تصريح کرد: خم کردن سر و نگاه به پايين براي استفاده از گوشي همراه يا تبلت معادل وزن حداقل چهار تا پنج برابر وزن سر نيرو به مهره‌هاي گردن وارد مي کند.وي با ذکر مثالي افزود: هنگامي که سر روي گردن حدود 15 درجه به جلو خم مي‌شود، وزن سر و فشاري که روي مهره‌هاي گردن وارد مي‌شود، حدود 12 کيلوگرم است.

به دليل اينکه محور گردن به جلو خم مي‌شود و ما اين وزن را به صورت عمودي روي مهره‌ها احساس نمي‌کنيم.اين فوق‌تخصص درد ادامه داد: حال اگر سر به جلوتر خم شود، آن حالتي که ما به طور معمول از گوشي موبايل استفاده مي کنيم، حدود 60 درجه سر از محور صفر به جلو خم مي‌شود که در اين حالت فشاري که روي ستون فقرات گردن وارد مي‌شود، تا 27 کيلوگرم اضافه مي‌شود، به عبارتي اين فشار تقريبا حدود شش برابر وزن اصلي سر مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه، هر 5 درجه خم کردن گردن، آسيب گردن را به صورت تصاعدي افزايش مي‌دهد، افزود: البته در مراحل ابتدايي اين حرکت ناصحيح، عضلات فشار ابتدايي وزن سر را که رو به جلو خم شده را مي‌گيرند و به طور طبيعي تداوم اين روند باعث سفت شدن عضلات ناحيه گردن مي‌شود و انقباض و اسپاسم‌هاي ناحيه گردن ايجاد مي کند و اين نخستين علامتي است که بيماران مبتلا به فتق ديسک گردن ناشي از استفاده غلط از گوشي همراه به کلينيک‌هاي درد مراجعه مي‌کنند.

آسيب به ديسک‌هاي ستون فقرات

اين فوق‌تخصص درد با تاکيد بر اينکه، تکرار استفاده ناصحيح از گوشي هاي همراه يا تبلت در ساعات زياد شبانه روز مي تواند بسيار مشکل آفرين باشد، گفت:فرم نادرست سر به منظور استفاده از موبايل به تدريج لبه‌هاي مهره گردن را دچار ساييدگي مي کند و به ديسک‌هاي ستون فقرات گردن آسيب وارد مي‌کند.

حيدريان افزود: در نتيجه در مراحل بعدي ما مواجه مي شويم با بيماران مبتلا به آرتروز ستون فقرات و التهاب مفصل بين مهره اي ستون فقرات که در اين مرحله دردهاي بيماران متفاوت مي‌شود.وي ادامه داد: اين بيماران دچار خشکي گردن و همچنين دچار سردردهاي ناشي از درگيري مهره‌اي ستون فقرات شده و در مراحل شديدتر دچار فتق يا بيرون‌زدگي ديسک مي شوند که اين روند منجر به انتقال دردهاي عصبي روي گردن به دست‌ها مي‌شود.اين فوق‌تخصص درد ادامه داد: در اين حالت بيماران به تدريج در گردن سپس در شانه و بازو احساس درد و بي‌حسي مي‌کنند که اين نشان مي‌دهد که ديسکي روي عصب گردن فشار وارد مي‌کند.

بيماري سندروم گردن پيامکي

حيدريان با بيان اينکه، به دليل شيوع دردهاي مربوط به ستون فقرات گردن که به دنبال استفاده غيرصحيح از موبايل و تبلت ايجاد مي شود، گفت: در علم پزشکي يک بيماري را به نام سندروم گردن پيامکي نام‌گذاري کرده‌اند.وي افزود: در واقع در اين وضعيت در طولاني‌مدت به ستون فقرات و نخاع فرد اختلال و آسيب وارد و مشکلاتي ايجاد مي کند، به طوريکه گردن بيمار در اثر استفاده طولاني بيمار از گوشي به سمت جلو آمده است.حيدريان تصريح کرد: از نشانه‌هاي اين بيماري اين است که فرد گاها دچار سردردهاي مزمن شده و حتي در بخش‌هاي بالاي کمر و شانه‌ها نيز احساس درد مي‌کند.

سندروم تونل کارپال

اين فوق تخصص درد همچنين با بيان اينکه، مراجعات زياد به کلينيک هاي درد نشان داده است که استفاده از موبايل جدا از ناحيه گردن مي تواند مشکلات ديگري را نيز ايجاد کند، تصريح کرد: گرفتن طولاني مدت موبايل در دست مي‌تواند سندروم درگيري تحت عنوان تونل کارپال ايجاد کندکه التهاب در تونل مچ دست را به دنبال دارد و دست بيمار دچار گزگز و درد در ناحيه انگشتان مي‌شود.به گفته حيدريان، مچ دست از چندين استخوان کوچک تشکيل شده که در مجموع به آنها استخوان‌هاي کارپال گفته مي‌شود. استخوان‌هاي کارپال بواسطه رباط‌ها و بافت‌هاي همبند نيرومندي به نام فلکسور رتيناکولوم به يکديگر متصل شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو