فرق فن کویل با یونیت هیتر

منبع: نوداد

85

1399/8/5

15:39


در این نوشتار از مجله دماپویا به تفاوت فن کویل با یونیت هیترخواهیم پرداخت. به کمک سیستم های گرمایشی و سرمایشی می توان در تمامی روزهای سال هوای مطلوبی در فضای داخلی ایجاد کرد، و به این ترتیب رفاه و آسایش ساکنین را تامین کرد. با توجه به اهمیت و نیاز دمایی در ساختمان های مختلف تجهیزات و وسایل متعددی طراحی و ساخته شده که هریک عملکرد خاص خود را دارند. افرادی که به دنبال خرید تجهیزات سرمایشی و یا گرمایشی هستند، اغلب تمایل به خرید سیستمی با بازدهی بالا و در عین حال کم مصرف دارند. همچنین علاوه بر این موارد از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. به همین جهت پیش از خرید لازم است با نحوه عملکرد، ساختار و نوع سیستم آشنایی داشته باشیم که از این راه بتوان متناسب با نیاز و موقعیت ساختمان خریدی منطقی و مناسب را تجربه کنید. دو مورد از پرکاربردترین سیستم های گرمایشی که در تاسیسات ساختمان به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرند می توان به فن کویل و یونیت هیتر اشاره کرد. از دیگر سیستم های گرمایشی پرکاربرد می توان هیتر را نام برد که طبقق تازه ترین تکنولوژی های روز دنیا طراحی و ساخته شده اند. 

برای بیان تفاوت فن کویل با یونیت هیترنخست خوب است نگاهی به طریقه ی کار هریک از این سیستم ها داشته باشیم. فن کویل همان گونه که از نامش می توان متوجه شد از یک یونیت تهیه شده است که درون آن لوله ها به صورت مارپیچ یا همان کویل و فن دمنده تعبیه شده است. طریقه ی تامین گرمایش فن کویل به این صورت است که با اتصال به منبع گرمایشی از قبیل پکیج و یا موتورخانه آبگرم مورد نیاز مدار را تامین می کند. با روشن شدن دستگاه فن یا پروانه شروع بکار می کند و با دمیدن از روی کویل هوای گرم ایجاد شده را به سمت دریچه های خروجی منتقل می نماید. این سری از سیستم های گرمایشی همچنین قابلیت تامین هوای سرد را هم دارند، به این صورت که با اتصال به چیلر آب سرد مورد نیاز مدار را تامین می کند.

اساس کار و ساختار یونیت هیتر نیز به این شکل است که از تعدادی لوله پره دار، پروانه و فن دمنده تهیه شده است. این سری از سیستم ها نیز دارای قابلیت عملکرد سرمایش و گرمایش اند. نحوه تامین گرمای محیط نیز در یونیت هیتر به این نحو است که با اتصال به پکیج و یا موتورخانه آبگرم و یا بخار مورد نیاز مدار تامین می شود. با روشن شدن دستگاه و جریان آبگرم درون کویل، هوای گرم ایجاد شده به سمت دریچه های خروجی منتقل می شود. این تجهیزات قابلیت عملکرد سرمایشی نیز دارند که از طریق اتصال به چیلر وظیفه ی تامین آبسرد مورد نیاز را ایفا می کند. با توجه به آنچه که تاکنون مورد بررسی قرار گرفت این دو سیستم عملکردی کاملا یکسان و مشابهی به یکدیگر دارند. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد موقعیت نصب، نوع ظرفیت، مدل و دیگر معیارهایی است که موجب ایجاد تفاوت در این سیستم ها شده است، که در ادامه به تفاوت فن کویل با یونیت هیتر اشاره خواهیم پرداخت.

و البته شما عزیزان می توانید در مورد بهترین مارک های فن کویل نیز در مقاله ای جداگانه که در مجله دما پویا قرار دارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

2 تفاوت فرق اصلی بین فن کویل با یونیت هیتر

به منظور بررسی تفاوت فن کویل با یونیت هیتر به صورت کلی به ساختار و نحوه عملکرد هریک از این سیستم ها پرداخته ایم. پس از اطلاع از ساختار یونیت هیتر و فن کویل، بهتر است طریقه ی تامین گرمایش و سرمایش توسط این تجهیزات بررسی شود. سوال اینجاست که فرق فن کویل با یونیت هیتر در چیست، و کدام یک می تواند مناسب ترین دستگاه برای فضای موردنظر شما است. برای پاسخ دادن به این سوال به عمده ی تفاوت های این دو سیستم خواهیم پرداخت.

تفاوت در توان گرمایشی و سرمایشی

 توان گرمایش و سرمایش این دو دستگاه از مهمترین فرق فن کویل و یونیت هیتر است. یونیت هیتر به نوعی طراحی و ساخته شده که قابلیت پرتاب باد پرقدرت تری نسبت به فن کویل دارد، و در واحد زمان حجم مشخصی از هوا را به فضای اتاق منتقل می نماید. با در نظر گرفتن این امر به طور عمده در فضاهایی با متراژ بالاتر و مکان هایی که سقف مرتفی دارند، یونیت هیتر بیشترین کاربرد را دارد. همچنین در فضاهایی نظیر نمایشگاه ها، کارخانه ها، سالن های ورزشی، ، واحد های تولیدی و کارگاه های صنعتی به منظور تامین هوایی دلخواه می توان از یونیت هیتر استفاده کرد. عمده کاربرد فن کویل هم در ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری است؛ در این مکان ها عمدتا ارتفاع سقف کوتاهتر است. بنابراین توان حرارتی از عمده تفاوت فن کویل با یونیت هیتر است.

تفاوت در عملکرد سرمایشی و گرمایشی

قابلیت عملکرد گرمایشی و سرمایشی از دیگر موارد تفاوت فن کویل با یونیت هیتر است.. همان گونه که ذکر شد از فن کویل ها به منظور تامین هوای گرم و یا سرد استفاده می شوند، با توجه به همین امر دارای دو کویل آبگرم و آب سرد هستند؛ علی رغم اینکه معمولا از یونیت هیترها به منظور تامین هوای گرم استفاده می شود، در برخی موارد و با توجه به خواست خریدار کویل آبسرد نیز در آنها تعبیه می شود. به این ترتیب در سالن ها و سوله های بزرگ که از یونیت هیتر برای تامین گرمای محیط بهره مند می شوند، نیاز است که از هواساز و یا سایر سیستم های تهویه مطبوع برای تامین هوای سرد استفاده کرد. بنابراین قابلیت عملکرد سرمایش نیز در این دو سیستم از فرق فن کویل با یونیت هیتر محسوب می شود.

در ادامه توجه شما عزیزان را به مقاله ای در مورد معرفی ارزان ترین فن کویل ها جلب می کنیم.

همچنین شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های سرمایشی اقدام نمایید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو