پسوریازیس ناخن چیست؟ همه چیز درباره پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن چیست؟ همه چیز درباره پسوریازیس ناخن


منبع: زیبامون

196

1399/8/5

12:04


در این بخش از زیبامون به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با پسوریازیس ناخن بدانید؛ از علائم و نشانه‌ها تا روشهای مراقبتی و درمانی اشاره کردیم.

پسوریازیس ناخن چیست؟ همه چیز درباره پسوریازیس ناخن

پسوربازیس ناخن (Nail psoriasis) یکی از مشکلات مربوط به ناخن‌هاست که میتونه منجر به ایجاد تغییراتی در ناخن دست و پا بشه و رنگ یا بستر طبیعی ناخن رو دچار تغییر کنه.

علائم ناشی از پسوریازیس ناخن نه تنها زیبایی و سلامت ناخنها رو از بین میبره بلکه میتونه تاثیر جسمی و عاطفی بر روی فرد داشته باشه و کیفیت زندگی او رو تحت تاثیر قرار بده. اگرچه ممکنه درمان و از بین بردن پسوریازیس ناخن کمی زمانبر باشه اما خوشبختانه روشهای درمانی و موثری برای این مشکل وجود داره که میتونید از این روشها برای درمان این مشکل استفاده نمایید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با بهترین روشهای درمانی برای پسوریازیس ناخن آشنا بشید.

 

پسوریازیس ناخن چیست؟

پسوریازیس ناخن یکی از بیماریهای مزمن مربوط به سیستم ایمنی بدن هست که ممکنه علائم خفیف تا شدیدی رو در هر فرد ایجاد کنه. پسوریازیس ناخن، باعث تغییر شکل ناخنهای دست و پا میشه و این تغییر شکل با ضخیم شدن ناخن و ایجاد حفره‌های ریز و سوزنی و همچنین تغییر رنگ ناخنها همراه هست و باعث شکننده شدن و آسیب به ناخنها هم میشه.

 

حتما بخوانید: اشتباهاتی که باعث خراب شدن ناخن ها می شوند

 

علائم پسوریازیس ناخن دست و پا

اگر هر کدام از این علائم رو بر روی ناخنهای دست و پای خود مشاهده کردید باید بدونید که پسوریازیس ناخن مبتلا شدید و لازمه اقداماتی رو برای درمان این مشکل انجام بدید. برخی از علائم پسوریازیس ناخن دست و پا عبارتند از:

 

1. تغییر رنگ ناخن

پسوریازیس ناخن باعث تغییر رنگ ناخنها به رنگ سبز، زرد یا قهوه‌ای میشه و همچنین ممکنه در زیر ناخنها لکه‌های کوچکی به رنگ قرمز یا سفید هم به وجود بیاد.

 

2. ایجاد حفره‌های ریز یا شیار روی سطح ناخن

صفحه ناخن دارای سطح سفت و محکمی هست که قسمت بالای ناخن رو تشکیل میده و از کراتین ساخته شده است. پسوریازیس ناخن باعث از بین رفتن سلولهای صفحه ناخن شده و منجر به ایجاد حفره‌های ریز بر روی ناخن میشه و این حفره‌های کوچک برجستگی‌ و فرورفتگی‌های ریزی رو بر روی سطح ناخن به وجود میارن و به اصلاح باعث نقطه نقطه شدن ناخن میشه.

تعداد این حفره‌ها بر روی ناخن در فردی با فرد دیگه متفاوت هست. مثلا ممکنه برای یک فرد فقط یک حفره کوچک رو ناخن به وجود بیاد و فرد دیگری شاهد ایجاد ده‌ها حفره ریز بر روی ناخنها باشه.

 

پسوریازیس ناخن

 

3. ضخیم شدن ناخن

افرادی که به پسوریازیس ناخن مبتلا میشن، معمولا ضخامت ناخن در آنها افزایش پیدا میکنه و همچنین ناخنهایی فوق العاده شکننده و ترد خواهند داشت.

 

4. جدا شدن ناخن

پسوریازیس ناخن در ابتدا باعث ایجاد لکه زرد یا سفید رنگ در نوک ناخن میشه و این تغییر رنگ در نهایت تا کوتیکول ناخن ادامه پیدا میکنه و میتونه منجر به شل شدن و جدا شدن ناخن از بستر ناخن بشه. در این مواقع، باکتری‌ها می‌تونن به فضای زیر ناخن وارد شده و باعث ایجاد عفونت شوند و کل ناخن را به یک رنگ تیره تبدیل کنند.

 

5. جمع شدن مواد اضافی زیر ناخن

در اثر ابتلا به پسوریازیس ناخن، مواد گچی و سفیدی در زیر ناخنها جمع میشن و جدا کردن این مواد اضافی از روی پوست و زیر ناخن‌ها خیلی دردناک خواهد بود.

 

جمع شدن مواد اضافی زیر ناخن

 

درمان پسوریازیس ناخن 

درمان پسوریازیس ناخن ممکنه کمی سخت و زمانبر باشه؛ زیرا این مشکل به همراه رشد کردن ناخنها افزایش پیدا میکنه. در ادامه تعدادی از بهترین روشهای درمانی برای پسوریازیس ناخن رو معرفی کردیم:

 

1. استفاده از داروهای موضعی برای درمان پسوریازیس ناخن

کورتیکواستروئیدهای موضعی (Topical corticosteroids) یک درمان رایج پسوریازیس ناخن هستند. این دارو موضعی به شکلهای پماد، کرم، امولوسیون و لاک ناخن در دسترس هست و باید روزی یک یا دوبار مورد استفاده قرار بدید.

اما اگر پسوریازیس ناخن با ضخیم شدن ناخن، ایجاد شیار روی ناخن و جدا شدن ناخن از بستر ناخن همراه باشه میتونید از تزریق کورتیکواستروئید (Corticosteroid injections)استفاده کنید.

کلسی پوتریول (Calcipotriol)، کلسیپوترین (calcipotriene) و کلسی تریول (calcitriol) از جمله داروهای مشتق شده از ویتامین D هستند که معمولا برای درمان پسوریازیس ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این داروهای موضعی به کاهش التهاب و کاهش سرعت تولید سلولهای پوستی کمک میکنند و در کاهش تجمع سلولهای پوستی در زیر ناخن و برطرف کردن ضخامت ناخن نیز موثر خواهند بود.

 

2. داروهای خوراکی و تزریقی برای درمان پسوریازیس ناخن

داروهای سیستمتیک مانند سیکلوسپورین (cyclosporine)، متوترکسات (methotrexate)، آپرمیلاست (apremilast) و رتینوئیدها (retinoids) از جمله داروهایی هستند که به صورت مایع یا قرص یا داروی تزریقی در دسترس بوده و میتونید با تجویز پزشک برای درمان پسوریازیس ناخن مورد استفاده قرار بدید. 

این داروها در سراسر بدن، تاثیر خوبی در پاکسازی پوست و ناخن داشته و برای درمان پسوریازیس متوسط تا شدید تجویز میشن. برخی از این داروها، پاسخ سیستم ایمنی بدن که بیش از حد فعال شده رو کاهش میدن و از این طریق از ایجاد پسوریازیس جلوگیری کرده و در درمان این مشکل موثر خواهند بود.

 

ناخن دارای پسوریازیس

 

3. فتوتراپی برای درمان پسوریازیس ناخن

در روش فتوتراپی (Phototherapy) قسمتهایی از پوست که دچار پسوریازیس شده توسط اشعه ماورا بنفش خورشید، یک واحد فتوتراپی در خانه یا کلینیک با لیزر یا کُند کردن رشد سلولهای پوستی با نور تحت درمان قرار میگریند.

برای پسیوریازیس ناخن این روش درمانی PUVA نامیده میشه. برای شروع درمان ابتدا باید دستهاتون رو خیس کنید و یا دارویی به نام پسورالن (psoralen) مصرف کنید. سپس در معرض نور UVA قرار می‌گیرید. این روش درمانی معمولا برای درمان تغییر رنگ ناخن و جدا شدن ناخن از بستر ناخن موثر هست.

 

4. درمان پسوریازیس ناخن با لیزر

لیزر درمانی هم یکی دیگه از روشهای درمانی مفید برای پسوریازیس ناخن هست. به نوع لیزری که برای درمان پسوریازیس ناخن استفاده میشه، لیزر پالسی رنگی (pulsed dye laser) یا PDL گفته میشه.

در این روش، رگهای خونی زیر پوست با پرتو نور مورد هدف قرار می‌گیرند و از این طریق، شدت پسوریازیس ناخن رو کاهش خواهند داد.

 

حتما بخوانید: مدل و فرم ناخن مناسب با دستهای شما کدام است؟ + عکس

 

درمان خانگی برای پسوریازیس ناخن

روشهای خانگی و طبیعی هم میتونن در کاهش علائم و درمان پسوریازیس ناخن موثر باشند که برخی از این درمانهای خانگی رو در ادامه معرفی کردیم:

 

1. مراقبت درست و مناسب از ناخن

برای جلوگیری از ایجاد پسوریازیس ناخن باید مراقبت خیلی خوبی از ناخنهاتون داشته باشید و همیشه ناخنهاتون رو کوتاه و مرتب نگه دارید. لبه‌های ناخن رو صاف کنید، هنگام شستن ظرف و استفاده از مواد شیمیایی دستکش بپوشید و به هیچ عنوان به طور مداوم ناخنها رو با لاک پوشش ندید و هر از گاهی اجازه بدید تا ناخنها به شکل طبیعی باشند و نفس بکشند.

 

2. روغن نارگیل برای درمان پسوریازیس ناخن

مرطوب کردن ناخن و کوتیکول ناخن یکی از بهترین روشها برای درمان پسوریازیس ناخن و جلوگیری از ایجاد این مشکل هست. روغن نارگیل دارای اسید چرب زنجیره‌ای هست و به عنوان یک ضد قارچ طبیعی برای ناخن عمل میکنه و یک مرطوب کننده عالی برای ناخن محسوب میشه.

 

حتما بخوانید: روغن کوتیکول چیست؟ خواص ترمیم کننده و نرم کنندگی ناخن

 

3. گلیسیرین برای درمان پسوریازیس ناخن

گلیسیرین نیز یک مرطوب کننده عالی برای ناخن هست و تاثیر خوبی در مرطوب نگه داشتن ناخن آسیب دیده و پوست اطراف آن دارد و این رطوبت رو چندین ساعت روی ناخن حفظ میکنه. برای استفاده از این روش باید ناخنهاتون رو با ترکیب مساوی از آب و گلیسیرین مرطوب کنید و بعد از چند ساعت شستشو بدید.

 

4. آلوئه ورا درمان خانگی پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن معمولا منجر به خشکی و شکنندگی ناخن میشه و میتونید این مشکل رو با آلوئه ورا برطرف کنید. ژل آلوئه ورا رطوبت پوست رو تامین میکنه و مانع از ترک خوردن و قرمز شدن بستر ناخن میشه. برای استفاده از این روش فقط کافیه مقداری ژل آلوئه ورا تازه رو 3 تا 4 بار در روز، بر روی ناخن ماساژ بدید.

 

5. روغن درخت چای برای درمان پسوریازیس ناخن

عفونت قارچی ناخن یکی از عوارض شایع پسوریازیس ناخن هست که میتونید برای کاهش خطر ابتلا به چنین عفونتهایی از روغن درخت چای استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید چند قطره روغن درخت چای رودرون یک کاسه آب گرم بریزید و ناخنها رو به مدت 15 دقیقه درون این آب قرار بدید. اینکار رو هر روز تکرار کنید.

 

6. سرکه سیب برای درمان پسوریازیس ناخن

سرکه سیب تاثیر خوبی در تعادل PH پوست داره و از عفونتهای قارچی جلوگیری میکنه. علاوه براین، از گسترش عفونت جلوگیری میکنه و علائم رو از بین میبره. برای استفاده از این روش باید یک قاشق سرکه سیب طبیعی رو با یک لیوان آب مخلوط کنید و دوبار بنوشید و یا اینکه یک لیوان سرکه سیب رو با سه لیوان آب ولرم مخلوط کنید و ناخنها رو 10 تا 15 دقیقه درون این ترکیب قرار بدید. 

 

درمان خانگی پسوریازیس ناخن

 

حتما بخوانید: تقویت ناخن ها با 4 دستور خانگی و ساده

 

تفاوت قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن

قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن از جمله مشکلات رایجی هستند که ممکنه برای ناخن به وجود بیان. اگرچه ممکنه این مشکلات دارای نشانه‌های شبیه به هم باشند اما تفاوتهای زیادی بین قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن وجود داره که در ادامه توضیح داده‌ایم:

 

علائم و نشانه‌های قارچ ناخن

علائم و نشانه‌های پسوریازیس ناخن

ایجاد حفره، ضخیم شدن یا تغییر شکل ناخن

ایجاد حفره، ضخیم شدن یا تغییر شکل ناخن

تیره شدن رنگ ناخن

زرد یا قهوه‌ای شدن رنگ ناخن

کجی و خمیدگی پیش‌رونده در ناخن

ایجاد شکاف و جدا شدن ناخن از بستر ناخن

شکننده و کِدر شدن ناخن

تجمع مواد گچی و سفید رنگ در زیر ناخن

ایجاد بوی بد در ناخن

ایجاد حساسیت و درد هنگام تمیز کردن زیر ناخن

 

 

نکاتی برای پیشگیری از پسوریازیس ناخن

 

  • همیشه ناخنهاتون رو کوتاه نگه دارید تا از آسیب دیدگی یا جدا شدن ناخن از بستر ناخن جلوگیری بشه. کوتاه نگه داشتن ناخن مانع از تجمع پوست اضافی در زیر ناخن نیز خواهد شد.

 

  • ناخنها و پوست اطراف رو با دندان جدا نکنید و به کوتیکول ناخن آسیب وارد نکنید. این صدمات میتونن زمینه رو برای ایجاد پسوریازیس ناخن فراهم کنند.

 

  • هنگام ظرف شستن، ورزش کردن، باغبانی یا هر فعالیت دیگری که از دستها استفاده میشه، حتما از دستکش مناسبی برای محافظت از دستها استفاده کنید.

 

  • از کرم مرطوب کننده و مخصوص برای کوتیکول ناخن استفاده کنید. این کار میتونه به جلوگیری از ترک خوردن و شکستن ناخنها کمک کنه.

 

  • از تمیز کردن ناخن با براش ناخن یا اجسام تیز خودداری کنید. زیرا اینکار میتونه منجر به جدا شدن ناخن تز بستر ناخن بشه.

 

سخن آخر

پسوریازیس ناخن یکی از مشکلاتی هست که برای ناخنها به وجود میاد و علاوه بر اینکه ظاهر ناخنها رو تحت تاثیر قرار میده، مشکلات مختلفی رو هم برای ناخن به وجود میاره که معمولا این مشکلات دردناک بوده و در موارد شدید ممکنه باعث جدا شدن ناخن از بستر ناخن بشه.

روشهای درمانی مختلفی برای این مشکل وجود داره اما اگر احساس کردید این روشهای درمانی تاثیری بر روی بهبود پسوریازیس ناخن ندارند و علائم این مشکل هر روز بدتر میشه، لازمه حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا بهترین و موثرترین روش درمانی براتون تجویز بشه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو