فواید قطره آهن در نوزادان، چیست؟

منبع: نی نی بان

126

1399/8/5

21:45


بدن برای ساختن هموگلوبین، پروتئینی حاوی آهن در گلبول های قرمز (RBC)، به آهن نیاز دارد. هموگلوبین به خون شما کمک می کند تا اکسیژن را حمل کرده و آن را به سلولهای دیگر برساند. بدون هموگلوبین ، بدن تولید RBC سالم را متوقف می کند. بدون آهن کافی ، عضلات ، بافتها و سلولهای کودک شما اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی کنند.
نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ذخایر آهن خاص خود را دارند و معمولاً در 6 ماه اول آهن کافی از شیر مادر خود دریافت می کنند ، در حالی که نوزادان بعد از آن به طور معمول یک فرمول غنی شده با آهن دریافت می کنند. اما وقتی کودک بزرگتر شما به خوردن غذاهای جامد بیشتر روی می آورد ، ممکن است غذاهای غنی از آهن را به اندازه کافی مصرف نکنند. این امر آنها را در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می دهد.

علت و راه های درمانی ارتفاع زدگی کودکان علت و راه های درمانی ارتفاع زدگی کودکان
مسائل یادگیری و رفتاری
کناره گیری اجتماعی
تاخیر در مهارت های حرکتی
ضعف عضلانی
آهن برای سیستم ایمنی بدن نیز مهم است ، بنابراین کمبود آهن ممکن است منجر به عفونت بیشتر ، سرماخوردگی بیشتر و حملات بیشتر آنفولانزا شود.

آیا فرزند من به قطره آهن نیاز دارد؟
کودکان باید آهن و سایر ویتامین های خود را از طریق یک رژیم غذایی متعادل و سالم دریافت کنند. اگر غذاهای غنی از آهن را به میزان کافی مصرف کنند ، به احتمال زیاد به مکمل نیاز نخواهند داشت. نمونه هایی از غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:
گوشت قرمز ، از جمله گوشت گاو ، گوشت اندام ، و جگر
بوقلمون ، گوشت خوک و مرغ
ماهی
غلات غنی شده ، از جمله جو دوسر
سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی و اسفناج
لوبیا
آلو خشک
برخی از کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند و ممکن است نیاز به مصرف قطره آهن داشته باشند. شرایط زیر می تواند کودک شما را در معرض خطر کمبود آهن قرار دهد:
کودکانی که وعده های غذایی منظم و متعادل نمی خورند
کودکانی که بیشتر رژیم های گیاهی یا وگان دارند
شرایط پزشکی که از جذب مواد مغذی جلوگیری می کند ، از جمله بیماری های روده ای و عفونت های مزمن
نوزاد کم وزن و نوزاد نارس
کودکان متولد شده از مادرانی که کمبود آهن دارند
بچه هایی که بیش از حد شیر گاو می نوشند
قرار گرفتن در معرض سرب
کودکان بزرگتر و نوجوانان جوان در دوران بلوغ رشد سریعی دارند
از پزشک خود در مورد قطره آهن سوال کنیدبدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، به کودک خود قطره آهن ندهید. بررسی کم خونی باید بخشی از معاینه منظم سلامت کودک شما باشد ، اما اگر نگرانی دارید از پزشک خود بپرسید. پزشک متخصص اطفال از کودک شما معاینه فیزیکی می کند و از وی می پرسد آیا علائم کمبود آهن از جمله موارد زیر است:
مشکلات رفتاری
از دست دادن اشتها
ضعف
تعریق زیاد
هوس های عجیب (پیکا) مانند خوردن خاک
عدم رشد با سرعت مورد انتظار
پزشک شما همچنین ممکن است نمونه کوچکی از خون را برای بررسی گلبول های قرمز کودک شما مصرف کند. اگر پزشک شما فکر کند فرزند شما دچار کمبود آهن است ، ممکن است یک مکمل برای شما تجویز کند.

5 نوع مکمل آهن برای کودکان
مکمل های آهن برای بزرگسالان حاوی مقدار زیادی آهن هستند که با خیال راحت به کودک شما می دهند (حداکثر 100 میلی گرم در یک قرص) اما مکمل های موجود در قرص یا فرمولاسیون مایع وجود دارد که به طور خاص برای کودکان خردسال ساخته شده است. تحت نظر پزشک ، مکمل های ایمن زیر را امتحان کنید:
قطره های مایع
مکمل های مایع به خوبی کار می کنند زیرا بدن می تواند آنها را به راحتی جذب کند. کودک شما مجبور نیست قرص را ببلعد. بطری به طور معمول با یک قطره چکان همراه با نشانه هایی روی لوله قطره چکان وجود دارد تا سطح دوز را نشان دهد. می توانید مایع را مستقیماً به دهان کودک خود بچرخانید.
قطره آهن می توانند دندان های کودک شما را لک کنند ، بنابراین پس از دادن مکمل آهن مایع ، دندان های آنها را مسواک بزنید. یک مکمل مایع مانند قطر آهن مایع اطفال NovaFerrum را امتحان کنید. فاقد شکر است و به طور طبیعی با تمشک و انگور طعم دار می شود.
شربت ها
با خیال راحت می توانید یک قاشق مکمل آهن کودک خود را با شربت اندازه بگیرید و به او بدهید. به عنوان مثال Pediakid Iron + Vitamin B Complex ، با کنسانتره موز طعم دار است تا طعم آن را برای کودک شما بهتر کند. دو قاشق چای خوری حاوی حدود 7 میلی گرم آهن است. با این حال ، این ماده حاوی بسیاری از مواد دیگری است که کودک شما ممکن است به آنها نیازی نداشته باشد ، بنابراین اگر فقط به دنبال یک مکمل آهن هستید بهترین انتخاب نیست.
جویدنی
اگر نمی خواهید با اندازه گیری مایعات و شربت ها آهن به کودک بدهید ، یک مکمل جویدنی راهی برای انتخاب است. خوردن آنها شیرین و آسان است و معمولاً حاوی ویتامین های زیادی در همان قرص هستند. Maxi Health Chewable Kiddievite مخصوص کودکان ساخته شده و دارای عطر و طعم حباب دوستانه بچه ها است. البته توجه داشته باشید که این ویتامین ها نسبت به سایر مواد تشکیل دهنده دوز نسبتاً کمی آهن دارند. فقط به یاد داشته باشید که بطری را قفل و دور از دسترس کودکان خود نگه دارید.
آدامس ها
بچه ها به دلیل طعم و مزه و شباهت زیادی که به آب نبات دارند ، عاشق صمغ های میوه ای هستند. اگرچه تهیه یک کودک صمغی ویتامین کاملاً بی خطر است ، والدین باید بسیار محتاط باشند تا کودک آنها را همیشه از دسترس کودکان دور نگه دارد. صمغ های مکمل آهن ویتامین فرندز گیاه خوار (فاقد ژلاتین) هستند و هیچ نوع طعم دهنده و رنگ مصنوعی ندارند. همچنین فاقد تخم مرغ ، لبنیات ، آجیل و گلوتن هستند. اگرچه ممکن است برای جلوگیری از دسترسی فرزندان به اقدامات احتیاطی اضافی نیاز داشته باشید ، اما فرزندانتان آنها را بدون هیچ سر و صدایی می گیرند و هرگز از طعم و مزه شکایت نمی کنند.
پودریک
مکمل آهن پودر می تواند با غذاهای نرم مورد علاقه کودک شما ، مانند بلغور جو دوسر ، سس سیب یا ماست مخلوط شود ، بنابراین افراد حتی نمی دانند که آن را می خورند. مولتی ویتامین Rainbow Light NutriStart با آهن فاقد رنگ های مصنوعی ، شیرین کننده ها ، گلوتن و تمام مواد حساسیت زای رایج است. بسته بندی آن بسته به مقدار مناسب دوز کودک شماست. هر بسته حاوی 4 میلی گرم آهن است.

عوارض جانبی قطره آهن آهن برای کودک و نوزاد چیست؟
مکمل های آهن ممکن است باعث ناراحتی معده ، تغییرات مدفوع و یبوست شوند. اگر قبل از غذا با معده خالی استفاده شوند ، جذب آنها بهتر است. اما اگر آنها معده کودک شما را ناراحت کنند ، مصرف آن بعد از غذا می تواند کمک کند. مصرف زیاد آهن می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک به کودک خود مکمل آهن ندهید.
طبق NIH ، بین سالهای 1983 و 1991 ، بلعیدن تصادفی مکمل های آهن باعث تقریباً یک سوم مرگهای ناشی از مسمومیت تصادفی در کودکان در ایالات متحده شد. علائم مصرف بیش از حد آهن عبارتند از:
استفراغ شدید
اسهال
پوست و ناخن های رنگ پریده یا مایل به آبی
ضعف
مصرف بیش از حد آهن یک فوریت پزشکی است. اگر فکر می کنید کودک بیش از حد آهن مصرف کرده است ، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

چه موارد احتیاطی را باید دنبال کنم؟
هنگام دادن مکمل به کودک ، این موارد احتیاطی را رعایت کنید تا مطمئن شوید فرزندتان ایمن است:
تمام دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و اگر از چیزی مطمئن نیستید ، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.
اطمینان حاصل کنید که همه مکمل ها از دسترس کودکان خارج شده اند تا آنها را با آب نبات اشتباه نگیرند.
مکمل ها را در بالاترین قفسه ، ترجیحاً در کمد قفل شده قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که این مکمل در ظرفی با درب مقاوم در برابر کودکان برچسب گذاری شده است.
از دادن آهن به کودک با شیر یا نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا با این کار از جذب آهن جلوگیری می شود.
به کودک خود یک منبع ویتامین C مانند آب پرتقال یا توت فرنگی با آهن خود بدهید زیرا ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می کند.
از کودک خود بخواهید مکمل ها را برای مدتی که پزشک توصیه کرده مصرف کند.
ممکن است بیش از شش ماه طول بکشد تا سطح آهن آنها به حد طبیعی برسد.

چه کودکانی نیاز به قطره آهن دارند؟
کودکانی که وعده های غذایی منظم و متعادل نمی خورند، کودکانی که بیشتر رژیم های گیاهی یا وگان دارند، نوزاد کم وزن و نوزاد نارس، کودکان متولد شده از مادرانی که کمبود آهن دارند و بچه هایی که بیش از حد شیر گاو می نوشند نیاز به قطره آهن دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو