با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی بروجرد آشنا شویم

با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی بروجرد آشنا شویم


منبع: همگردی

164

1399/8/5

22:01


بروجرد بدلیل زیبایی های چشم نوازی که دارد، بعنوان یک بهشت گردشگری در بین گردشگران ایرانی و خارجی شناخته می شود. علاوه بر زیبایی های تاریخی و طبیعت بکر، فرهنگ غنی و میهمان نوازی سبب شده تا میل و رغبت بالایی برای گشت و گذار در بین معروف ترین جاذبه های دیدنی بروجرد پدید آمده است. بروجرد که در دل استان لرستان واقع شده، چون نگینی در منطقه کوهستانی زاگرس می درخشد. در چند سال اخیر، پروژه های باستان شناسی متعددی در این منطقه صورت گرفته تا قدمتش تخمین زده شود. اگر عازم سفر بروجرد هستید، با ما در مقاله دیدنی های معروف بروجرد همراه شوید تا شما را هرچه بیشتر با برترین جاذبه های گردشگری بروجرد آشنا کنیم.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد که متعلق به سال سوم هجری قمری بوده، قدیمی ترین مسجد در شرق کشور بحساب می آید. این مورد از دیدنی های معروف بروجرد بر روی یک آتشکده باستانی بنا شده و به پایگاهی مذهبی در بین ساکنان منطقه از آن سالها تا به امروز بدل گشته است. مسجد جامع بروجرد در سالهای ابتدایی، معماریش فاقد گلدسته بوده و در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری گلدسته ها به مسجد افزوده شدند. ارتفاع گنبد مسجد از سطح زمین چیزی در حدود بیست متر بوده و معماری خاص و چشم نوازش تحسین متخصصان این زمینه را به همراه داشت. در کنار معماری خاص و زیبای این مورد از برترین جاذبه های گردشگری بروجرد، وجود منبری چوبی بر زیبایی هایش افزود. منبر یاد شده دارای 9 پله بوده که با منبت کاری و کنده کاری های منحصر بفرد، دیدنی تر شده است.

مسجد جامع بروجرد

ارگ قدیمی بروجرد

در گودبرداری های اخیری که در بافت قدیمی بروجرد انجام شده، بقایایی از یک سیستم آب رسانی از جنس سفال کشف گشته که نشان دهنده فرهنگ، تمدن و شهرسازی باستانی منطقه است. گفته می شود این رشته تاسیسات یافته شده متعلق به ارگ قدیمی شهر بروجرد هستند؛ ارگی که مأمن و پناهگاه مردمی بوده که برای فرار از حملات احتمالی دشمن بدان پناه می بردند و نیاز داشتند تا مایحتاج اصلی خود نظیر آب را بگونه ای تأمین کنند.

ارگ قدیمی بروجرد

پل قلعه حاتم

در سمت شمال غربی بروجرد و در فاصله پنج کیلومتری از این شهر، پل قلعه حاتم دیده می شود. کارکرد این پل در زمان گذشته این بود که ضمن ایجاد امکان تردد برای مردم، امکان انتقال آب شرب را نیز از رودخانه بالا دست به مناطق مسکونی فراهن آورد. همین کاربری خاص بود که این پل را از سایر سازه های همنوع خود متمایز ساخت. این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی بروجرد که متعلق به دوران پهلوی بوده و در سال 1313 بنا شده، در دسته پل های جویی قرار دارد و در میان فضایی دوست داشتنی و بکر بنا گشته است.

پل قلعه حاتم

تپه قرق

یکی از کهن ترین آثاری که در بروجرد از سالیان گذشته به یادگار مانده، تپه قرق نام دارد. در هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح این اثر تاریخی بنا شده و مورخین و باستان شناسان ایرانی و خارجی از دل این اثر باستانی آثار تاریخی و با قدمتی را یافته اند که امروزه در معرض دید عموم قرار گرفته اند. ظروف سفالی و آهنی یافت شده در این مورد از دیدنی های معروف بروجرد که اکثرا متعلق به دوران حکومت اشکانیان بوده، نشان دهنده سبک زندگی مردمان آن عصر هستند.

تپه قرق

خانه مصری

از دوران حکومت قاجار، عمارتی تاریخی در بروجرد در دو طبقه به جا مانده که مملو است از کاشیکاری و آجر کاری هایی خاص و چشم نواز. در خانه مصری شما این فرصت را می یابید که از تماشای معماری خاص با بکارگیری سفال و آجر لذت ببرید و اصول معماری خانه های ایرانی را از نزدیک مشاهده نمایید.

خانه مصری

خانه افتخارالاسلام طباطبایی

خانه افتخارالاسلام طباطبایی که در سه طبقه احداث شده، توسط حاج میرزا ابوتراب از نوادگان آیت الله محمد طباطبایی از سادات بروجرد برای فرزندش آقا کمال یا آقا اسحاق خریداری و ترمیم شد. علاوه بر ساختمان سه طبقه یاد شده، یک شاه نشین، چند شبستان و تالار و یک حیات بزرگ این عمارت را مزین ساخته اند. شما می توانید معماری خاص منطقه را در کنار اسناد تاریخی در این مکان به صورت یکجا مشاهده نمایید.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی

روستای کرکی خان

در جاده بروجرد-ملایر و در پنج کیلومتری این شهر، روستایی بسیار زیبا و خوش آب و هوا واقع شده که روح و جان را جلا می دهد. روستای کرکی خان که از مناطق ییلاقی و خوش منظره این منطقه بحساب می آید، بدلیل واقع شدن در محور اصلی بروجرد دارای اهمیت بسزایی است. این اهمیت و همچنین زیبایی های بالقوه منطقه، سبب شده تا این روستا نسبت به سایر روستاهای منطقه مورد استقبال عموم قرار گیرد و به تفرجگاه مبدل شود.

انواع درختان میوه نظیر آلبالو، زردآلو، گردو و سیب در این منطقه کشت و پرورش داده می شوند. به علاوه اینکه گندم، جو، نخود، خیار، لوبیا و گوجه نیز در لیست سبد کشت و کار منطقه قرار دارند. علاوه بر طبیعت بکر و زیبای منطقه می توانید سنگ نبشته هایی را در دل کوه های زاگرس رویت نمایید که از دوران مختلف بر جای مانده و چون کتابی مصور، تاریخ منطقه را روایت می کنند.

روستای کرکی خان

گلدشت

پوشش گیاهی متنوع منطقه گلدشت با میوه هایی نظیر آلبالو، گیلاس و سیب این فرصت را به گردشگران می دهد تا ساعاتی خوش و آرام به دور از دغدغه های زندگی شهری را سپری کرده و به فراغت فکری برسند. شرکتهای گردشگری مختلفی در این منطقه سرمایه گذاری نموده اند و با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی خاص و متعدد، شرایط یک سفر بی نظیر و خاطره انگیز را برای شما فراهم آورده اند.

گلدشت بروجرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو