پارافین تراپی چطور انجام می شود؟ و استفاده از آن چه مزایا و مضراتی دارد؟

پارافین تراپی چطور انجام می شود؟ و استفاده از آن چه مزایا و مضراتی دارد؟


منبع: آرگا

141

1399/8/5

09:10


توجه داشته باشید که پارافین تراپی در واقع روش طبی و درمانی جهت بهبود سطوح پوست می باشد که از گذشته های بسیار دور مورد استفاده عموم مردم بوده و در این مطلب سعی داریم شما را با توضیحات بیشتری در مورد این راهکار درمانی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

پارافین تراپی چطور انجام می شود؟ و استفاده از آن چه مزایا و مضراتی دارد؟

به طور کلی پارافین همان ماده بی رنگ، جامد و سفیدی است که از هیدروکربن های اشباع شده ساخته می شود و اغلب در مراکز ماساژ، اسیا و سالن های مراقبت از پوست برای درمان و بهبود پوسته پوسته شدن دست و پا استفاده می شود. پارافین تراپی ؛این روش درمانی از آنحایی که بی بو و بی رنگ می باشد و در روند انجام کسی را اذیت نمی کند طرفداران زیادی پیدا کرده است.

آشنایی با پارافین تراپی

جالب است بدانید که این روش درمانی از زمان امپراطوری روم تا به حال در بخش های پزشکی به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به منظور پاک کردن منافذ پوست، کاهش چیک و چروک های پوستی، جوانسازی سطوح پوست و مرطوب کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این فرآیند در واقع بخشی از روش زیبایی محسوب می شود که مانند ماسک بر روی صورت دارای تاثیر است. پارافین تراپی در واقع یک کار تخصصی می باشد و نیاز به مهارت زیادی دارد که به همین خاطر بهتر است برای انجام این روش به متخصصین مراجعه نمایید. به طور کلی در این روش از پارافین گرم بر روی پوست شما استفاده می شود تا با تاثیر حرارت بر روی لایه های زیرین پوست کلاژن های موجود در عمق پوست تحریک و فعال شوند. علاوه بر این ها پارافین باعث باز شدن منافذ پوستی می شود و کمک می کند تا پوست تنفس عمیق تری داشته باشد به همین دلیل است که به پارافین تراپی روش عمیق لایه برداری پوست نیز گفته می شود.

چگونگی انجام پارافین تراپی

وسایل مورد نیاز برای پارافین درمانی:

توجه داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید یک لایه برداری قوی برای پوست خود تهیه کنید باید از وسایلی که در ادامه بیان شده اند استفاده نمایید:

پارافین بهداشتی

دستگاه پارافین برای حرارت دادن مواد

روغن گیاهی یا مرطوب کننده دست

حوله برای گرم نگه داشتن ناحیه مد نظر

پارچه یا ورقه های محافظ

دستکش

وسایل مورد نیاز برای پارافین درمانی

دستورالعمل انجام پارافین درمانی:

بهتر است بدانید که انجام این روش درمانی معمولا در سه مرحله انجام می شود که برای آشنایی بیشتر با هر مرحله آن را به صورت کاملا مجزا بیان کرده ایم:

مرحله اول:

توجه داشته باشید که در این مرحله باید با استفاده از محلول های پاک کننده صورت خود را از مواد آرایشی و هر نوع آلودگی و چربی پاک کنید. سپس با استفاده از مواد بهداشتی صددرصد استاندارد سطوح پوست را تمیز و ضد عفونی نمایید تا برای انجام پارافین آماده شود. لازم است که برای بالا بردن تمرکز و رفع هر مزاحمتی موهای خود را با کلاه مخصوص روی سرتان فیکس کنید. در ادامه با استفاده از یک کرم مرطوب کننده تمام قسمت های صورت، گردن، پیشانی، بینی و چانه را کامل بپوشانید و عمل ماساژ صورت را به مدت زمان چند دقیقه انجام دهید.

مراحل انجام پارافین درمانی

مرحله دوم:

در این مرحله همانطور که در مرحله پیش بیان شد بایستی یک لایه ی محافظ بر روی پوست خود قرار دهید تا از خطر سوختگی و ایجاد حساسیت دور باشید. به طور کلی لایه محافظ شامل یک پارچه ضخیم است که چشم ها، دهان و بینی فرد خارج از آن قرار بگیرد که در طی فرآیند انجام لایه برداری فرد قادر به تکلم، تنفس و پلک زدن باشد و در حین انجام آن ها دچار مشکل نشود. البته که متخصصان توصیه می کنند بهتر است فرد در حین انجام لایه برداری به استراحت و ریلکس کردن مشغول باشد. حال بایستی با روشن کردن دستگاه مخصوص پارافین و انجام تست حرارت با استفاده از یک قلم بزرگ پارافین تست شده را بر روی پارچه ی محافظ بمالید تا تمام قسمت ها زیر لایه ای از پارافین قرار بگیرند. سپس پس از گذشت ده دقیقه الی یک ربع پارافین خود را خواهد گرفت و تاثیر مطلوبش بر روی پوست را مشاهده خواهید کرد.

دستورالعمل انجام پارافین تراپی

مرحله سوم:

بهتر است بدانید که در مرحله پایانی باید با آرامش کامل لایه ی محافظ از روی سطوح پوست برداشته شود و با روغن های گیاهی معطر به ماساژ آن بپردازید تا با رفع خشکی موجود در پوست رطوبت از دست داده را به پوستتان برگردانید.

مرحله آخر پارافین درمانی

مزیت های استفاده از پارافین:

جالب است بدانید که پارافین تراپی در واقع علاوه بر ایجاد لطافت در پوست دست دارای خواص دیگری نیز می باشد که شامل ایجاد روشنی در پوست دست بوده و به دلیل خاصیت لایه برداری که دارد می تواند در از بین بردن لایه مرده سطح پوست کمک شایانی بکند. همچنین قابلیت این را دارد که جریان خون را در موضع افزایش داده و به تحریک کلاژن سازی در پوست این ناحیه بپردازد. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که انجام درمان پارافین تراپی در واقع در فواصل توصیه شده از جمله استفاده از پارافین به منظور مراقبت از پوست در زمستان توسط متخصصین می تواند برای پوست خاصیت جوان کنندگی داشته باشد و به مراتب روند پیری پوست را به تعویض بیندازد. همچنین انجام این روش درمانی می تواند عضلات و مفاصل خشک این ناحیه را ریلکس کرده و بدین ترتیب می تواند در افزایش دامنه حرکات مفاصل مچ و انگشتان نیز مفید و موثر عمل کند.

مزیت های استفاده از پارافین در مانی

عوارض جانبی پارافین:

توجه داشته باشید که اگرچه پارافین تراپی جهت نرم کردن و رطوبت رسانی به پوست در نواحی مختف بدن از جمله صورت، پا، بدن و صورت در مراکز اسپا و سالن های زیبایی استفاده می شود اما بهتر است بدانید که استشمام و خوردن این ماده می تواند مشکلاتی نظیر استفراغ، سردرد، حالت تهوع و آودگی بنزنی برای شما ایجاد کند. آلودگی بنزنی در واقع می تواند منجر به سرطان ریه هم بشود اما استعمال موضعی پارافین ظاهرا عوارض جانبی چندان شدیدی ندارد و در ادامه سعی داریم به بیان برخی از عوارض جانبی که ممکن است در طول استفاده از روش پارافین تراپی بروز کند بپردازیم:

به طور کلی پارافین در دمایی پایین تر از دمای طبیعی رایج در اتاق آب خواهد شد یعنی پوست بدن در برخورد با آن دچار تاول یا سوختگی نمی شود اما اگر دارای پوستی حساس هستید ممکن است گرمای پارافین کمی پوستتان را تحریک کند و باعث ایجاد برآمدگی های قرمزرنگی روی آن شود. توجه داشته باشید که این برآمدگی های قرمز اغلب بر روی گردن، صورت یا کمر رخ می دهند. توصیه می شود اگر دارای پوست حساس یا زخم بازی روی پوست خود می باشید استفاده از پارافین را کنار بگذارید زیرا این ماده جز فرآورده های نفتی محسوب می شود و ممکن است موجب التهاب و ناراحتی پوستتان شود.

عوارض انجام پارافین درمانی

همچنین بهتر است بدانید که انجام پارافین تراپی برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند یا به بیماری هایی از جمله واریس یا دیابت دچار هستند اصلا توصیه نمی شود زیرا این روش درمانی برای آن ها موجب بروز حس هایی غیر عادی و به مراتب تضعیف گردش خون خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر این روش درمانی را در فضای خانه انجام می دهید مراقب باشید تا پارافین را خیلی داغ نکنید زیرا باعث آتش سوزی خواهد شد و به همین خاطر بهتر است دمای مواد از ۵۰ درجه سانتی گراد بیشتر نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو