تزریق آمپول گنادوتروپین، چگونگی تزریق در بارداری

منبع: نی نی بان

94

1399/8/5

20:56


یکی از پر تکرارترین سوالات خانم ها در مورد کاربرد و نحوه استفاده از آمپول گنادوتروپین جفتی انسانی یا همان اچ.سی.جی (hCG) است.

تزریق آمپول hcg چیست؟
گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یکی از موارد خارق العاده ای است که به عنوان هورمون شناخته می شود. اما این هورمون برخلاف برخی از هورمون های زنانه معروف تر، مانند پروژسترون یا استروژن ،همیشه در بدن شما نیست و سطح آن در بدنتان در حال نوسان است.
در واقع گنادوتروپین جفتی انسانی به طور معمول توسط سلول های جفت ساخته می شود، بنابراین هورمونی کاملاً مخصوص بارداری است. هورمون hCG به بدن شما می گوید که مقادیر زیادی پروژسترون تولید کند، که به حمایت و پشتیبانی از بارداری و حفظ آن کمک می کند. اگر چند هفته از تخمک گذاری شما گذشته و اکنون متوجه شده اید که باردار شده اید، می توانید با انجام آزمایش های مخصوص، وجود هورمون hCG را در ادرار و خون خود تشخیص دهید.در حالی که هورمون hCG در دوران بارداری به طور طبیعی تولید می شود، اما در عین حال از این هورمون به عنوان راهکار درمانی برای برطرف ساختن برخی از مشکلات مرتبط با باروری و سلامتی استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نسخه های موجود در بازار این هورمون حتی از ادرار زنان باردار گرفته می شود!سازمان غذا و دارو (FDA) موارد استفاده از hCG را برای مردان و زنان متفاوت تصویب کرده است، اما اجماع کلی متخصصین و همچنین این سازمان، بر این است که فرم دارویی این هورمون می تواند به عنوان یک درمان باروری برای هر دو جنس زن ومرد مورد استفاده قرار گیرد

تزریق آمپول hcg برای بارداری
شایع ترین هدف تزریق آمپول hcg که مورد تأیید سازمان FDA است، تزریق این هورمون برای درمان ناباروری در زنان است. اگر در باردار شدن مشکلی دارید، پزشکتان ممکن است برای تقویت قدرت و توان باروری شما hCG را به همراه سایر داروها - مانند منوتروپین ها (منوپور) و اوروفولیتروپین (Bravelle) تجویز کند.
تزریق آمپول hcg به این دلیل تجویز شده که می تواند مانند هورمون لوتئینی (LH) عمل کند و در تحریک و وقوع تخمک گذاری موثر باشد. هورمون لوتئینی، ماده شیمیایی تولید شده توسط غده هیپوفیز است که تخمک گذاری را به صورت طبیعی تحریک می کند.
برخی از دلایل ناباروری به دلیل مشکلاتی است که یک زن در تولید LH دارد و از آنجا که LH تخمک گذاری را تحریک می کند و تخمک گذاری برای وقوع بارداری ضروری است. خوب بنابراین، hCG به دلیل عملکرد مشابه به هورمون لوتئینی، اغلب در این شرایط می تواند کمک کننده باشد.اگر در پروسه انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) هستید، ممکن است برای افزایش شانس باردار شدن بدنتان، hCG نیز برای شما تجویز شود.

دوز تزریق آمپول hcg
به طور معمول، 5000 تا 10000 واحد hCG برای تزریق زیر جلدی یا عضلانی طبق برنامه تعیین شده توسط پزشک دریافت خواهید کرد. این فرآیند ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ما شما را در مورد چگونگی انجام این تزریق ها راهنمایی خواهیم کرد. پس نگران نباشید و نترسید.

آیا تزریق آمپول hcg در بارداری خطرناک است؟
توجه به این نکته مهم است که اگرچه تزریق آمپول hcg می تواند به شما در باردار شدن کمک کند، اما اگر باردار باشید، تزریق و دریافت این ماده، می تواند به جنین درون رحم شما آسیب برساند. بنابراین اگر می دانید و یا شک دارید که باردار هستید، از hCG استفاده نکنید و اگر در حین درمان، باردار شدید استفاده از آن را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه هرگز از hCG در مقادیر بیشتر از حد تجویز شده و یا برای مدت زمان طولانی تر از حد توصیه شده، آن هم بدون نظر و اطلاع پزشکتان استفاده نکنید.

تزریق آمپول hcg برای باروری مردان
در مردان بالغ، hCG به عنوان داوری تزریقی برای درمان هیپوگنادیسم تجویز می شود. هیپوگنادیسم بیماری است که بدن را در تولید هورمون جنسی مردانه تستوسترون دچار مشکل می کند.
افزایش سطح hCG می تواند تولید هورمون تستوسترون را تحریک کند، که این مساله نیز به نوبه خود می تواند تولید اسپرم را افزایش دهد و بنابراین، در مواردی که تعداد اسپرم کم باشد، با دریافت این درمان، باروری حاصل شده و مشکل برطرف می شود.

دوز تزریق آمپول hcg درمردان
طبق نظر پزشکان، اکثر مردان دوز 1000 تا 4000 واحد hCG تزریق شده به عضله را برای دو تا سه بار در هفته و به مدت چند هفته یا چند ماه دریافت می کنند.

نحوه تزریق آمپول hcg
در صورت صلاحدید و تجویز پزشک، شما دوزهای دارویی hCG را از داروخانه ها به صورت ویال مایع یا ویال پودر برای تهیه محلول تزریقی دریافت خواهید کرد.اگر ویال مایع دریافت کردید، می بایست آن را ظرف سه ساعت پس از دریافت از داروخانه تا وقتی که زمان استفاده از آن سر برسد، در یخچال نگهداری کنید.به یاد داشته باشید هنگام تزریق از ویال مایع hCG که در یخچال نگهداری نشده است، هرگز استفاده نکنید. البته از آنجا که تزریق و ورود مایعات سرد به بدنتان قطعا می تواند احساسی ناراحت کننده برای شما به همراه داشته باشد، در صورت تمایل قبل از تزریق، ویال را با گرفتن در دستتان گرم کنید.
اگر hCG را به صورت ویال پودری دریافت کردید، باید آن را با ویال آب استریل همراه آن مخلوط کنید تا برای تزریق آماده شود. برای تهیه محلول تزریقی، هرگز نمی توانید از آب شیر یا آب معدنی استفاده کنید. پودر را قبل از استفاده در دمای اتاق نگه دارید. 1 میلی لیتر (یا سانتی متر مکعب - به اختصار "cc" مندرج روی سرنگ) آب مقطر را از ویال به داخل سرنگ بکشید و سپس آن را درون ویال حاوی پودر تزریق کرده و ویال را بچرخانید.
با غلتاندن آرام ویال در دستان خود، به آرامی آن را بچرخانید. ویال را با مخلوط آب و پودر تکان ندهید. البته فکر نکنید که این کار مثلا باعث نوعی انفجار نمی شود، اما در عین حال انجامش توصیه نمی شود و می تواند دارو را بی اثر کند. محلول تهیه شده را دوباره به داخل سرنگ بکشید و آن را به سمت بالا نشانه بروید. سپس آن را به آرامی تکان دهید تا تمام حباب های هوا یک جا جمع شود و سپس پیستون را کمی فشار دهید تا حباب ها خارج شده و از بین بروند. حالا شما آماده تزریق هستید. محل تزریق آمپول hcg در بدنتان، به دستورالعمل هایی که پزشک به شما داده است بستگی دارد. بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کرده و فقط بر طبق آن ها عمل کنید.

بهترین مکان ها برای تزریق آمپول hcg در بدن کجاست؟
پزشک شما ممکن است اولین نوبت تزریق hCG را خودش برایتان انجام دهد تا همزمان آموزش نیز ببینید. اگر باید آمپول های زیادی تزریق کنید و یا اگر باید آمپول را در ساعتی از روز که کلینیک باز نیست، بزنید، اصلا نگران نباشید. پزشکتان به شما نشان خواهد داد که چگونه این کار را در خانه انجام دهید. البته شما فقط در صورتی باید تزریق آمپول hCG را انجام دهید، که از انجام این کار احساس راحتی کامل داشته و درگیر اضطراب نمی شوید.

تزریق آمپول hcg به روش زیر جلدی
درمورد طریقه تزریق آمپول hcg باید بگوییم این آمپول معمولاً به صورت زیر جلدی، به لایه چربی که زیر پوست و در بالای عضلات قرار دارد، تزریق می شود. این خبر خوبی است زیرا چربی دوست شما است و بنابراین تمایل دارد تزریق را برایتان بدون درد کند. برای انجام این کار، پزشک یا داروساز به طور معمول یک سوزن با طول کوتاه و نازک با ضخامت در حدود 30 گیج (واحد اندازه گیری ضخامت سوزن: gauge) به شما می دهد. قسمت تحتانی شکم یک محل تزریق رایج برای hCG است. این یک محل آسان برای تزریق است، زیرا در این قسمت معمولاً چربی زیر جلدی بیشتری وجود دارد و درد کمتری نیز حس خواهید کرد. ناحیه نیم دایره ای زیر ناف خود و بالای ناحیه شرمگاه را در نظر بگیرید. برای تزریق باید حداقل 2.5 سانتی متر از ناف خود فاصله داشته باشید.

تزریق آمپول hcg در بخش جلوی ران یا بخش خارجی آن
بخش خارجی ران یکی دیگر از مکان های محبوب تزریق hCG است، زیرا معمولاً در آن جا چربی بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن وجود دارد. این کار تزریق زیر جلدی را آسان کرده و درد ناشی از تزریق را کاهش می دهد. محل تزریق را دور از زانو در قسمت ضخیم و خارجی ران خود انتخاب کنید.قسمت جلوی ران شما نیز کار خواهد کرد. فقط مطمئن باشید که می توانید مقدار زیادی پوست و چربی را با هم بگیرید یا به عبارت دیگر، برای تزریق زیر جلدی، از تزریق به عضله جلوگیری کنید.

تزریق آمپول hcg در بازو
قسمت چربی بخش فوقانی بازوها نیز محل مناسبی برای تزریق زیرجلدی است. البته اگر بدنتان را منقبض می کنید، احتمال اینکه بتوانید این کار را به تنهایی انجام دهید کم است. بنابراین از یک دوست یا فرد دیگری از اعضای خانواده کمک بگیرید به شرطی که بتوانید برای تزریق صحیح به آن ها اعتماد کنید!

محل های تزریق عضلانی
برای برخی از افراد، تزریق آمپول hcg به طور مستقیم به عضلات بدن با سوزن ضخیم با ضخامت 22.5 گیج ضروری است. این نوع تزریق، منجر به جذب سریع تر می شود. تزریق مستقیم به عضله معمولاً دردناک تر از تزریق زیر جلدی به لایه چربی در زیر پوست است. اما نگران نباشید، اگر تزریق به درستی انجام شود، نباید خیلی احساس درد کرده و به علاوه نباید از محل تزریق، خونریزی زیادی داشته باشید.

محل های تزریق عضلانی در بخش خارجی بازو
عضله گرد احاطه کننده دور شانه شما که عضله دلتوئید نامیده می شود، محلی از بدن است که می توانید با خیال راحت آمپول خود را آنجا به صورت عضلانی تزریق کنید. از تزریق آمپول به بخش برجسته یعنی قسمت بالایی این عضله خودداری کنید. باز هم، انجام تزریق به صورتی صحیح در این مکان به تنهایی ممکن است دشوار باشد، بنابراین شاید لازم باشد از شخص دیگری بخواهید تا تزریق را برایتان انجام دهد. فراموش نکنید که فرد تزریق کننده، نباید لرزش دست داشته باشد.

تزریق آمپول hcg در باسن
در برخی موارد، ممکن است به شما آموزش داده شود که hCG را مستقیماً به عضله قسمت فوقانی باسن، جایی در نزدیکی ران خود تزریق کنید. چه عضله ونتروگلوتئال (انگشت شستتان را روی برجستگی استخوانی ران و به سمت کشاله ران فرد و سایر انگشتان را به سمت سر فرد و به صورت کاملا باز قرار دهید، منطقه ای بین این دو انگشت ایجاد خواهد شد که محل این عضله و مناسب برای تزریق است) و چه عضله دورسوگلوتئال (بخش یک چهارم فوقانی خارجی عضله گلوتئال یا همان باسن فرد) هیچ فرقی نداشته و تزریق در هر دوی این عضلات صحیح است.با این وجود، باز هم اگر احساس می کنید که نمی توانید خودتان این کار را به درستی انجام دهید، ساده ترین کار این است که از شریک زندگی یا یک دوست بخواهید تزریق را برایتان انجام دهد. فقط اطمینان حاصل کنید که آن ها از مراحل تزریق آگاهی داشته و به شکلی صحیح آمپول را برایتان تزریق می کنند!

تزریق آمپول hcg برای چه افرادی مناسب نیست؟
باید بدانید که هورمون hCG برای همه مناسب نیست. اگر موارد زیر را دارید از مصرف آن خصوصا به صورت خودسرانه خودداری کنید:
آسم
سرطان، به خصوص سرطان پستان، تخمدان، رحم، پروستات، هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز
صرع
آلرژی به hCG
بیماری قلبی
شرایط مربوط به هورمون
بیماری کلیوی
میگرن
بلوغ زودتر از موعد (زودرس)
خونریزی رحمی
تزریق آمپول hcg در پروسه های آی وی اف (IVF)، آی یو آی (IUI) و سایر روش های کمک باروری امری معمول است. ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما اگر از ترس خود چشم پوشی کرده و خوب فکر کنید، می بینید که تزریق کردن به خودتان واقعا نمی تواند آنقدرها هم مساله مهم و مشکل سازی باشد. به علاوه موفقیت در انجام این کار حتی ممکن است باعث ایجاد احساس قدرت و اعتماد به نفس در شما شود.
مثل همیشه همانطور که گفتیم، هنگام تزریق آمپول hcg به دقت به دستورالعمل های پزشک خود گوش دهید و بر اساس آن پیش بروید. در کنار آن ما نیز امیدواریم با این مقاله کمکی به شما کرده باشیم.

تزریق آمپول hcg برای چه افرادی مناسب نیست؟
باید بدانید که هورمون hCG برای همه مناسب نیست. اگر موارد زیر را دارید از مصرف آن خصوصا به صورت خودسرانه خودداری کنید:آسم - سرطان، به خصوص سرطان پستان، تخمدان، رحم، پروستات، هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز - صرع - آلرژی به hCG - بیماری قلبی - شرایط مربوط به هورمون - بیماری کلیوی - میگرن - بلوغ زودتر از موعد (زودرس) - خونریزی رحمی

آمپول hcg برای چیست؟
شایع ترین هدف تزریق آمپول hcg که مورد تأیید سازمان FDA است، تزریق این هورمون برای درمان ناباروری در زنان است. اگر در باردار شدن مشکلی دارید، پزشکتان ممکن است برای تقویت قدرت و توان باروری شما hCG را به همراه سایر داروها - مانند منوتروپین ها (منوپور) و اوروفولیتروپین (Bravelle) تجویز کند.

آیا تزریق آمپول hcg در بارداری خطرناک است؟
توجه به این نکته مهم است که اگرچه تزریق آمپول hcg می تواند به شما در باردار شدن کمک کند، اما اگر باردار باشید، تزریق و دریافت این ماده، می تواند به جنین درون رحم شما آسیب برساند. بنابراین اگر می دانید و یا شک دارید که باردار هستید، از hCG استفاده نکنید و اگر در حین درمان، باردار شدید استفاده از آن را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه هرگز از hCG در مقادیر بیشتر از حد تجویز شده و یا برای مدت زمان طولانی تر از حد توصیه شده، آن هم بدون نظر و اطلاع پزشکتان استفاده نکنید.

آیا تزریق آمپول hcg برای مردان نیز تجویز می شود؟
در مردان بالغ، hCG به عنوان داوری تزریقی برای درمان هیپوگنادیسم تجویز می شود. هیپوگنادیسم بیماری است که بدن را در تولید هورمون جنسی مردانه تستوسترون دچار مشکل می کند. افزایش سطح hCG می تواند تولید هورمون تستوسترون را تحریک کند، که این مساله نیز به نوبه خود می تواند تولید اسپرم را افزایش دهد و بنابراین، در مواردی که تعداد اسپرم کم باشد، با دریافت این درمان، باروری حاصل شده و مشکل برطرف می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو