جنگ لفظی بین آلمان و ترکیه بالا گرفت

منبع: برترین ها

39

1399/8/5

23:06


جنگ لفظی بین برلین و آنکارا بالا گرفت و وزیر امور خارجه آلمان اظهارات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه علیه اظهارات ضد اسلامی امانوئل مکرون را محکوم کرده و غیرقابل قبول خوانده است.

ایرنا: جنگ لفظی بین برلین و آنکارا بالا گرفت و وزیر امور خارجه آلمان اظهارات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه علیه اظهارات ضد اسلامی امانوئل مکرون را محکوم کرده و غیرقابل قبول خوانده است.

به نقل از دویچه وله ،دولت فرانسه ناخشنودی خود را نسبت به عدم موضع‌گیری شفاف و رسمی دولت ترکیه در قبال ترور ساموئل پتی، آموزگار ۴۷ ساله فرانسوی رسما اعلام کرده بود. اکنون دولت ترکیه واکنش نشان داده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فرانس پرس روز دوشنبه ۲۶ اکتبر (۵ آبان) از پاریس منتشر کرده، ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه ۲۵ اکتبر از بابت محکوم نکردن قتل ساموئل پتی توسط دولت ترکیه ابراز ناخشنودی کرده بود.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان با انتشار یک پست توییتری به انتقاد دولت فرانسه واکنش نشان داده و قتل ساموئل پتی را محکوم کرده است.

ساموئل پتی ۲۵ مهر در یکی از شهرک‌های اطراف پاریس به دست یک جوان افراطی به قتل رسید . معلم ۴۲ ساله فرانسوی پس از آن که در یکی از کلاس‌های درس خود و در پیوند با موضوع آزادی بیان کاریکاتورهای نشریه طنز "شارلی ابدو" از پیامبر اسلام را به دانش‌آموزان نشان داد از سوی شماری از مسلمانان تهدید شده بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مراسم بزرگ‌داشت خاطره این آموزگار فرانسوی به موجی از اعتراضات در کشورهای اسلامی و از جمله در ترکیه دامن زد.

مکرون در این سخنرانیگفت که "اگر دیگران هم از کاریکاتور و طرح‌های انتقادآمیز در نقد باورها صرف‌نظر کنند، فرانسه تن به چنین کاری نخواهد داد."

در پست توییتری ابراهیم کالین آمده است: «ما قویا قتل دهشتناک ساموئل پتی در فرانسه را محکوم کرده و مخالفت خود را با این رفتار بربرمنشانه اعلام می‌کنیم. هیچ چیز نمی‌تواند به این قتل مشروعیت ببخشد.»

ابراهیم کالین در عین حال نسبت به خشم اکثریت کشورهای اسلامی و از جمله ترکیه در قبال اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دفاع او از چاپ و نشر کاریکاتورهای پیامبر اسلامی اعلام همبستگی کرده است.

سخنگوی اردوغان گفته است که «برخی‌ها ممکن است متوجه نشوند که ما برای پیامبرمان بیش از خودمان ارزش قائل هستیم. آن‌ها ممکن است نتوانند بفهمند که هرگونه حمله‌ای که متوجه پیامبر اسلام باشد، عملا حمله به خود ما تلقی می‌شود.»

ابراهیم کالین گفته است که این رویکرد کشورهای اسلامی ربطی به تعصب و بنیادگرایی ندارد. کالین در عین حال تاکید کرده است که دولت ترکیه تاثر خود را درباره قتل ساموئل پتی به اطلاع سفیر فرانسه در آنکارا رسانده بود.

فراخوان به بایکوت کالاهای فرانسوی

در ارتباط با اظهارات امانوئل مکرون درباره چاپ و نشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام، اردوغان واکنش تندی نشان داده و خواستار "معاینه روحی" او شده بود.

افزون بر آن، اردوغان روز دوشنبه ۲۶ اکتبر مردم ترکیه را به تحریم کالاهای ساخت فرانسه فراخواند. اردوغان گفتٰ: «از همین جا من مردم کشور خودم را فرامی‌خوانم که به کالاهای ساخت فرانسه بی‌توجهی کرده و از خرید آن‌ها خودداری کنند.»

در واکنش به فراخوان تحریم‌ کالاهای ساخت فرانسه از سوی ترکیه و برخی از کشورهای اسلامی، رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه کارفرماهای فرانسه از شرکت‌ها و اعضای تحت پوشش خود خواست با دفاع از ارزش‌های بنیادین و سکولار در برابر این فشارها ایستادگی و مقاومت کنند.

در همین رابطه، فرانسه سفیر خود را از آنکارا فراخوانده بود. تنش بین مناسبات ترکیه و فرانسه، موضع‌گیری برخی از سیاستمداران کشورهای غربی را در پی داشت.

به عنوان نمونه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با امانوئل مکرون و مسئولان دولت فرانسه ابراز همبستگی کرده است.

ماس با انتشار یک پست توییتری نوشته است: «ما در مبارزه با افراط‌گرایی در کنار دوستان فرانسوی خود ایستاده‌ایم. حملات [لفظی] اردوغان به امانوئل مکرون نقطه حضیض جدیدی در مناسبات دو کشور بوده و از نگاه ما غیرقابل پذیرش است. ما برای اقدامات دیپلماتیک فرانسه در این رابطه تفاهم زیادی داریم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو