این پژوهش توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شکایات شایع در تماس‌گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است.

به گزارش جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در متن این مقاله آمده است:بیشترین گروه خدمت‌گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی زنان متأهل در بازه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده اند نتایج مقاله نشان داد۶۵/۸ درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند. میانگین سن تماس‌گیرندگان ۴۴/۱۴ سال بوده است. ۷۷/۷ درصد متأهل بوده‌اند. ۴۱/۵ درصد از تماس‌گیرندگان بدون داشتن علائم، ترس و اضطراب از ابتلا به کرونا داشتند. و ۲۶/۶ درصد اضطرابشان به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه‌یک بود که در حال حاضر سالم بودند. در ۸/۵ درصد اضطراب، ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود.

این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد ۱۹۷۸ تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس چک‌لیست ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.

گفتنی است: این مقاله توسط فرج حسینیان سراجه‌لو، رزا راشدی، هاله فاتح، حمیدرضا شهبازپور، بهاره کاشانی موحد نگارش شده و در مجله «علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» منتشر شده است.