عربستان منتظر نتیجه انتخابات آمریکا

منبع: برترین ها

37

1399/8/6

07:03


در گذشته ديدارهايي ميان مقامات سوداني و نتانياهو در تانزانيا برگزار شد. بعد از آن ديدار يک هيات صهيونيستي نيز از خارطوم بازديد کرد و نشست‌هاي مقدماتي در آنجا انجام شد.

روزنامه آرمان ملی: در گذشته ديدارهايي ميان مقامات سوداني و نتانياهو در تانزانيا برگزار شد. بعد از آن ديدار يک هيات صهيونيستي نيز از خارطوم بازديد کرد و نشست‌هاي مقدماتي در آنجا انجام شد.

از سوي ديگر، ترامپ در کاخ سفيد در حال مديريت اين رفت‌وآمدها و توافقات است. در اين ميان، ترامپ براي عوض کردن نگاه نسبت به خود و کسب اعتماد برخي گروه‌هاي خاص به‌دنبال عادي‌سازي روابط رژيم‌صهيونيستي با کشورهاي منطقه است که در همين راستا، نخست‌وزير دولت موقت سودان عنوان کرده است، به صورت مشروط حاضر به عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي هستند.

مشروط بودن اين روند به آن علت است که بايد از پارلمان سودان راي مثبت در اين رابطه بگيرند. آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است که اين دولت در سودان يک دولت موقت است و صلاحيت عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي را ندارد و اساسا نمي‌تواند تصميماتي اساسي در کشور بگيرد.

عربستان منتظر نتیجه انتخابات آمریکا

سودان يک مقوله کاملا متفاوت با امارات و بحرين است و آن هم به اين علت است که سودان به عنوان مرکز مخالفت با عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي شناخته مي‌شود و جريان‌هاي زيادي در اين کشور عليه اين تصميم وجود دارد. زماني که جمال عبدالناصر به سودان سفر کرده بود، شعار معروف نه نه نه نيز در همين رابطه ساخته شد.

دو حزب بسيار موثر نيز تهديد کرده‌اند که اگر اين تصميم قطعي شود از دولت خارج مي‌شوند و ائتلاف تشکيلي نيز در سودان از بين خواهد رفت و عملا دو حزب بزرگ سودان با جديت اين تصميم را در دستورکار قرار داده‌اند. در اين ميان، حتي حقوقدان‌ها نيز اين کار برخلاف قانون اساسي سودان مي‌دانند و عليه آن موضع‌گيري کرده‌اند. با اين تعاريف هيچ قرارداد رسمي ميان سودان و رژيم‌صهيونيستي نه امضا شده و نه نهايي شده است.

در اين ميان، عمان و عربستان نيز نام‌هايي هستند که پس از سودان مطرح شده‌اند. عمان پس از درگذشت سلطان قابوس در يک سياستي قرار گرفته است که نمي‌داند چه عملي بايد انجام بدهد و اصطلاحا دست دست مي‌کند هرچند از گذشته يک ارتباطات جزئي با رژيم‌صهيونيستي داشته اما امروز هنوز تصميم نهايي را درخصوص عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي نگرفته است.

در اين ميان، عربستان به علت جايگاهي که دارد کار سخت‌تري در اين عرصه در پيش دارد. عربستان منتظر است تا ببيند چه کسي برنده انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده مي‌شود. اگر ترامپ پيروز شود، عربستان به عنوان هديه روابط خود را با رژيم‌صهيونيستي عادي خواهد کرد. اين عمل براي عربستان بسيار گران تمام خواهد شد؛ زيرا به دنبال آن رهبري جهان اهل سنت را از دست خواهند و جايگاه آنها در اسلام متزلزل مي‌شود. هيچ مقام سعودي نيز در اين رابطه اعلام نظر شفاف نکرده است. آنها به نحوي عمان را پيش انداخته‌اند تا از اتفاقات آينده آگاه شوند.

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو