آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟

آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟


منبع: زیبامون

323

1399/8/5

18:44


در این بخش از زیبامون در رابطه با علت، علائم و روشهای درمانی بیماری لوپوس، اطلاعات مفیدی رو کسب خواهید کرد.

آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟

لوپوس (Lupus) یک بیماری خود ایمنی طولانی مدت هست که در آن سیستم ایمنی بدن بیش فعال شده و به بافت طبیعی و سالم بدن حمله می‌کنه. بیماری لوپوس دارای ماهیت پیچیده‌ای هست و به همین دلیل گاهی اوقات از این بیماری به عنوان یک بیماری 1000 چهره نیز یاد می‌شه!

طبق گزارش بنیاد لوپوس ایالات متحده، سالانه حدود 16000 مورد ابتلای جدید به لوپوس ثبت میشه و حداکثر 1.5 میلیون نفر با این بیماری زندگی می‌کنند. این بنیاد معتقد است که میزان ابتلای زنان به بیماری لوپوس بسیار بیشتر بوده و معمولا در سنین 14 تا 44 سالگی ظاهر میشه.

از زمانی که اعلام شد سلنا گومز (Selena Gomez) در اواخر نوجوانی خود به بیماری لوپوس مبتلا شده است، این بیماری بیشتر از قبل مورد توجه عموم افراد قرار گرفت و میشه گفت از سال 2015 تا کنون، این بیماری بیشتر شناخته شده است.

اگر شما نیز قصد دارید اطلاعات دقیق و کاملی رو در رابطه با بیماری لوپوس کسب کنید و بدونید که آیا بیماری لوپوس خطرناک است یا نه؟ حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید!

 

سلنا گومز و بیماری لوپوس

 

لوپوس چیست؟

لوپوس یکی از بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن هست و زمانی که مردم در رابطه با لوپوس صبحت می‌کنند، معمولا به رایج‌ترین نوع این بیماری یعنی لوپوس اریتماتوی سیستمیک (lupus erythematosus) یا SLE اشاره دارند.

سیستم ایمنی بدن در شرایط معمولی از بدن در برابر عفونتها محافظت میکنه؛ اما زمانی که یک شخص به لوپوس مبتلا میشه، سیستم ایمنی بدن به بافتهای طبیعی و سالم بدن حمله میکنه و منجر به ایجاد آسیب دیدگی و بیماری میشه.

 

حتما بخوانید: علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن

 

علائم بیماری لوپوس در زنان

علائم لوپوس در افراد مختلف، متفاوت هست و میتونه بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذاره. زیرا ممکنه برخی از افراد مبتلا به این بیماری دارای چند علامت باشند اما برخی دیگر از بیماران دارای علائم متعدد و بیشتری هستند. از جمله علائم بیماری لوپوس در زنان و مردان میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • درد مفاصل
  • تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد
  • تورم مفاصل یا آرتروز
  • خستگی مداوم یا شدید
  • بثورات پوستی
  • تورم مچ پا
  • درد در قفسه سینه هنگام تنفس عمیق یا پلورزی (pleurisy)
  • بثورات پروانه‌ای شکل بر روی بینی و گونه‌ها
  • ریزش مو غیر معمولی
  • حساسیت به نور خورشید و سایر نورها
  • تشنج
  • زخم در دهان و بینی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • تورم در پاها و همچنین تورم در زیر چشم
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • سر درد
  • رنگ پریدگی یا کبود شدن انگشتان پا به هنگام سرما و استرس

 

تاثیر بیماری لوپوس در بدن

 

انواع بیماری لوپوس

بیماری لوپوس انواع مختلفی داره که در ادامه به اختصار برخی از انواع این بیماری رو توضیح دادیم:

 

1. لوپوس اریتماتوز سیستمیک 

Systemic lupus erythematosus یا SLE آشناترین نوع بیماری لوپوس هست. این نوع از بیماری لوپوس،یک بیماری سیستمتیک هست یعنی در کل بدن تاثیر گذار هست و ممکنه علائم خفیف یا شدیدی داشته باشه.

این نوع از بیماری لوپوس نسبت به سایر انواع این بیماری شدیدتر هست زیرا میتونه بر روی هریک از اندامهای بدن یا سیستم‌های اندامی اثرگذار باشه. این نوع از بیماری لوپوس میتونه منجر به التهاب در پوست، مفاصل، ریه، کلیه، قلب یا ترکیبی از این موارد بشه. در حالت معمولی فرد هیچ علائمی از این بیماری رو نشون نمیده اما زمانی که بیماری شعله ور و فعال بشه، علائم ان ظاهر خواهند شد.

 

2. لوپوس اریتماتوی دیسکوئید

Discoid lupus erythematosus یا DLE نوعی لوپوس پوستی هست که علائم آن فقط بر روی پوست اثرگذار هست و منجر به ایجاد بثورات پوستی در صورت، گردن و پوست سر میشه.

این بثورات پوستی ممکنه حالت برآمده، ضخیم و پوسته پوسته داشته باشند و باعث ایجاد زخم و جای زخم روی پوست بشن و از چند روز تا چند سال روی پوست وجود داشته باشند و ممکن هست عود کنند.

طبق گفته بنیاد لوپوس امریکا، DLE بر اندامهای داخلی اثرگذار نیست اما حدود 10 درصد از افرادی که به DLE مبتلا میشن ممکنه به SLE هم مبتلا شوند. 

 

3. لوپوس ناشی از دارو

لوپوس ناشی از دارو (Drug-induced lupus)، تقریبا در 10 درصد از افرادی که مبتلا به SLE هستند، به وجود میاد و به دلیل واکنش به برخی از داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری ایجاد میشه. به طور کلی، 80 دارو میتونه منجر به ایجاد لوپوس بشه.

این داروها شامل داروهایی هست که برای درمان تشنج و فشار خون بالا تجویز میشه و همچنین داروهای تیروئید، آنتی بیوتیکها، ضد قارچ‌ها و قرص‌های ضد بارداری هم ممکنه منجر به لوپوس ناشی از دارو بشن.

هیدرالازین (داروی فشار خون)، پروکاینامید (داروی اریتمی قلبی) و ایزونیازید (آنتی بیوتیک درمان سل) از جمله داروهایی هستند که میتونن منجر به ایجاد این نوع از لوپوس بشن و معمولا این بیماری پس از قطع مصرف این داروها از بین خواهد رفت.

 

4. لوپوس نوزادی

معمولا نوزادانی که از مادران مبتلا به SLE متولد میشن، سالم هستند. با این حال، حدود 1 درصد از زنان با آنتی بادی‌های مربوط به لوپوس، ممکنه نوزادی مبتلا به لوپوس نوزادی داشته باشند. این نوزادان در هنگام تولد ممکن هست دارای بثورات پوستی، مشکلات کبدی و تعداد کم سلولهای خونی باشند و حدود 10 درصد از این نوزادان دچار کم خونی نیز هستند.

بثورات پوستی نوزادان معمولا پس از چند هفته از بین میرن اما با این حال برخی از نوزادن ممکنه دارای انسداد قلبی مادرزادی باشند و قلب آنها نتونه به طور طبیعی عمل پمپاژ و ریتمیک رو تنظیم کنه. 

 

تاثیر لوپوس بر روی پوست

 

تشخیص بیماری لوپوس از روی ازمایش خون

تشخیص بیماری لوپوس دشوار هست؛ زیرا این بیماری دارای علائم مبهم بوده و برخلاف سایر بیماریها یک آزمایش مشخص و ویژه نداره که بشه با استفاده از این آزمایش، وجود یا عدم وجود بیماری لوپوس رو تشخیص داد. اما با این حال، پزشکان بعد از معاینات بالینی ممکنه آزمایش خون و ادرار رو برای تشخیص دقیق‌تر این بیماری تجویز کنند. برخی از آزمایشهایی که به تشخیص بیماری لوپوس کمک میکنند عبارتند از:

 

1. آزمایش خون معمولی

معمولا پزشک برای تخیص لوپوس ممکنه در ابتدا  آزمایش خون معمولی یا CBC تجویز کنه. در این آزمایش تعداد و سطح گلبولهای قرمز (RBC)، تعداد گلبولهای سفید (WBC) پلاکتها و سرم خون مشخص میشه. در مواردی که فرد به بیماری لوپوس مبتلا باشه، آزمایش خون ممکنه تعداد کمی از هر کدام از موارد بالا رو نشون بده.

 

2. آزمایش آنتی بادی ضد هسته

Antinuclear Antibody یا ANA گروهی آنتی بادی های پروتئینی هست که به ماده  هسته‌ای سلول واکنش نشون میده و معمولا برای تشخیص بیماری لوپوس تجویز میشه. ANA تقریبا در تمام افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا هستند، فعال بوده و پزشکان از تست ANA به عنوان ابزاری برای غربالگری استفاده می‌کنند.

علاوه بر این مشاهده کردن الگوهای آنتی بادی به پزشکان کمک میکنه نوع خاص بیماری لوپوس رو در بیمار تشخیص داده و از این طریق، بهترین روش درمانی رو مورد استفاده قرار دهند.

مثبت بودن تست ANA به همراه سایر نشانه‌هایی که در بیمار وجود داره به پزشکان در تشخیص بیماری لوپوس کمک میکنه و یک نشانه قوی برای وجود لوپوس در بدن هست.

 

3. آزمایش آنتی بادی های ضد فسفولیپید

Antiphospholipid Antibodies یا APL،  نوعی آنتی بادی است که علیه فسفولیپیدها هدایت میشه. APL معمولا در 60 درصد از بیمارن مبتلا به لوپوس وجود داره و میتونه به تایید تشخیص بیماری لوپوس کمک کنه. این آزمایش به شناسایی زنان مبتلا به لوپوس که دارای خطرات خاصی هستند و به درمان و پیشگیری بیشتری نیاز دارند، کمک میکنه. این خطرات شامل لخته شدن خون، سقط جنین یا زایمان زودرس هستند.

 

4. آزمایش آنتی بادی آنتی اسمیت

Anti-Sm نیز نوعی آنتی بادی هست که علیه sm، نوعی پروتئین خاص موجود در هسته سلول کار میکنه. این پروتئین در 30 درصد افراد مبتلا به بیماری لوپوس یافت میشه و مثبت بودن این آزمایش میتونه به تایید تشخیص بیماری لوپوس کمک کنه.

 

5. آزمایش ادرار

بیماری لوپوس بدون علائم هشدار دهنده به کلیه حمله میکنه! بنابراین انجام آزمایش ادرار برای تخیص بیماری لوپوس ضروری هست. کلیه‌ها مواد زائد بدن رو پردازش میکنند و آزمایش ادار میتونه هرگونه اختلال در عملکرد کلیه رو به خوبی نشون بده. افزایش پروتئین و یا وجود سلول‌های خونی در ادرار نشان دهنده وجود بیماری لوپوس خواهند بود.

 

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استرس بر روی پوست و بدن

 

آیا بیماری لوپوس ارثی است ؟

طبق گفته محققان، هیچ عامل ژنتیکی خاصی باعث بیماری لوپوس نمیشه، اما به طور کلی برخی از ویژگی‌های مربوط به نژاد و سابقه خانوادگی ممکنه احتمال به ابتلا به بیماری لوپوس رو افزایش دهند.

مثلا درصد ابتلا سفید پوستان به بیماری لوپوس 2 تا 3 برابر بیشتر از رنگین پوستان هست و زنان اسپانیایی تبار، آسیایی و بومی امریکا، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لوپوس هستند.

علاوه بر این اگر خویشاوندان درجه یک یا دو شخصی به بیماری لوپوس مبتلا باشه، احتمال مبتلا شدن آن شخص به این بیماری نیز بیشتر خواهد بود.

 

غذاهای مفید و مضر برای بیماری لوپوس

اگر مبتلا به بیماری لوپوس هستید، باید تغییراتی رو در برنامه غذایی خودتون ایجاد کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. استفاده از مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین d، برای سلامت استخوانها ضروری و لازم هست.

برای استفاده از لبنیات حتما باید به سراغ محصولات کم چرب بروید و اگر در خوردن شیر و لبنیات مشکل دارید میتونید از شیر بدون لاکتوز، شیر سویا و شیر بادام استفاده کنید.

 آب میوه‌‌های غنی شده با کلسیم و ویتامین دی و سبزیجات دارای برگ سبز تیره از دیگر منابع غذایی سالم و طبیعی هستند که سرشار از کلسیم بوده و برای بیماران لوپوس بسیار مفید خواهند بود. علاوه بر این میتونید با تجویز پزشک از مکمل کلسیم نیز استفاده نمایید.

منابع کربوهیدرات و غلات کامل، میوه ها و سبزیجات رنگارنگ نیز برای افراد مبتلا به لوپوس مفید هست.

از جمله مواد غرایی مضر برای بیماران لوپوس میتونیم به الکل، یونجه و غذاهای سرشار از نمک و کلسترول اشاره کنیم.

 

مواد غذایی تازه و سالم

 

حتما بخوانید: 5 ماده غذایی که برای رژیم خانوم ها ضروری است!

 

آیا بیماری لوپوس خطرناک هست و باعث مرگ میشود؟

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی هست و باعث میشه تا سیستم ایمنی به اندامهای بدن حمله کنه و در موارد شدید باعث آسیب اندامها شده و منجر به نارسایی در برخی از اندامهای بدن میشه.

اگرچه لوپوس میتونه بر سلامتی شما تأثیر گذار باشه، اما لازم نیست بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. با تمرکز بر روی داروها و سلامتی خود، می تونید تا آنجا که ممکن است زندگی سالم داشته باشید. خوشبختانه امروزه روشهای درمانی دقیق و تخصصی برای بیماری لوپوس وجود داره و 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به بیماری لوپوس باید این نکته رو بدونن که بیماری لوپوس خطرناک نیست، باعث مرگ نمیشه و میتونن یک عمر طبیعی داشته باشند.

فعال بودن، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، بافتن راه‌هایی برای کنترل استرس و استراحت کافی از جمله کارهایی هست که میتونه در کنترل این بیماری موثر باشه. 

 

سخن آخر

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی هست که علائم و نشانه‌های مختلفی داره و پزشک برای تشخیص وجود این بیماری در یک شخص، از آزمایش خون و ادرار استفاده میکنه. خوشبختانه روشهای درمانی و موثری برای این بیماری وجود داره و بیماران میتونن با پیگیری دقیق پزشکی و داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت روزمره و دوری از استرس این بیماری رو کنترل کنند و سلامتی رو دوباره به دست بیارن.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو