آشنایی بیشتر با تویوتا هایلوکس و بررسی قابلیت های آن

آشنایی بیشتر با تویوتا هایلوکس و بررسی قابلیت های آن


منبع: آرگا

174

1399/8/5

20:33


تویوتا هایلوکس وانت پیکاپ معروف ژاپنی می باشد که با ورود به بازارهای جهانی و از جمله ایران در میان آفرود سواران، مزرعه داران و کسانی که به دنبال یک خودرو کابردی مناسب بودند، با استقبال زیادی روبرو شد. نسل هشتم این خودرو و درواقع جدیدترین مدل تویوتاهایلوکس در سال ۲۰۱۶ وارد کشور شد که در این مطلب قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی بیشتر با تویوتا هایلوکس و بررسی قابلیت های آن

نخستین بار در سال ۱۹۶۸ تویوتا هایلوکس به بازار معرفی و عرضه شد. این وانت پیکاپ ژاپنی دارای دوام فنی زیاد بوده و در قالب نسل ها و مدل های مختلفی توسط شرکت ایرتویا به ایران وارد شده که جدیدترین نسخه آن مدل ۲۰۱۶ می باشد. البته عرضه این خودرو به خاطر قوانین جدید در تایم و تعداد محدودی صورت پذیرفت و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. در ادامه به بررسی تویوتا هایلوکس می پردازیم.

بررسی خودرو ژاپنی تویوتا هایلوکس

                

وانت پیکاپ ژاپنی شناخته شده تویوتا هایلوکس نخستین بار در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفی و عرضه شد. این خودرو تاکنون در نسل ها و مدل های مختلفی از طریق ایرتویا به کشور وارد شده است که جدیدترین آنها نسخه ۲۰۱۶ (نسل هشتم) می باشد. البته عرضه هایلوکس به خاطر قوانین جدید در تایم و تعداد محدودی صورت پذیرفت و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. قابل ذکر است تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ بر روی پلتفرم تاکوما بنا شده است و در مقایسه با نسل پیشین دارای ابعاد بزرگتر، توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری می باشد.

در حال حاضر این خودرو در نسخه های دست دوم در بازار و با قیمت بالا فروخته می شود. خودروی با سابقه و خیلی محبوبی که نه فقط در بازار جهان بلکه در داخل کشور هم توانست خود را ثابت نماید و با طرفداران زیادی روبرو شود. نباید فقط به عنوان یک وانت ساده به هایلکوس نگاه کرد این خودرو برای عبور از مناطق خارج جاده ای و صعب العبور به قابلیت های زیادی از جمله مکانیسم چهار چرخ متحرک تجهیز شده است که از سال ۱۹۷۸ یعنی در نسل سوم روی آن جای گرفته است.

این خودرو یکی از چند محصول تجاری یا وانت تویوتا می باشد که در گروه تراک های سبک قرار دارد و با استقبال زیاد مزرعه داران، افرود سواران و یا افرادی که در جستجوی یک خودروکاربردی مناسب هستند روبرو شده است. در دو دهه اخیر تویوتا هایلوکس از لحاظ قیمتی به گونه ای تغییر کرد که این نسخه از یک پیکاپ ارزان قیمت اما مستحکم به خودرویی گران قیمت و لوکس تبدیل شود.

نسل هستم هایلوکس با دو نسخه دستی و اتومات به کشور وارد شد و در قلب خود پیشرانه مشابه پرداوهای چهارسیلندر را جای داده است. سیستم چهار چرخ محرک آن هم هنوز قفل مرکزی ندارد اما برعکس نسل هفتم به شکل برقی تنظیم می گردد. نسل هفتم این خودرو چه در نسخه تک کابین و چه دوکابین تعلیقی مختص آفرود دارد و به این خاطر همه مدل های وارداتی نسل هشتم هایلوکس در کشور ما اصصطلاحا به «دوکابین بلند» معروف می باشند. می توان گفت در حال حاضر تویوتا هایلوکس همچنان یکی از مطمئن ترین های خودروهای بازار است. در ادامه با بررسی این ژاپنی پرطرفدار همراه ما باشید.

طراحی

در بررسی طراحی نسل هشتم تویوتا هایلوکس می توان گفت که از ظاهری به مراتب خشن تر ، با ابهت تر و اسپرت تر نسبت به نسل قبلی بهره می برد. به طور کلی زبان طراحی جدید تویوتا با نام sharp در آن مشهود بوده و از طراحی کم هیجان و محتاطانه نسل پیشین فاصله گرفته است. در نمای روبرو چراغ هایی بزرگ، کشیده با فناوری ال ای دی(در نسخه های اروپایی) و حالت عبوس و خشن مشاهده می شود که با اقتدار در دو سمت جلوپنجره ای کروم رنگ حضور دارند و سه ردیف نوارهای کرومی جلوپنجره ای در کنار نشان بزرگ تویوتا در وسط آن، جلوه ای یکپارچه ،جذاب  و قدرتمند به چهره خودرو بخشیده اند. طراحی سپر و مجرای بزرگ تهویه به همراه قاب های مه شکن ساده ولی کابردی و متناسب خودنمایی می کند.

هایلوکس تویوتا با ارتفاع ۲۸۶ میلی متر از سطح دریا برای عبور از مسیرهای سخت و برون جاده ای ارتفاع مناسبی داشته و با بروزرسانی های صورت گرفته در نسل هشتم ظرفیت یدک کشی آن به ۳۵۰۰ کیلوگرم و ظرفیت قسمت بار به ۱۲۴۰ کیلوگرم رسیده است. ضمنا ظرفیت باک نیر به ۸۰ لیتر افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد از لحاظ ابعاد نسل هشتم تویوتا هایلوکس پهنای بیشتر اما ارتفاع کمتری در مقایسه با نسل هفتم دارد و بزرگترین تغییر آن در نمای جلویی رخ داده است. ابعاد هایلوکس جدید ۵۳۳۵ میلیمتر طول، ۱۸۵۵ میلیمتر عرض و ۱۸۱۵ میلیمتر ارتفاع می باشد و فاصله بین محورهای آن ۳۰۹۰ میلیمتر است.

در بررسی نمای جانبی تویوتا هایلوکس اصلی ترین تغییر، بیشتر شدن برآمدگی گلگیرها می باشد که در نسخه پیشین فقط از فلاپ های کوچک موسوم به بچه گلیگر بهره می برد اما در مدل جدید گلگیرها کاملا حجیم شده و ابعاد بزرگتری دارند. از دیگر تغییرات این نما شیشه جانبی دربهای عقب است که در نسل قبلی یک تکه بود ولی در نسل جدید به فرم دو تکه می باشد. به طور کلی می توان گفت بکاررفتن حجم پردازی های متناسب در نمای جانبی و بکارگیری خطوط برجسته درب موتور موجب عضلانی و جسورانه تر شدن ظاهر خودرو شده است.

در نمای عقب از این نظر که با یک وانت روبرو هستیم انتظار طراحی خیلی خاصی نباید داشت و تنها تغییرات اندکی در چراغ ها دیده می شود. البته طراحی سپر عقب کاملا جدید بوده و با فرم برجسته و کلاسیک از متریالی پلاستیک و فلزی بهره می برد.  به طور کلی همانند دیگر وانت پیکاپ ها این نما دارای طراحی نسبتا ساده و عمودی چراغ ها و درب صندوق می باشد. در نسخه های فول آپشن تویوتاهایلوکس در وسط درب محفظه بار دستگیره و چراغ ترمز حضور دارد. در پایان این بخش می توان بیان کرد طراحی ظاهر تویوتاهایلوکس ۲۰۱۶ با بدنه خوش استایل و تقریبا عضلانی، اسپرت و با ابهت بوده و موجب شده این خودرو همچنان در زمره زیباترین و محبوبترین وانت پیکاپ های دنیا قرار داشته باشد.

فضای داخلی

با ورود به کابین خودرو طراحی مدرن و بسیار خوشایندی مشاهده می شود به طوری که نسبت به نسل پیشین قابل توجه تر و مدرن تر به نظر می رسد. بررسی ها حاکی از آن  است کابین تویوتا هایلوکس حس یک خودرو کاملا لوکس را القا می کند به این خاطر که طراحی و کیفیت ساخت عالی داشته و با برترین شاسی بلندهای بازار همسان می باشد. منتقل شدن دریچه های تهویه به بخش بالایی داشبورد منحنی شکل و حضور یک نمایشگر لمسی در کنسول میانی بر هرچه جذاب تر و کاربردی جلوه کردن داشبورد کمک کرده است و نظم و ترتیب کم کلیدها و دکمه های موجود در این قسمت هم در قسم خود مناسب و آرامش بخش جلوه می کنند. مانیتور به دوربین دید عقب اتصال دارد و شبیه یک تبلت طراحی شده است. سیستم تهویه در قسمت پایین مانیتور تعبیه شده که از نوع خودکار بوده و در سمت چپ آن نیز سلکتور ترنسفر کیس دیده می شود.

فرمان با طراحی نو زیبا سه شاخه بوده و ضخامت خوبی دارد. روی فرمان دکمه هایی جهت کنترل سیستم صوتی و موبایل مشاهده می شود و نکته قابل انتقاد چرمی نبودن فرمان است که انتظار می رفت با توجه به قیمت بالای خودرو از جنس پلاستیک نباشد. طراحی نشان دهنده ها هم از حالت ساده پیشین بیرون آمده و به روز شده اند. از دیگر موارد داخل کابین حضور صندلی هایی با روکش پارچه ای است که هم ظاهر زیبا و هم کیفیت بسیار خوبی دارند ولی بازهم انتظار می رفت بهتر از این باشد. البته در نسخه های فول آپشن روکش صندلی ها چرم مرغوب است و اصول ارگونومیک تا حد امکان در آن ها رعایت شده است.

طی بررسی ها مشخص شد فضای کابین  تویوتا هایلوکس جادار و مناسب بوده و برای رفاه سرنشینان عقب یک زیردستی با دو عدد جالیوانی در نظر گرفته شده است. قابل ذکر است هایلوکس های جدید وارداتی تجهیزات کمی دارند از این رو نسبت به کاربری این خودرو نباید انتظار خاصی از آنها وجود داشته باشد. با این حال بکار رفتن برخی خطوط سیال و شکلهای مدرن در طراحی داشبورد به خصوص کنسول میانی جلوه متفاوت در این قسمت ایجاد کرده است. غربلیک فرمان و صفحه کیلومتر شمار پشت آن طراحی زیبا و اسپرتی داشته و حس خوشایندی به راننده القا می کند.

در طول بررسی می توان گفت مواد بکار رفته در کابین تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ از نوع مرعوب می باشد که به سادگی رضایت مشتریان را فراهم می آورند. در ضمن سرنشینان بزرگسال به راحتی و با کمترین محدودیت قادرهستند از امکانات کابین خودرو به اندازه کافی بهره ببرند. ناگفته نماند افراد قدبلند احتمالا در ردیف عقب با محدودیتهایی از ناحیه سر و زانوها روبرو شوند. در قسمت عقب نیز فضایی تقریبا وسیع برای جایگذاری وسایل یک یا چند خانواده برای مسافرتهای طولانی مدت وجود دارد که از این نظر دغدغه و نگرانی خاصی وجود ندارد.

به طور کلی در بررسی طراحی فضای داخلی و کابین تویوتا هایلوکس می توان گفت طراحی این قسمت نیز مانند بیرون خودرو جذابیت و هیجان بالایی به همراه داشته و به محض ورود به کابین آن محو کیفیت بالای متریال بکار رفته در هایلوکس خواهید شد و حس نشستن در یک خودرو لوکس به شما القا می شود.

پیشرانه

این خودرو به پیشرانه ای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ با حجم ۲.۷ لیتر مجهز است که توانی برابر ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۴۵ نیوتن بر متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. ضمنا این نیروی تولیدی از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتومات  و دو عدد دیفرانسیل به تمام چرخ ها منتقل می شود.

شتاب صفر تاصد هایلوکس حدود ۱۲-۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر با ۱۷۵-۱۶۵کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. مصرف سوخت ترکیبی خودرو حدود ۱۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد و قابل ذکر است تویوتا هایلوکس نسخه ۲۰۱۶ در سه بدنه تک کابین، تک کابین کشیده و دوکابین بلند عرضه می شود و در زمینه آفرود و حمل بار عملکرد خوبی دارد ولی فرمان پذیری چندان خوبی ندارد به طوری که با تغییر جهت سریع فرمان احتمال چپ شدن خودرو وجود دارد.

برخی معتقدند فنربندی هایلوکس اندکی خشک بوده و گاهی اوقات ضربه های وارد شده به بدنه در کابین حس می شود. نسل هشتم تویوتا هایلوکس در شرایط مختلف و سختی تست شده و توسعه آن شش سال زمان برده است. قابل ذکر است این خودرو موفق شده است در تست تصادفات موسسه یورو انکپ ۵ ستاره ایمنی دریافت کند.

تجهیزات و امکانات رفاهی

تویوتا هایلوکس در دو نسخه با گیربکس های اتومات و دنده ای و امکانات رفاهی مختلف به بازار کشور وارد شده است و شامل سه مدل کار، SR و ۵SR می باشد. در نسخه کار امکانات رفاهی مانند گیربکس ۶ سرعته دستی، فرمان برقی، ورود بدون کلید، دوربین پارک، شیشه های برقی، سیستم تعلیق تقویت شده جهت مسیرهای سخت، و نمایشگر ۶ اینچی لمسی به همراه پورتهای AUX , USB ، امکان بلوتوث و سیستم صوتی با دو اسپیکر می باشد و در نسخه SR می توان به مواردی همچون یخچال، صندلی های عقب تاشونده، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر هفت اینچی با امکانات بیشتر و کامپیوتر سفری در پنل فرمان اشاره کرد.

قابل ذکر است در نسخه های دیگر این خودرو مواردی مانند چراغ مه شکن عقب و جلو، فرمان با روکش چرمی با دکمه های کنترل، نمایشگر لمسی هفت اینچی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، سامانه کنترل کشش و پایداری، دوربین عقب، درگاه USB، بلوتوث، دوحالت رانندگی اکو و پاور، کیسه هوای راننده و سرنشین همراه با ایربگ زانویی راننده، تنظیم کننده عمودی راننده، گل پخش کن، برف پاک کن تناوبی، فرمان هیدرولیک و تلسکوپی، تهویه اتومات، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، رینگ الومنیومی، شیشه برقی با محافظ و … دیده  می شود.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها می توان گفت تویوتا هایلوکس ، این پیکاپ محبوب ژاپنی که در رده تراک های سبک جای داشته و در هشت نسل به بازار ارائه شده است. هر نسلی کیفیت و اطمینان را با خود همراه ساخته و به خاطر کارایی بالا و کیفیت عالی در عرصه های جنگی، ارتشی و شورشی جهان حضوری پررنگ دارد. این خودرو که در سال ۲۰۱۶ به کشور ما وارد شد استقبال خوبی را تجربه کرد ولی در کوتاه مدت عرضه آن متوقف شد. هم اکنون این خودرو در بازارهای دست دوم خرید و فروش می شود و با تویوتا پرداو ، و هاوال H9 در حال رقابت می باشد. ناگفته نماند علاقمندان به آفرود آن را بهترین خودروی افرودی موجود در کشور می دانند و این خودرو به خاطر قیمت بالایی که دارد (کمتر به عنوان تجاری مورد استفاده بوده و باید آن را محصولی لوکس دانست. همچنین می توانید برای مشاهده بررسی تویوتا راوفور کلیک کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو