هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است؟

64

1399/8/5

15:10


رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است که توسط گونه ای از ویروس ها ایجاد می شود و هپاتیت عفونی نیز نام دارد.

هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است؟

به گزارش بهداشت نیوز، فیض اله برزگر افزود: هپاتیت A شایعترین شکل هپاتیت ویروسی در جهان است که موارد خفیف این نوع هپاتیت به درمان نیاز ندارند و اکثر افراد آلوده، به طور کامل بدون آسیب دائمی کبد بهبود می یابند.
 
وی عنوان کرد: هپاتیت A بوسیله یک ویروس آلوده به سلول های کبدی ایجاد و باعث التهاب می شود که این التهاب بر عملکرد کبد تاثیر می گذارد.
 
برزگر با اشاره به گسترش ویروس هپاتیت A گفت: این نوع هپاتیت از مواد غذایی آلوده، آب، تماس نزدیک با یک فرد و یا جسم آلوده به ویروس منتقل می شود.
 
وی اظهار داشت: میزان شیوع این هپاتیت، ارتباط مستقیمی با سطح بهداشت جامعه دارد و کودکان به عنوان مخزن اصلی و منبع اصلی این ویروس در جامعه مطرح هستند.
 
برزگر سپس به علائم و نشانه های ابتلا به هپاتیت A اشاره کرد و گفت: اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بـر بیماری ندارند و بیماری آن هـا با انجام آزمایشات روتین مشخص می شود، در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد.
 
وی ادامه داد: خستگی، تهوع و استفراغ ناگهانی، درد یا ناراحتی شکمی به ویژه در سمت راست بالا و سمت راست پایین (ناحیه قرار گیری کبد)، از دست دادن اشتها، تب، ادرار تیره، خارش شدید، مدفوع رنگی و زردی (زرد شدن پوست و چشم) از علائم و نشانه های رایج ابتلا به بیماری هپاتیت A است.
 
برزگر خاطرنشان کرد: این علائم ممکن است نسبتا خفیف و در عرض چند هفته از بین بروند، با این حال، گاهی اوقات عفونت هپاتیت A  موجب بیماری شدید می شود که چند ماه به طول می انجامد.
 
وی درخصوص روش های پیشگیری  از ابتلا به بیماری هپاتیت A بیان کرد: رعایت بهداشت، استفاده از غذا و آب سالم و ایمن سازی بدن (مانند واکسینه کردن بدن) موثرترین روش ها برای عدم ابتلا به این بیماری هستند.
 
برزگر یادآور شد: اگر ذخایر کافی آب سالم وجود داشته باشد، فاضلاب به خوبی جمع آوری و بهداشت شخصی مانند شستن مرتب دست ها قبل و بعد از دست شویی رعایت شود، شیوع بیماری هپاتیت A کاهش پیدا می کند به همین دلیل رعایت بهداشت شخصی از مهم ترین مسائلی است که هر فرد باید به آن توجه داشته باشد.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو