آیا مصرف قرص ضد بارداری عوارض دارد؟

منبع: نی نی بان

123

1399/8/5

21:00


قرص های ضد بارداری یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از بارداری است که در سراسر جهان مورد استفاده بانوان قرار می گیرد. این قرص ها نه تنها برای پیشگیری از بارداری بلکه برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز ، آکنه، چرخه قاعدگی نامنظم ، سندروم پیش از قاعدگی و موارد دیگر از این دست کاربرد دارند. 

آیا مصرف طولانی مدت از قرص های ضد بارداری باعث نازایی میشه؟
در پاسخ به پرسش آیا مصرف طولانی مدت از قرص های ضد بارداری باعث نازایی میشه؟ در یک کلام باید بگوییم خیر، مصرف هر نوع قرص ضد بارداری سبب ناباروری قطعی نمی شود. همچنین هیچ مدرک علمی در دست نیست که رابطه مستقیم بین استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری و ناباروری را اثبات کند. اما مشاهده شده است بانوانی که برای مدت طولانی از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، پس از قطع مصرف، به مدت چند ماه اختلال در چرخه قاعدگی دارند. در عین حال، اختلال در چرخه قاعدگی یا آمنوره بعد از قرص معمولاً به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری نیست و به لحاظ برخی شرایط پزشکی دیگر اتفاق می افتد. آمنوره یکی از اختلالات قاعدگی در خانمها و به معنی عدم خونریزی در زمان قاعدگی است.
همچنین ثابت شده است قرص های ضد بارداری مانع از خونریزی غیرطبیعی قاعدگی ناشی از اندومتریوز شده و احتمال بارداری خارج رحمی را کاهش می دهند. بنابراین اگر می خواهید بدانید آیا استفاده از قرص های ضدبارداری در باروری آینده تاثیر دارند یا نه باید بگوئیم مصرف قرص ضدبارداری بر باروری فرد تاثیر ندارد اما عوامل پیش زمینه ای دیگر می توانند بر مؤثر باشند.

تاثیر منفی استفاده طولانی مدت بر باروری
قرصهای ضد بارداری هورمونی معمولاً بر بدن اثر می گذارند. اگرچه ممکن است این تاثیر روی باروری نباشد اما باروری طولانی مدت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه خواهیم گفت که چگونه مصرف قرص های ضد بارداری می تواند بر باروری طولانی مدت یک خانم تأثیر منفی داشته باشد.
ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود
بعضی اوقات ممکن است برای رفع مشکل عدم تعادل هورمونی، قرص های ضد بارداری تجویز شود. با این حال، استفاده طولانی مدت از قرص ها می تواند مانع از تولید طبیعی پروژسترون و استروژن در بدن شود. تولید مصنوعی هورمون در تولید طبیعی آن اختلال ایجاد کرده و گاهی منجر به مشکلات باروری می گردد.
ممکن است چرخه قاعدگی را مختل سازد
مشاهده شده است بانوانی که از این قرص ها استفاده می کنند، چرخه قاعدگی طولانی تری دارند و فاز (مرحله ) لوتئال در آنها کوتاه تر است. فاز لوتئال به بخشی از چرخه قاعدگی بعد از تخمک گذاری و قبل از اولین روز چرخه بعدی گفته می‌شود که بین 10 تا 14 روز طول می‌کشد. اما این اختلالات معمولاً حدود نه ماه بعد از قطع قرص، بهبود می یابد.
ممکن است تغییراتی در مخاط دهانه رحم ایجاد کند
سلامت مخاط دهانه رحم به حرکت اسپرم ها کمک می کند تا از واژن و دهانه رحم عبور کرده و برای بارور سازی به تخمک برسند. اما مصرف قرص های ضدبارداری به مدت طولانی ممکن است باعث ضخامت بیشتر مخاط دهانه رحم و به این ترتیب مانع از تحرک آسان اسپرم ها شود. بنابراین در فرآیند بارورسازی اختلال ایجاد شده و مشکلاتی در بارداری پدید می آید.
ممکن است باعث اختلال در تخمک گذاری شود
قرص های ضد بارداری به ترشح هورمون های مصنوعی در بدن کمک می کنند و این امر مانع از روند تخمک گذاری می شود. اما عملکرد طبیعی بدن یک خانم به این شکل نیست. در چرخه قاعدگی عادی، بدن هورمون آزاد می کند تا فولیکول ها برای تخمک گذاری آماده شوند، این فرآیند در نهایت منجر به بارداری خواهد شد. اما درصورت مصرف قرص، فرآیند طبیعی مختل شده و استفاده طولانی مدت از قرص باعث می شود تخمدان ها کار خود را به درستی انجام ندهند. این شرایط با مشکلات باروری همراه خواهد بود.
ممکن است تغییراتی در دیواره رحم ایجاد کند
برخورداری از دیواره رحم سالم به جهت به وجود آمدن شرایط مناسب برای لانه گزینی تخمک بارور شده برای بانوان اهمیت زیادی دارد. اما خانمهایی که به مدت طولانی از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، ممکن است دچار تغییراتی در دیواره رحم شوند به این معنی که دیواره رحم برای لانه گزینی جنین مناسب نخواهد بود. این شرایط به آن جهت پیش می آید که انتشار هورمون های مصنوعی در بدن بر تولید هورمونی طبیعی اثر می گذارد و برای حفظ دیواره سالم رحم که از لانه گزینی حمایت می کند، لازم است.
طبق پژوهش انجام شده بر روی خانمهایی که از قرص ضد بارداری استفاده می کردند، تقریباً 20 درصد از بانوان، یک ماه و حدود 80 درصد یک سال پس از قطع مصرف قرص، باردار شدند. اما تحقیقاتی نیز در مورد خطرات بلند مدت مصرف قرص ضد بارداری در بانوانی که به مدت طولانی از این قرصها استفاده می کردند، در دست است.
اگر مصرف قرص را قطع کردید، دوره قاعدگی باید به حالت طبیعی باز گردد. چنانچه نتوانستید باردار شوید شاید این تصور پیش بیاید که به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری است. اما این دلیل نمی شود زیرا ممکن است عدم بارداری مربوط به قرص های ضد بارداری نباشد. دلایل زیادی برای ناباروری در خانمها و آقایان وجود دارد.
گرچه وقتی می پرسید که آیا مصرف طولانی مدت از قرص های ضد بارداری باعث نازایی میشه؟ میگوییم خیر اما دیدید که چگونه این قرص ها می توانند بر باروری تاثیر بگذارند، بنابراین اگر بعد از قطع مصرف قرص های ضد بارداری، در زمینه بارداری با مشکل روبرو شده اید، پیشنهاد می شود به پزشک مراجعه کرده و دلایل احتمالی مشکل را مورد بررسی قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو