برخی‌ها در داخل مایلند ترامپ رای بیاورد

منبع: برترین ها

22

1399/8/6

07:07


به‌دنبال اعلام برخي نتايج که حاکي از پيشي گرفتن جو بايدن در ايالت پنسلوانيا در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده آمريکاست و پس از اين خبر بسياري جو بايدن را به پيروزي در انتخابات نزديک‌تر دانستند...

آرمـــان مـــلي: به‌دنبال اعلام برخي نتايج که حاکي از پيشي گرفتن جو بايدن در ايالت پنسلوانيا در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده آمريکاست و پس از اين خبر بسياري جو بايدن را به پيروزي در انتخابات نزديک‌تر دانستند، گمانه‌زني‌ها در خصوص اقدامات فوري ترامپ در روزهاي آينده جدي‌تر شد و بسياري بر اين باور هستند که دونالد ترامپ براي ترغيب جريان‌هاي پرنفوذ و قدرتمند در آمريکا به‌دنبال اين است تا روابط رژيم‌صهيونيستي را با ساير کشورهاي عربي نيز به حال عادي درآورد؛

امري که به اعتقاد کارشناسان نمي‌تواند تاثير زيادي بر انتخابات در اين روزهاي باقي‌مانده بگذارد و همه چيز در ايالت‌هايي تعيين مي‌شود که رقابت ترامپ و بايدن در آنها نزديک است؛ رقابتي که اين روزها حتي تحت‌تاثير خرافات نيز قرار گرفته است. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با علي‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل‌بين‌الملل داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.

جامعه ايالات‌متحده چگونه با انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور مواجه خواهد شد؟

بخشي از طبقه روشنفکر آمريکايي متوجه کاستي‌هاي شخصيتي ترامپ هستند و معتقدند اين فرد شايستگي ندارد رئيس‌جمهور آمريکا باشد و برجستگي‌هاي لازم براي ايفاي اين نقش را ندارد و به دنبال شخصيتي مستقل‌تر و و قابل‌قبول‌تر هستند که از منظر بين‌المللي شايستگي نام رياست‌جمهوري آمريکا را داشته باشد و بتواند آمريکا را در دنيا نمايندگي کند.

در نوشته‌ها و گفت‌وگوها به اين نکته نيز اشاره مي‌شود و در افکار عمومي آمريکا مطرح است و امکان تاثيرگذاري دارد و شايد افرادي به همين دليل عليه ترامپ راي بدهند اما در مجموع بسياري هنوز به سوپرايز در روزهاي آينده اعتقاد دارند چون معمولا در آمريکا و بين کساني که در کاخ سفيد حضور دارند به‌خصوص در بين جمهوريخواهان تاکتيک‌ها و مسائلي مطرح است تا آراي مردم آمريکا را تحت تاثير قرار بدهند و اين مساله را به مردم القاء مي‌کنند که براي حل بحران بهتر است همين رئيس‌جمهور در کاخ سفيد بماند. گروه‌هاي قدرتمندي در آمريکا بر اين بحران‌سازي کار مي‌کنند تا آراي مردم را به نفع ترامپ برگردانند.

درحال‌حاضر به نظر مي‌رسد بايد منتظر يک سوپرايز ماند که شايد عادي‌سازي روابط عربستان و عمان با رژيم‌صهيونيستي باشد. البته شايد در اين مدت کوتاه تا انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده حداقل بر عموم جامعه اين اقدام تاثير زيادي نداشته باشد.

آيا در اين ميان مي‌توان فشار بر ايران و صحبت از تحريم‌هاي جديد را در راستاي احساس شکست ترامپ دانست؟

اينها گمانه‌زني‌هايي است که مطرح مي‌شود. ترامپ درصدد جلب حمايت لابي‌هاي صهيونيستي است و از اين جهت سعي دارد فضاي امن و مطمئني براي رژيم‌صهيونيستي در منطقه ايجاد کند و نشان دهد اين رژيم دشمني پيرامون خود ندارد چون کشورهاي عربي با رژيم‌صهيونيستي رابطه‌اي صلح‌آميز دارند.

البته به اين منظور کشورهاي کوچک و کم‌تاثيري انتخاب شده‌اند که آمريکا مي‌تواند روي آنها فشار وارد کند، کشورهايي چون بحرين و امارات بدون اجازه عربستان نمي‌توانند کاري صورت دهند.

با وجود اينکه پادشاه عربستان اعلام کرده ما در صورتي با رژيم‌صهيونيستي رابطه برقرار مي‌کنيم که کشور مستقل فلسطيني به‌وجود بيايد ولي وقتي آسمان خود را به روي رژيم‌صهيونيستي باز مي‌کنند و به کشورهاي هم‌پيمان خود اجازه مي‌دهند وارد رابطه مسالمت‌آميزي با رژيم‌صهيونيستي شوند، همه اينها نشان‌دهنده اين است که خود اين مجوز را صادر کرده‌اند و دير يا زود به اين جريان صلح مي‌پيوندند.

ايران جزو کشورهايي بود که در مقابل رژيم‌صهيونيستي جبهه مقاومت را تقويت مي‌کرد. ايران به‌عنوان مرکز مقاومت ياد مي‌شود و گروه‌هاي مبارزي در کشورهايي چون يمن و سوريه و عراق و لبنان جبهه مقاومت را به رهبري ايران تشکيل داده‌اند و در همين راستا فشار بر ايران براي جلب‌نظر لابي‌هاي قدرتمند امروز در دستور اين ترامپ قرار گرفته است تا شايد با اتکا به آنها بتواند راي‌هايي جمع‌آوري کند.

با تصميمات ترامپ، آينده منطقه خاورميانه و کشور آمريکا به کدام سمت خواهد رفت؟

حال با پيوستن کشورهاي عربي منطقه به پيمان صلح با اسرائيل هدف مبارزه با اسرائيل در بين برخي کشورهاي عربي کمرنگ مي‌شود. در اين شرايط گروه‌هاي کوچک فلسطيني و حزب‌ا... باقي مي‌ماند يا کشورهايي مثل يمن و سوريه و عراق که تجربه جنگ را ديده‌اند. در حقيقت آمريکا با اين برنامه درصدد گرفتن ابزار نفوذ از دست ايران است تا ايران نتواند از اين ابزار براي هدف اصلي خود استفاده کند.

ترامپ بايد توجه داشته باشد که چنين اقداماتي نمي‌تواند براي او منجر به الکترال شود. ترامپ صرفا در اين عرصه به دنبال جلب نظر مسيحيان صهيونيست است و اين گروه‌ها به دنبال اقداماتي هستند که ترامپ را بار ديگر در عرصه قدرت در آمريکا نگه دارند.تا در منطقه خاورميانه نيز سياست‌هاي آنها دنبال شود و دقيقا اين سياست اينگونه است که خاورميانه را به سمتي هدايت کنند که ايران ضعيف‌تر شود و جايگاه رژيم‌صهيونيستي تقويت شود.

در همين راستا، برخي از افراد با ترويج خرافات در آمريکا به دنبال اين هستند تا يک طيف را مجاب کنند تا به ترامپ راي دهند. اين موارد نشان مي‌دهد که اين گروه خاص دست به هر تلاشي مي‌زند تا بتواند آن چيزي را که مدنظر دارد به کرسي نشاند. در مرحله بعد آنها به دنبال اين هستند که آراي پستي را نيز به چالش بکشند و روند انتخابات را به حاشيه ببرند. تمامي اين موارد به آن علت است تا خود آمريکا و منطقه خاورميانه با روي کار آمدن مجدد ترامپ منطبق با آن چيزي که اين گروه خاص مي‌خواهد ترسيم شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو